Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Orientalsk vs. innvandrerbutikk

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-02-13, 10:49   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Orientalsk vs. innvandrerbutikk

For øyeblikket ligger det to tråder på forumet som handler om "orientalske" butikker. Først reagerte jeg på ordbruken, jeg syns orientalsk er ganske gammeldags, og for meg fremstår det som litt fordomsfullt eller uvitende. Som "japaneser", liksom. Jeg må understreke at jeg tror ikke de som har brukt ordet i disse trådene er fordomsfulle, altså.

Men etter å ha tenkt litt så kaller jo jeg de samme butikkene for "innvandrerbutikk", noe som egentlig ikke er det spøtt bedre, ei heller sier noe mer om hva slags butikk det er snakk om.

Jeg googlet "orientalsk" og det har for det første bredere nedslagsfelt enn jeg har brukt det om, og selv om det blir betegnet som gammeldags er det tydeligvis ikke noe negativt knyttet opp mot begrepet.

Så hva vil være en god betegnelse på butikker med matvarer fra Asia? Og hvordan skille mellom øst- og vestasia?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-13, 10:55   #2
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Orientalsk- vs. Innvandrerbutikk

Jeg har også tenkt litt på det der. Selv kaller jeg det innvandrerbutikker, men det er jo egentlig litt teit det og. Her jeg bor har vi en butikk av slaget, den går under navnet den heter.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-13, 10:56   #3
Pelen

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg er ordet orientalsk litt eksotisk. Jeg sier nok også innvandrerbutikker og det er jo egentlig ikke et bra navn. En filippinsk jente jeg kjenner kaller den typen butikker for "Asian store".

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-13, 10:58   #4
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Asiatisk er en grei fellesbetegnelse for butikker med varer fra Asia, synes jeg. Jeg tror ikke jeg føler noe behov for et generelt ord for "butikker med varer fra Øst-Asia"; snakker jeg om én bestemt butikk, så bruker jeg navnet på butikken (eller sier "den tyrkiske butikken på Tøyentorget" eller lignende), og leter jeg etter en bestemt type varer, spør jeg om "en butikk som har [den typen varer jeg ser etter]".

Jeg sier ofte "innvandrerbutikk" selv, og er enig med deg, Tally, i at det både er en uegnet og veldig lite spesifikk betegnelse.

Gammel 15-02-13, 10:59   #5
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis jeg er i Oslo, rundt Grønland så trenger jeg jo ikke å si mer enn at jeg handler på Grønland, det gir seg litt selv hva slags butikker man da er i. Asiatiske butikker høres litt bedre ut i mine ører.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-13, 11:04   #6
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Hmm, jeg sier ingen av delene. Begge deler er jo alt for generaliserende uansett om begrepene er pk eller ei. Selv drar jeg nok litt for fort konklusjonen at butikker med midtøsteninspirerte varer er tyrkiske og kan kalle dem ting som "den tyrkiske sjappa" o.l. Butikker med varer fra Øst/Sørøst-Asia snakker jeg om som "asiatiske", men det kan jo fort bli for generaliserende igjen.

Gammel 15-02-13, 11:29   #7
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Det er en stund siden det slo meg at "innvandrerbutikk", som jeg alltid har sagt, i grunnen ikke er et godt ord. Så nå sier jeg som regel "grønnsaksbutikken" om vår lokale. Det er jo på ingen måte dekkende, siden de har langt mer enn frukt og grønt, men alle skjønner hva jeg mener.

Om butikkene i sentrum, bruker jeg butikknavnene (A-Food, Vatan, TT osv...).

Da innvandrerbutikkene etablerte seg i Oslo, gikk det gjerne litt tid før de tok ned skiltene som prydet lokalene fra før av. Dette hadde vi en viss moro av, og gjorde et nummer av å si "skal vi stikke innom våpenbutikken[1] på hjemveien?" eller "de hadde flotte tomater på Grønland Ur & Optikk i dag".

[1] I Vogtsgate lå det i årevis en innvandrersjappe med digre skilt der det sto "VÅPEN", "RIFLER" og "GUNS&GUNSMITHING".

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-13, 11:35   #8
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Orientalsk vs. innvandrerbutikk

Asiatisk butikk pleier jeg å si, eller jeg er mer spesifikk på nasjonalitet om jeg vet det.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-13, 11:37   #9
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Egentlig liker jeg ordet «orientalsk» godt. Det betyr jo egentlig bare «fra Østen».

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-13, 11:50   #10
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har startet den ene av de nevnte trådene, og synes i grunnen orientalsk låt godt, og i alle fall langt bedre enn det mer brukte "innvandrerbutikk". Asiatisk butikk kunne kanskje også vært brukt, ja.

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-13, 11:52   #11
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Xian, her.

Det er en stund siden det slo meg at "innvandrerbutikk", som jeg alltid har sagt, i grunnen ikke er et godt ord. Så nå sier jeg som regel "grønnsaksbutikken" om vår lokale. Det er jo på ingen måte dekkende, siden de har langt mer enn frukt og grønt, men alle skjønner hva jeg mener.

Om butikkene i sentrum, bruker jeg butikknavnene (A-Food, Vatan, TT osv...).

Jeg har også gått over til å si grønnsaksbutikken om den lokale. Jeg vet ikke hvor de som driver den er fra, men det er ikke naturlig å kalle den Tyrker-sjappa ol heller.

Orientals er for meg litt orietalsk-gryte. Noe som var eksotisk for lenge siden. Men det er jo mulig det er mer gangbart enn jeg tror.

Opprinnelig lagt inn av Xian, her.

Da innvandrerbutikkene etablerte seg i Oslo, gikk det gjerne litt tid før de tok ned skiltene som prydet lokalene fra før av. Dette hadde vi en viss moro av, og gjorde et nummer av å si "skal vi stikke innom våpenbutikken[1] på hjemveien?" eller "de hadde flotte tomater på Grønland Ur & Optikk i dag".

[1] I Vogtsgate lå det i årevis en innvandrersjappe med digre skilt der det sto "VÅPEN", "RIFLER" og "GUNS&GUNSMITHING".

Det husker jeg godt. Vi handlet mye i den lokale garnbutikken. "Hadde de paprika i garnbutikken i dag?"

Gammel 15-02-13, 11:52   #12
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Hvis jeg er i Oslo, rundt Grønland så trenger jeg jo ikke å si mer enn at jeg handler på Grønland, det gir seg litt selv hva slags butikker man da er i.

Hvis jeg handler på Grønland, er det oftest på Meny, så det ville ikke vært så klart for min del.

Gammel 15-02-13, 12:43   #13
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hvis jeg handler på Grønland, er det oftest på Meny, så det ville ikke vært så klart for min del.

Eller på familieskomakeren, for eksempel.

Gammel 15-02-13, 13:00   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Marit K, her.

Jeg har startet den ene av de nevnte trådene, og synes i grunnen orientalsk låt godt, og i alle fall langt bedre enn det mer brukte "innvandrerbutikk". Asiatisk butikk kunne kanskje også vært brukt, ja.

Ja, det var ikke ment som kritikk. Mer en undring fordi jeg selv, som Xian, ikke har vært komfy med min egen bruk av ordet innvandrerbutikk. Blant kjente sier jeg jo som regel "grønnsaksjappa" eller navnet på butikken når folk vet hvilken jeg snakker om. Det er mer når jeg skal forklare hva slags type butikk i en tråd her inne f.eks. at jeg kan ha brukt innvandrerbutikk.

Gammel 15-02-13, 13:02   #15
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Eller på familieskomakeren, for eksempel.

... som ikke finnes lenger.

Gammel 15-02-13, 13:05   #16
Ellisiv

Ellisiv sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg sier asiatiske butikker, men reagerer ikke på innvandrerbutikker. Oppfatter begge disse begrepene som nøytrale. Selv om innvandrerburtikk sikkert ikke er spesielt nøytralt. Det går jo an å drive en sånn butikk uten å være innvandrer.

Orientalske butikker reagerer jeg derimot på, uten at jeg helt klarer å sette fingeren på hvorfor. Jeg oppfatter det litt nedsettende. igjen, jeg vet ikke hvorfor. Og jeg insinuerer på ingen måte at den/de som bruker det ordet mener det nedsettende.

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-13, 13:08   #17
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Butikken der jeg bor heter Asian Shop, og jeg sier asiabutikken. Ellers sier jeg nok innvandrerbutikker når jeg generaliserer.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-13, 13:13   #18
Ellisiv

Ellisiv sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ellisiv, her.

Jeg sier asiatiske butikker, men reagerer ikke på innvandrerbutikker. Oppfatter begge disse begrepene som nøytrale. Selv om innvandrerburtikk sikkert ikke er spesielt nøytralt. Det går jo an å drive en sånn butikk uten å være innvandrer.

Orientalske butikker reagerer jeg derimot på, uten at jeg helt klarer å sette fingeren på hvorfor. Jeg oppfatter det litt nedsettende. igjen, jeg vet ikke hvorfor. Og jeg insinuerer på ingen måte at den/de som bruker det ordet mener det nedsettende.

Nå kom jeg på hvorfor jeg oppfatter orientalsk nedsettende.

Jentene mine er adoptert fra Kina, og i den tiden vi holdt på med det, var jeg masse på amerikanske adopsjonssteder på nettet. Der ble ordet orientalsk diskutert mye. Det blir sett på som nedsettende å bruke ordet om mennesker. Så derfor altså.

Usage Note: Asian is now strongly preferred in place of Oriental for persons native to Asia or descended from an Asian people. The usual objection to Orientalmeaning "eastern"is that it identifies Asian countries and peoples in terms of their location relative to Europe. However, this objection is not generally made of other Eurocentric terms such as Near and Middle Eastern. The real problem with Oriental is more likely its connotations stemming from an earlier era when Europeans viewed the regions east of the Mediterranean as exotic lands full of romance and intrigue, the home of despotic empires and inscrutable customs. At the least these associations can give Oriental a dated feel, and as a noun in contemporary contexts (as in the first Oriental to be elected from the district) it is now widely taken to be offensive. However, Oriental should not be thought of as an ethnic slur to be avoided in all situations. As with Asiatic, its use other than as an ethnonym, in phrases such as Oriental cuisine or Oriental medicine, is not usually considered objectionable.

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-13, 13:17   #19
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ja, det var ikke ment som kritikk.

Nei, jeg tok det ikke som kritikk heller altså, og forstår spørsmålet ditt.
Her ute på landet der det nå ikke finnes noe annet enn kjedebutikker som Rema, Rimi, Joker, Spar o.s.v. er det lett å kalle det "innvandrerbutikken" fordi det bare er (var) den ene innenfor en radius på en del kilometer.

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-13, 13:21   #20
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

innvandrerbutikk, tyrkisk butikk, eller navnet bruker jeg.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:12.