Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Klær for skiturer

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-12-14, 15:34   #1
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Klær for skiturer

Etter en kaostur på xxl tenkte jeg å høre med dere her inne, hva bruker dere av klær til langrennsturen? I butikken har de noen veldig tynne overtrekksdresser til langrenn, men så ser jeg at både Swix og Bjørn Dæhlie har noe lignende tøy av en tykkere type. Hva er best? Vi er som regel på vanlig familietur om det er noe, så ingen hardtrening. Og jeg liker ikke å fryse!

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-14, 16:04   #2
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klær for skiturer

Jeg bruker Swixdress, som ikke er av det tynneste slaget, med ettersittende skibukse. Det samme gjør mannen, men han bytter til en tynnere dress når temperaturen er rundt null. Begge barna har også samme typen skidresser. Snupp har Swix, Mini har klubbdress.

Jeg bruker aldri mer enn super under buksen, men kan ha ett til to lag ekstra under jakken (Janus ulljakke, eller tynn fleece. Begge hvis det er kaldere enn -15). Jeg er ganske frossen av meg, bortsett fra på hendene, hvor det stort sett holder med skihandsker. Hummervotter hvis det er veldig kaldt,

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-14, 16:06   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker en softshellbukse fra Norrøna, anorakk og diverse lag med ull under, alt ettersom jeg går med barn eller ikke. Sånne skidresser blir for tynt for meg.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-14, 16:11   #4
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker denne buksen fra Swix og denne jakken, men i en eldre modell.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-14, 18:48   #5
Sola
Bør lage seg en tittel selv

Sola sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg liker softshellbukse og heller tynn jakke som Swix el. lignende fordi jeg blir fort varm når jeg går på ski men har en tendens til å være kald på lårene.

Gammel 30-12-14, 19:03   #6
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Til treningsturer i lysløype/oppkjørte løyper, bruker jeg type Swix/Bjørn Dæhlie som er vindtett foran og har stretch/lufting bak.

På fjellet bruker jeg skalltøy.

Gammel 30-12-14, 20:39   #7
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Etter å ha valfartet i marken i julen i år (første julen jeg kan huske med dette føre, men nå er det regn igjen, så nå kjenner jeg normaliteten komme sigende inn ) kan jeg oppsummere:
- De som virker sprekest går i swix tøy, gjerne med lufting bak
- Enkelte stiller i fjellski med gamasjer, anorakk etc (og hund! Hundene er mest for fjellfolket)
- De fleste går som meg: aparte luer, skalljakke og skallbukse av litt eldre format.

Nå var det som sagt uhorvelig mange folk ute i marka da. Mannen kommenterte faktisk med; "Jøss, det er jo som å være i 17.mai toget", så det var nok mange som ble lokket frem av føret.

Gammel 31-12-14, 00:07   #8
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for innspill! Lurer på om jeg bør gå for fjellfolkalternativet, jeg har jo alt hund! Jeg fryser veldig fort, og kan ikke se for meg at en tynn skidress med et eller to tynne ullag under holder på sjusjøen til helgen? Kan jo fort være -20. Er det rundt 0, så blir det annerledes. Men takk for alle tips!

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-14, 18:37   #9
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har akkurat kjøpt en fin dress fra Stormberg. Litt mer foret og litt varmere for enn i Dæhlie-dressen.
Vi gikk tur i skogen i dag(-1,5) ikke longs, liten ulltrøye og tynn fleece. Varm og god.
Og plass til mer klær under om det skulle vært kaldere.

Gammel 01-01-15, 21:36   #10
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Takk for innspill! Lurer på om jeg bør gå for fjellfolkalternativet, jeg har jo alt hund!

Follow your desteny!

Gammel 01-01-15, 21:48   #11
millact

millact sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Var på fjellet forrige uke, bare minus 16 den dagen. Vi gikk i fjellanorakk og bukse, flere gikk slik, men det var også mange i swix klær.

Gammel 01-01-15, 22:52   #12
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Det er stor variasjon i hva du trenger å ha på deg, avhenger av temperatur og fart (relativ fart for din egen del, altså om du trener kondisen eller rusler rolig).

Hvis det er -1 og jeg skal trene, tar jeg swixdress med superundertøy under, tynne skihansker og tynn lue. Blir svett. Hvis det er -20 må jeg ha to lag på beina pluss en bukse. Det blir ofte en superlongs, en ullstilongs og en litt videre skibukse. På overkroppen helst en jakke med klaff over glidelåsen i fronten. Trenger også ulltruse og ullbh. To lag undertøy og fleece under jakka. Ullbuff, varm lue og varme votter. Jeg kan finne på å bli svett, men som oftest går tempo noe ned når det er såpass kaldt, for det blir ubehagelig å puste og pese veldig i streng kulde.

Moralen er at det er smart å ha mange lag. Få lag når det er mildt, som i påsken, og mange lag når det er lav sol og kaldt.

Jeg har all mulig slags bekledning som passer til rusling med barn, lange pauser med pølsegrilling, vind, fjellbruk osv. Det meste er enkelt og greit, ulltøy kjøpt på salg og Stormbergprodukter gjør også nytta. Det er også lett å få øye på mamma i slalåmbakken når hun har på seg lilla jakke og bringebærrød lue...

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-15, 22:55   #13
millact

millact sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaprifol, her.

Det er også lett å få øye på mamma i slalåmbakken når hun har på seg lilla jakke og bringebærrød lue...

Vi var på fjellet i romjulen. Jeg i lilla dunjakke og rød/sort stormbergbukse. Ja, matched ikke, men det fungerte bra likevel.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:10.