Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Dere som er flinke til å prioritere i førjulstiden

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-12-15, 15:10   #1
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Dere som er flinke til å prioritere i førjulstiden

Har sett i flere tråder at folk nevner at dette er viktig for å få minst mulig stress og at man slett ikke må alt. Mulig det er svart på i andre tråder, men har ikke lest det, så spør: HVA prioriterer dere bort?

Selv kan jeg ikke se så veldig mye annet enn vasking og baking, det andre går for mye ut over unger eller andre.

Gammel 18-12-15, 15:15   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som er flinke til å prioritere i førjulstiden

Jeg vasker ikke til jul. Og jeg baker ikke 7 sorter med julekaker (egentlig lager jeg vel bare 2). I år gikk jeg ikke på jobbens julebord heller, men det har jeg pleid å gjøre.

Vi pynter til jul, men det er svært begrenset i forhold til mange. Og jeg skifter i hvert fall ikke gardiner.

Gammel 18-12-15, 15:18   #3
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vanligvis vasker vi ikke tak og vegger, men bare vanlig husvask. I år har vi attpåtil prioritert (delvis som julegave til hverandre) å bruke penger på å sette bort vaskinga. Så hele huset ble vasket i går mens vi var på jobb. Det var deilig luksus. Da ble heller ikke tak og vegger vasket, men støvtørking i alle kriker og kroker, grundig vasking av bad, alle gulv, og innsiden av vinduene, støvsuging/banking av alle tepper etc. Jeg er ikke der at jeg renser sofaen og den slags. Har heller ikke noe gardinbytte, de samme gardinene med nøytral farge henger oppe hele vinteren, men det henges noen hjerter i fine bånd foran dem i jula.

I år prioriterte jeg også bort julebordet på jobb. Ikke fordi jeg egentlig måtte, for å få tida til å gå opp, men fordi jeg var sliten og ikke hadde lyst.

Jeg handler mange av julegavene på nett. Det handler selvsagt ikke om å prioritere bort, men om praktiske løsninger.

Jeg er trinnkontakt for tredjeklassingene, og arrangerte årets juleavslutning som felles julefrokost på morgenen, i stedet for arrangement på ettermiddagen. Det ble gjort på samme måte for femteklassingene, så det ble ikke lagt beslag på noen ettermiddag der heller.

Det ble visst ikke laget julekort med bilde av ungene i år.

Kalenderen er en legopakke som er delt opp, så ungene bygger på litt hver dag. Nå begynner det å ligne på en ganske imponerende StarWars-farkost! Så jeg har ikke løpt rundt for å finne 72 kalendergaver i år.

Når det gjelder baking begynner jeg med det viktigste, slik at det er på plass, det er snakk om ca 3 sorter. Så lager jeg mer utover dette, dersom jeg har tid og lyst. Vi spiser ikke så mye kaker. Noe av det jeg må lage er marsipan. Da tar både mannen og jeg skålding av mandler en kveld foran TV-en, og lar dem tørke til neste dag. Så har jeg elektrisk mandelkvern, og da går det fort å blande selve marsipanen. Så får ungene lage kuler, mens jeg gjør noe annet.

Vi har svært enkle middager i førjulstida.

Handling av matvarer tas stort sett på en runde, lager liste på forhånd, forbereder oss mentalt, og dukker inn på Obs. Ikke min favoritt, men det gjøres heldigvis unna på en dag.

Ja .. mer enn det er det vel ikke å gjøre før jul? Pynting da, men det gjør jeg delvis siste helga, delvis lille julaften. Det er jo bare kos, jeg ser ikke på det som mye arbeid.

Sist redigert av My : 18-12-15 kl 15:32.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-15, 15:18   #4
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vasker ikke, jeg baker ikke, jeg lager ikke pakkekalendere, jeg sender ikke julekort, vi pynter litt med det vi har og bruker ikke tid og energi på årets juletrender. I stedet har jeg vært på bar/resturant ni ganger i desember. Det er så absolutt å foretrekke.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-15, 15:29   #5
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi ryddet og vasket huset litt sånn helgevasking + i uken som var, jeg jobber i helga.
Jeg har handlet alle julegaver på nettet.
Jeg har bakt 3 sorter kaker, det gjorde jeg en egen dedikert dag, på kvelden gjorde vi hovedhandlingen til jul, sånn at det eneste som skal gjøres er litt ekstrating som rosenkål og andre ferskvarer og ting vi har glemt er på bittelillejulaften
Tar en lett helgevask på bittelillejulaften.
Lillejulaften pynter vi og starter på julemiddagen.

Ting jeg ikke gjør:
Pakkekalender
Ingen ekstrating som førjulskonsert, førjulshvasomhelst.
Ikke bytte gardiner eller gjør stor julevask.
Julekort (men er snylter og synes det er stas å få, men prioriterer ikke selv)

Så det blir rolig bittelillejulaften og lillejulaften heldigvis.

Gammel 18-12-15, 15:32   #6
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg vasker ikke, jeg baker ikke, jeg lager ikke pakkekalendere, jeg sender ikke julekort, vi pynter litt med det vi har og bruker ikke tid og energi på årets juletrender. I stedet har jeg vært på bar/resturant ni ganger i desember. Det er så absolutt å foretrekke.

Det høres deilig ut!

Gammel 18-12-15, 15:33   #7
millact
Bør lage seg en tittel selv

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Baker bare noen få sorter.

Bare vanlig helgevask, men rydder godt.

Dropper julebord og slike ting.

Prioriterer ellers ikke bort mye, men starter tidlig slik at desember blir OK.

Gammel 18-12-15, 15:36   #8
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingen annen vask enn vanlig gulvask/støvsuging lille julaften
Baking av maks tre sorter
Ferdigkjøpt pepperkakehus
Ikke alltid pakkekalender, og om vi har hatt, er det annenhver dag, slik at jeg slipper unna med 24 gaver.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-15, 15:36   #9
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Handler de fleste julegaver på nett, sånn at jeg slipper stresse rundt uka før julaften i kaotiske butikker
Jeg baker lite, hittil kun pepperkaker med kidsa. Jeg rydder og vasker ikke noe mer enn ellers, jeg drar på få selskapeligheter, men har fått med meg julebord.
Men helt ærlig har jeg aldri stresset med JUL, årets stress kobles til jobb og årsoppgjør.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-15, 15:37   #10
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Dropper treningen (selv om det sikkert ikke er lurt)
Antall mennesker å kjøpe gave til er på et minimum
Tenker at litt rot er sjarmerende og vaske kan en gjøre en annen årstid

Gammel 18-12-15, 15:38   #11
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Helt kontroll blir det jo ikke, men det vi ikke gjør:

Storvask - vaskedama tar vanlig runde.
Pakkekalendere - ungene har ferdig Lego-kalender
Julekort er av typen e-post og Facebook, den eneste som får papirkort av oss er min mormor som ikke er på nett.

Førjulsarrangementer av den frivillige typen: Det er ikke oss som inviterer 30 personer til rakfisklag 3. søndag i advent.

Det vi gjør: Alle de "obligatoriske" juleoppvisningene, graderingene, julebord, juletrefester, Lucia og hva_har_du.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-15, 15:39   #12
Olvina
Gjer så godt eg kan

Olvina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Eg bakar 6 sortar julekaker og lefser i tillegg, kjøper minst 40 julegåver og skriv og sender ut 50 julekort. Likevel er det lite stress. Trikset her er å starte tidleg. Såpass tidleg at dei første julegåvene gjerne er i hus i august. Eg netthandlar så mykje eg kan, får nyheitsbrev og tips om tilbod sendt til eigen e-post, og klikkar heim gåver etterkvart som det dukkar opp aktuelle tilbod.

Når desember først har slått til, er det viktigaste for meg å droppe alt som eg ikkje MÅ. Alle BURDE blir stroke av lista. Det gjeld spesielt alle arrangement som dukkar opp. Skulle eg gått på alt, hadde nesten kvar einaste kveld vore opptatt og det er heilt uaktuelt. Eg vaskar ikkje over alt, kun vanleg helgavask. Lister er alfa og omega. Eg har ei bok der eg skriv opp alle julegåver og kven som er mottakar kvart år, det same gjeld julekort (og bursdagsgåver). Då har eg full kontroll på kven og kva og event. str på kle og det går relativt greitt å finne gåve i aktuell sjanger til dei fleste.

Med unntak av bakst, kjøper eg det meste ferdig på butikken og prøvar å gjere eit eller anna av juleførebuingar kvar dag heile den siste månaden. Det er lettare å ta ein liten halvtime kvar dag, enn å jobbe timevis i strekk heilt på tampen.

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-15, 15:40   #13
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Æ vask' ikkje, æ bak' ikkje, æ stryk' ikkje....

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-15, 15:48   #14
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Helt kontroll blir det jo ikke, men det vi ikke gjør:

Storvask - vaskedama tar vanlig runde.
Pakkekalendere - ungene har ferdig Lego-kalender
Julekort er av typen e-post og Facebook, den eneste som får papirkort av oss er min mormor som ikke er på nett.

Førjulsarrangementer av den frivillige typen: Det er ikke oss som inviterer 30 personer til rakfisklag 3. søndag i advent.

Det vi gjør: Alle de "obligatoriske" juleoppvisningene, graderingene, julebord, juletrefester, Lucia og hva_har_du.

Dette (uthevet) prioriteres her også. I tillegg til enkelte tradisjoner jeg har med barna, som pepperkakebakst, pepperkakehus, lese julefortellinger og tenne lys ved kveldsmaten, og selvhogst av juletre.

Gammel 18-12-15, 15:53   #15
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

1. Har vaskehjelp som kommer på tirsdag, betaler 190x3 (ja, hvitt)
2. kjøpt masse slag kaker på julemarked på restaurant og matfag-skole
3. Slutta å kjøpe julegaver til voksne
4. Gjorde en deal med ungene - dersom de brukte den lille flaxkalenderen, skulle de få 400 cash på julaften. De pengene vet jeg de kniper på til vinterferien vi skal på. Vinn-vinn.

Og fordi vaskehjelpen kommer på tirsdag må
a) ungene rydde til hun kommer, og
b) juletre og pynt kommer ikke opp før det er vaska. Da tar jeg treet i fot og setter på lys, så gjør de resten etter sin smak.

Julaften feirer vi hos noen andre. Det er det beste.

Jeg skal se film, spise sjokkis og strikke.

Av juleavslutninger og what not har jeg i år lært et kjempesleipt triks. Der jeg før sa nei til tre ting og gikk på ett, har jeg nå ved et par anledninger sagt nei til fire og blitt hjemme. Men bare for ordens skyld- jeg har ikke prioritert bort de tingene som må til for at noe blir av, ass. Så jeg har gått på foreldremøte og hatt med kaffe, solgt kaffe for idretten og kjøpt sjokoboller. Det siste var et veldig lite offer

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-15, 15:56   #16
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Har sett i flere tråder at folk nevner at dette er viktig for å få minst mulig stress og at man slett ikke må alt. Mulig det er svart på i andre tråder, men har ikke lest det, så spør: HVA prioriterer dere bort?

Jeg prioriterer planlegging og det tidlig. Sånn at alt av gaver er innkjøpt før adventstida kommer. Jeg sørger også for at alt som skal være til jul som kan lages og fryses lages tidlig. Eksempelvis hadde min datter som oppgave å bake to store porsjoner rundstykker til jul, da hun hadde Operasjon Dagsverkdag hjemme i slutten av oktober.

Jeg vasker ikke ekstra til jul i det hele tatt. Vaskehjelpen kommer som vanlig på tirsdag og etter at vi har pyntet på onsdag må vi nok feie over med støvsugeren.

Det som blir prioritert i desember er å stille opp på ungenes avslutninger og forestillinger og baking og konfektlaging. Vi har alle våre favorittsorter og med litt puslespillplanlegging får vi til å lage alle sortene vi vil ha og vi får til å gjøre så mye som mulig av det sammen.

Det vi ikke har prioritert i år er å dra på Putti Plutti Pott eller andre sånne juleforestillinger eller julekonserter. Sånt er hyggelig nok, bevares, men da begynner det å tettes veldig til i kalenderen.

Jeg har dog prioritert å synge selv på to konserter, fordi det gir meg noe.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-15, 16:03   #17
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

1) Ikke pakkekalender, men aktivitetskalender med virkelig lavterskelaktiviteter (typ klippe snøkrystaller, se julefilm på dvd, spise middag under bordet) + den bakinga jeg syns bør være med for ungenes skyld (pepperkaker, kolakjeks, pepperkakehus).
2) Ellers baker jeg det jeg har lyst til når/hvis jeg har lyst.
3) Det meste av julegaver handles på nett.
4) Jeg pynter ikke huset før bitte eller lillejulaften. Ingen trendpynting - altså ikke noe matchestress. Bytter gardiner kun i kjøkkenvinduet.
5) Minimalt med juletreff og julevin og åååh, vi må bare treffes før jul.
6) Middager ligger på et minimumsnivå i adventstida.
7) Detaljert julehandleliste lagret på pc fra i fjor og årene før der. Trenger bare en liten justering, så er julemathandelen i boks på en times tid på Rema.
8) Ta med kake på juleavslutning betyr i høyden Toro-langpanne, og aller helst hvetestang fra bakeriet.
9) Ingen rundvask til jul. En litt grundig helgevask holder lenge (helgevask er i grunnen ekstremt overfladisk hos oss normalt sett ...). I år tar mannen med seg to unger på tur til svigersfamilien i morgen, mens jeg og eldste vrenger opp stereoen og rydder, tørker støv der det vises og vasker litt. Ferdig på et par timer.
10) Julekort kun de årene jeg plutselig får lyst. I år blir det ikke.

Ellers prioriterer jeg gløgg og pepperkakekos til barne-tv høyt. Og drar bare på de juleavslutningene ungene syns er viktige.

Gammel 18-12-15, 16:18   #18
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

- Vi vasker ikke til jul. Det blir en kjapp vask av badene og kjøkken- + stuegulv og det er det. Annet bryr vi oss rett og slett ikke om. Julegardiner og annen som er mer omfattende driver vi ikke med.
- Julegaver kjøpes ofte på nett, kjapt og enkelt (og som oftest også billigere).
- Julekort er raskt bestilt på nett og vi skriver ikke personlige hilsener i hver.
- Vi fordeler ting utover høsten. Ting til pakkekalenderen begynner jeg gjerne på allerede i september og julegaveplanlegging og -innkjøp begynner vi å tenke på i oktober.
- Vi pynter veldig lite før lille julaften.

Det vi derimot prioriterer er juleavslutninger, baking (vi liker julekaker), pakkekalender, mye julekos med barnejulefilmer, juleverksted og brettspill.

Gammel 18-12-15, 16:54   #19
Varta
Bookhouse girl

Varta sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Varta er populærVarta er populærVarta er populær
Standard

Vi har vaskehjelp, og det er virkelig helt vidunderlig. Vinduene skal skiftes aldeles straks, så de vasker jeg ikke. (Det har jeg sagt i tre år, men nå skal de faktisk byttes.)

Jeg lager julegodter, det blir gaver til alle sånne folk som er vanskelige å finne gave til. Baker veldig lite, men lager tre sorter sild og leverpostei sammen med en venninne.

Julegaver er vel sånn halvparten nett og halvparten butikk. Forsøker å være flink til å kjøpe gaven der og da dersom jeg kommer over noe så jeg slipper å stresse rundt lille julaften. Sender ingen julekort, ingen kalender og ganske lite pynt siden Mannen ikke liker julenips (jeg pynter en trollhassel i vinduskarmen og henger opp julestjerne, det holder egentlig tatt i betraktning at det ofte står fremme til påske. Vi er sånne folk). Vi ser julefilmer (Die Hard!), drikker julete fra Palais des Thes og forsøker å planlegge såpass at vi har noe rent å ha på oss på julaften - som feires hos andre i år. Lav list, med andre ord.

Varta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-15, 16:59   #20
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Har berre bakt nennes rundstykker, krydderkake og så pepperkaker med jentungen. Resten vert kjøpt.
Har bevisst sagt nei til konserter og slikt.
Har ikkje vaska.

Alt fall jo i fisk og ei veke berre "forsvann" no då svigermor døydde, så det har liksom stoppa seg sjølv. Eg trur ikkje nokon vil merka forskjell på kva eg har bakt og vaska og våttever.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:16.