|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Dere som er flinke til å prioritere i førjulstidenHar sett i flere tråder at folk nevner at dette er viktig for å få minst mulig stress og at man slett ikke må alt. Mulig det er svart på i andre tråder, men har ikke lest det, så spør: HVA prioriterer dere bort?
![]() |
#2 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Dere som er flinke til å prioritere i førjulstidenJeg vasker ikke til jul. Og jeg baker ikke 7 sorter med julekaker (egentlig lager jeg vel bare 2). I år gikk jeg ikke på jobbens julebord heller, men det har jeg pleid å gjøre.
![]() |
![]() |
#3 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Dere som er flinke til å prioritere i førjulstidenVanligvis vasker vi ikke tak og vegger, men bare vanlig husvask. I år har vi attpåtil prioritert (delvis som julegave til hverandre) å bruke penger på å sette bort vaskinga. Så hele huset ble vasket i går mens vi var på jobb. Det var deilig luksus. Da ble heller ikke tak og vegger vasket, men støvtørking i alle kriker og kroker, grundig vasking av bad, alle gulv, og innsiden av vinduene, støvsuging/banking av alle tepper etc. Jeg er ikke der at jeg renser sofaen og den slags. Har heller ikke noe gardinbytte, de samme gardinene med nøytral farge henger oppe hele vinteren, men det henges noen hjerter i fine bånd foran dem i jula.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 18-12-15 kl 15:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Textrovert
|
![]() Sv: Dere som er flinke til å prioritere i førjulstidenJeg vasker ikke, jeg baker ikke, jeg lager ikke pakkekalendere, jeg sender ikke julekort, vi pynter litt med det vi har og bruker ikke tid og energi på årets juletrender. I stedet har jeg vært på bar/resturant ni ganger i desember. Det er så absolutt å foretrekke.
![]() |
#5 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Dere som er flinke til å prioritere i førjulstidenVi ryddet og vasket huset litt sånn helgevasking + i uken som var, jeg jobber i helga.
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Dere som er flinke til å prioritere i førjulstiden
Det høres deilig ut!
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
![]() Sv: Dere som er flinke til å prioritere i førjulstidenBaker bare noen få sorter.
![]() |
#8 |
Halloen!
![]() Sv: Dere som er flinke til å prioritere i førjulstidenIngen annen vask enn vanlig gulvask/støvsuging lille julaften |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Dere som er flinke til å prioritere i førjulstidenHandler de fleste julegaver på nett, sånn at jeg slipper stresse rundt uka før julaften i kaotiske butikker
![]() |
#10 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Dere som er flinke til å prioritere i førjulstidenDropper treningen (selv om det sikkert ikke er lurt)
![]() |
#11 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Dere som er flinke til å prioritere i førjulstidenHelt kontroll blir det jo ikke, men det vi ikke gjør:
![]() |
#12 |
Gjer så godt eg kan
|
![]() Sv: Dere som er flinke til å prioritere i førjulstidenEg bakar 6 sortar julekaker og lefser i tillegg, kjøper minst 40 julegåver og skriv og sender ut 50 julekort. Likevel er det lite stress. Trikset her er å starte tidleg. Såpass tidleg at dei første julegåvene gjerne er i hus i august. Eg netthandlar så mykje eg kan, får nyheitsbrev og tips om tilbod sendt til eigen e-post, og klikkar heim gåver etterkvart som det dukkar opp aktuelle tilbod. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Dette (uthevet) prioriteres her også. I tillegg til enkelte tradisjoner jeg har med barna, som pepperkakebakst, pepperkakehus, lese julefortellinger og tenne lys ved kveldsmaten, og selvhogst av juletre.
![]() |
#15 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
1. Har vaskehjelp som kommer på tirsdag, betaler 190x3 (ja, hvitt) |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Introvert optimist
|
Jeg prioriterer planlegging og det tidlig. Sånn at alt av gaver er innkjøpt før adventstida kommer. Jeg sørger også for at alt som skal være til jul som kan lages og fryses lages tidlig. Eksempelvis hadde min datter som oppgave å bake to store porsjoner rundstykker til jul, da hun hadde Operasjon Dagsverkdag hjemme i slutten av oktober.
![]() |
#17 |
i tåkeheimen
|
![]() Sv: Dere som er flinke til å prioritere i førjulstiden1) Ikke pakkekalender, men aktivitetskalender med virkelig lavterskelaktiviteter (typ klippe snøkrystaller, se julefilm på dvd, spise middag under bordet) + den bakinga jeg syns bør være med for ungenes skyld (pepperkaker, kolakjeks, pepperkakehus).
![]() |
#18 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Dere som er flinke til å prioritere i førjulstiden- Vi vasker ikke til jul. Det blir en kjapp vask av badene og kjøkken- + stuegulv og det er det. Annet bryr vi oss rett og slett ikke om. Julegardiner og annen som er mer omfattende driver vi ikke med.
![]() |
#19 |
Bookhouse girl
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dere som er flinke til å prioritere i førjulstidenVi har vaskehjelp, og det er virkelig helt vidunderlig. Vinduene skal skiftes aldeles straks, så de vasker jeg ikke. (Det har jeg sagt i tre år, men nå skal de faktisk byttes.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
![]() Sv: Dere som er flinke til å prioritere i førjulstidenHar berre bakt nennes rundstykker, krydderkake og så pepperkaker med jentungen. Resten vert kjøpt.
![]() |
|
|