|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Pauset
|
![]() Er idealismen borte og bare egoismen igjen?Ja, det jeg spør om er: Er idealismen borte og bare egoismen igjen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Erfaren
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() |
![]() Sv: Er idealismen borte og bare egoismen igjen?Folk er nok blitt mer egoistiske enn før, men vi må ikke glemme at det finnes mange som deg rundt om også. Jeg jobber selv som frivillig (med barn) og merker at det er vanskelig å rekruttere nye (flere) frivillige.Alle har så mye på programmet at de ikke prioriterer slike ting. Min oppmuntring er at jeg får så mye igjen, akkurat som du i speider sammenheng. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Er idealismen borte og bare egoismen igjen?Jeg syns det er ganske egoistisk å ikke tilby ungdommen prevensjon.
![]() |
#4 |
Pauset
|
![]() Sv: Er idealismen borte og bare egoismen igjen?
Ja, heldigvis er det mange som ikke tenker slik, men jeg blir litt sjokkert over den holdningen. Hva slags verdier lærer vi våre barn? Hva slags samfunnsborgere blir de? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Erfaren
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() |
Tenker ofte på dette selv også. Hvordan blir den oppvoksende generasjonen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Live and let live
|
Det der var teit og unødvendig Sitron.
![]() |
#7 |
Tar en fot av gangen
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er idealismen borte og bare egoismen igjen?De fleste har et tett program og involverer seg saker som har med barna å gjøre. Har man barnehagebarn, er det ting som angår barnehagen. Med skolebarn interesserer man seg for skolensaker. Men ungdommer blir det mere ungdomsproblematikk. Jeg har all respekt for de som går natteravner, men man skal ha overskudd for å gjøre dette. Etter en lang arbeidsuke vil de fleste slappe av i helgene.
![]() |
#8 |
Absolut ateist
|
Aldeles ikke. Overskriften var idealisme og egoisme. Hun ser på noe som egoistisk, jeg ser på noe annet.
![]() |
#9 |
Live and let live
|
Det er helt unødvendig å blande andre tråder inn slik. Du diskuterer på grunnlag av person og ikke sak når du gjør slik.
![]() |
#10 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Er idealismen borte og bare egoismen igjen?Jeg diskuterer på grunnlag av en persons meninger, ja. Selvsagt, dette er et forum.
![]() |
#11 |
Bedreviter
|
Ja, det er selvsagt bare du som er idealist. Alle andre er egoister, som bare vil mele sin egen kake. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Leser
|
Jeg tror generelt sett at du har rett. Samfunnet har blitt mer fragmentert og det er færre saker som "samler" folk. Derfor er det sjeldnere at folk jobber for lokalsamfunnet. Selv opplever jeg ikke at jeg bor i et lokalsamfunn, og jeg hjelper som regel folk personlig ikke pga av et generelt samfunnsansvar.
![]() |
#13 |
Live and let live
|
Og jeg synes du kan la være å være etter Jessica.
![]() |
#14 |
Pauset
|
Det var overhodet ikke meningen å framstille det som om jeg var idealist og andre egoister. Den syns jeg var usaklig fra deg, men mulig jeg måtte ha skjønt at det ville bli oppfattet slik. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Pauset
|
Der treffer du "spikeren på hodet". Alle har så nok med sitt....... Vi skal ikke så langt tilbake der man dro lasset sammen og alle måtte bidra. Men selvfølgelig så var det et helt annet samfunn og en helt annen tid. Jeg tror vi har mistet noe der.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Passiv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Sv: Er idealismen borte og bare egoismen igjen?Jeg jobber frivillig, i en organisasjon som driver med en av mine hjertesaker, noe jeg brenner for. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() Sv: Er idealismen borte og bare egoismen igjen?Eg er langt på veg enig med Jessica. Eg er ingen samfunnsanalytiker; skulle gjerne sett ein samfunnsviter tegne og fortelle litt her inne |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Jeg er fryktelig glad for at vi ikke lever i et slik samfunn lenger. Min dag har ikke ubegrenset med timer, og jeg må prøve å få jobb, familie, aktiviteter og tusen andre ting til å passe i den. Ja- jeg har nok med mitt/vårt, selvsagt har jeg det. Jeg gjør en mange idealistiske ting, og bidrar både på den ene og den andre måten. Det ser ut til å gå deg hus forbi at selv om man kanskje velger bort visse ting (Det ville for eksempel aldri falt meg inn å bli natteravn) at man kanskje engasjerer seg andre steder i stedet. Kanskje man engasjerer seg andre steder fordi andre ting har mer med ens egen familie og egne behov å gjøre, men det gagner da andre også?
![]() |
#19 |
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
|
![]() Sv: Er idealismen borte og bare egoismen igjen?Min søster og jeg har blitt oppdratt til ikke å være egoister
![]() |
#20 |
Epikur
|
![]() Sv: Er idealismen borte og bare egoismen igjen?Jessica, det er fint at du er natteravn. Men det finnes mange andre måter å være idealist på og kanalisere engasjementet sitt på.
![]() |
|
|