|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Middagsgjester fredag kveld - hva kan jeg lage?Jeg er helt tom og fantasiløs nå. Svoger, svigerinne og niese (14) kommer på fredag, og skal overnatte. De kommer trolig litt utpå kvelden (mellom 20 og 22 en gang), og vi må ha noe mat, helst varm. Mannen er ute på et arrangement, så det er meg og mine tre tenåringer i tillegg til gjestene, dvs sju personer til sammen. Orker ikke å lage noe avansert eller veldig tidkrevende, det er sikkert en del rydding som må gjøres også, før de kommer. Men gjerne noe fredagskosemataktig.
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Middagsgjester fredag kveld - hva kan jeg lage?Støtter forslaget om lasagne, når du ikke vil ha pizza og taco
![]() |
#5 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() Sv: Middagsgjester fredag kveld - hva kan jeg lage?Jeg tenker og lasagne med godt brød til, lasagnen kan fint lages noen dager før, og bare varmes opp.
![]() |
#6 |
Semiaktiv
![]() Sv: Middagsgjester fredag kveld - hva kan jeg lage?Ja, jeg har tenkt på lasagne. To av mine er bare sånn måtelig begeistret for det, men de spiser det. Kan bake foccaccia til, det er alltid populært, også hos mine. Så det er en mulighet å ha i bakhodet, men tar gjerne imot andre forslag også!
![]() |
#8 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() Sv: Middagsgjester fredag kveld - hva kan jeg lage?Hvis ikke alle liker det, hadde jeg nok laget noe annet.
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Middagsgjester fredag kveld - hva kan jeg lage?Sodd! med flatbrød og ingefærøl |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Middagsgjester fredag kveld - hva kan jeg lage?En gryterett som kan stå å småkoke lenge slik at du ikke trenger å lage mat seint på fredags kveld. F.eks. chilli con carne eller boeuf bourgogne. Det kan lages med høyrygg begge deler (de fleste chilli con carne oppskrifter har med kjøttdeig, men vi lager det med "ordentlig" kjøtt).
![]() |
![]() |
#11 |
koko
|
![]() Sv: Middagsgjester fredag kveld - hva kan jeg lage?Jeg stemmer aldri på lasagne, men det er vei ikke så relevant.
![]() |
#12 |
søt
![]() Sv: Middagsgjester fredag kveld - hva kan jeg lage?
Dette er et veldig godt forslag, og du kan også ha det i jerngryte med lokk i stekeovnen i timesvis på ca 100 grader.
![]() |
#14 |
Semiaktiv
![]() Sv: Middagsgjester fredag kveld - hva kan jeg lage?Selv har jeg aldri helt forstått meg på gryteretter. Altså jeg spiser det jo, men uansett varianter og hvordan det har vært tilberedt synes jeg alltid det er litt kjedelig mat, og havner bare i kategorien "greit nok på en hverdag". Verken kosemat eller festmat for min del, selv om jeg vet at det egentlig er det. Men jeg innser at jeg er litt rar der. Synes det er mer jobb enn det er verdt, så det tror jeg ikke jeg gidder. Hadde glatt gjort det hvis jeg elsket det selv, selvsagt, det er egentlig et godt forslag.
![]() |
#15 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Middagsgjester fredag kveld - hva kan jeg lage?Mine unger er ikke noe glad i gryter, ellers er jo det veldig greit. Gryter og evt lapskaus kan jo lages tidlig og bare varmes opp igjen.
![]() |
#16 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Middagsgjester fredag kveld - hva kan jeg lage?Pai da?Det synes jeg er godt delvis fordi jeg spiser det så sjelden.
![]() |
#17 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Middagsgjester fredag kveld - hva kan jeg lage?Pai er godt og enkelt, og man får kjøpt ferdig paideg innbiller jeg meg. Spaghetti carbonara er superenkelt, og kan for eksempel serveres med brød og salat til. Loaded veggie nachos er også godt, og kan lages med kjøtt om man heller vil ha det.
![]() |
#18 |
Semiaktiv
![]() Sv: Middagsgjester fredag kveld - hva kan jeg lage?Pai er godt ja, ungene liker det også.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 24-03-22 kl 11:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Middagsgjester fredag kveld - hva kan jeg lage?
Du kan jo steke en pai om gangen, og la den ene steke mens dere spiser den første.
![]() |
#20 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Middagsgjester fredag kveld - hva kan jeg lage?Har du varmluftsovn, kan begge paiene stekes samtidig i hver sin "etasje". Ekstra paiform låner du av naboen.
![]() |
![]() |
|
|