Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Hage 2026

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-01-26, 10:42   #1
Galathea
Bør lage seg en tittel selv

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hage 2026

Snart februar så det klør vel litt i fingrene til fler enn meg?

Har så langt kun sådd blodbeger, som jeg hadde første år i fjor, de fikk en hard start med en kald forsommer, så det ble veldig lenge å vente på blomstring, men da de først blomstret var de nydelige og stod på til november!

Til helga skal jeg så paprika.
Har prøvd å overvintre chili som jeg tok inn fra drivhuset litt for seint, så jeg er i tvil om de våkner til liv igjen. Stilken er grønn, men ikke noe tegn til blad ennå, så mulig de ikke har klart vinteren inne.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-26, 11:16   #2
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage 2026

Jeg gleder meg! Opparbeidet store deler av hagen på nytt i fjor, og i år gleder jeg meg til å plante mer og pynte opp.

Jeg har sett at han som kaller seg skarp i hagen på insta har blodbeger, jeg mener det var ham i alle fall. Hvilken sone er du, Galathea? Jeg er nok H4-H5 avhengig av plassering på tomta (vindskjerming, solforhold). Er det verdt å prøve å så blodbeger?

Fake it 'til you make it
Kaprifol er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-01-26, 11:44   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har sådd chili! Mesteparten har spiret, nå venter jeg også på at auberginen skal spire. Tomat sår jeg nok i løpet av februar.

Jeg har egentlig aldri prøvd meg på blodbeger før, eller egentlig noen blomsterplanter som ikke kan sås ute. Så der er jeg skikkelig newbie, og tar i mot alle tips og råd nå som jeg har en hage som er mer enn en grønnsaksparsell. Det er kanskje for sent allerede for blodbeger? De er jo så nydelige, og jeg byttet til meg en her inne for mange år siden som jeg hadde på verandaen. Den fikk dessverre ikke mer enn én blomst, men den ene var utrolig vakker.

Ellers har jeg en helt ny hage jeg skal anlegge. Jeg begynte såvidt i fjor, mest med fjerning av ting som hadde gått bananas og som jeg ikke skulle ha, men også litt bed. I år skal jeg anlegge litt kjøkkenhage, og jeg må få opp en hekk mot naboen. Jeg vil ha en hekk med mye forskjellig, og har foreløpig satt ned en rød vrihassel, en forsytia, en perlebusk og en gojibær (bukketorn). Men tror kanskje noen av dem blir litt for små eller ikke helt tette nok. Så kanskje de må flyttes. Tar gjerne i mot tips på voksevillige, tette og pene planter! Har også lurt på en duftsjærsmin.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-26, 11:55   #4
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Jeg går fra hage til balkong så får kun balkonghage fra 1april.
Kanskje jeg kan lage en egen tråd om det dersom det er mange nok som har balkong her og som er interessert i litt dyrking i krukker?

Gammel 29-01-26, 12:32   #5
Galathea

Galathea sin avatar

Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaprifol, her.

Jeg gleder meg! Opparbeidet store deler av hagen på nytt i fjor, og i år gleder jeg meg til å plante mer og pynte opp.

Jeg har sett at han som kaller seg skarp i hagen på insta har blodbeger, jeg mener det var ham i alle fall. Hvilken sone er du, Galathea? Jeg er nok H4-H5 avhengig av plassering på tomta (vindskjerming, solforhold). Er det verdt å prøve å så blodbeger?

jeg er H5, så det er verdt å prøve ja, de er skikkelig fine. Min mor hadde sine stående inne lenger enn meg, og hennes blomstret mye tidligere, så det er sikkert lurt å vente til verste vårkulden er over. De er lysspirende, så de må stå lyst for å spire. Tror ikke det er for sent å så, vi er fortsatt i januar.

Gammel 29-01-26, 13:20   #6
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Jeg går fra hage til balkong så får kun balkonghage fra 1april.
Kanskje jeg kan lage en egen tråd om det dersom det er mange nok som har balkong her og som er interessert i litt dyrking i krukker?

Gjerne en tråd om balkongplanter, er vel nær 25 år siden sist for min del.

Gammel 29-01-26, 13:24   #7
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har planlagt å så paprika, agurker, kruspersille og stokkroser i starten/midten av februar. Jeg er litt sent ute med blodbeger, men håper å få de i jorda nå i helga. Lørdag er fremdeles januar.
I mars blir det purre, tomat, spinat, koriander, basilikum og bladpersille.
I april er planen gressløk, squash, ruccola og salat (rett ut i pallekarm med drivhuslokk), og solsikker.
I mai, når jorda blir litt varmere, skal poteter og beter i jorda.

For et par år siden gjorde jeg generaltabben med å så mynte i pallekarm i steden for i krukke, så i år har jeg litt jobb å gjøre med å erstatte jorden i den pallekarmen.

Gammel 29-01-26, 13:49   #8
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har sådd blodbeger (gamle frø, men de spirte!), chili, paprika, purre, løk, artisjokk og knollselleri. De tre første har spirt, og blitt flyttet fra varmt bad til kjølig rom med vekstlys.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-26, 21:10   #9
Engasjert
Stressa før

Engasjert sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

I år har jeg ikke sådd noe, og det er litt trist. Det er sånn glede å stelle med de små spirene og etter hvert plantene. Men vi skal være borte hele juli i år, så i år skal bare drivhuset vaskes ordentlig og males litt der det er nødvendig. Så får det heller være litt lysthus denne sommeren.

Jeg skal hente fram knollene når vi kommer til april, så jeg får jo rotet litt med jord etter hvert.

Gammel 29-01-26, 22:13   #10
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg har overvintret chili og paprika men er heller ikke sikker på om det er liv i dem. Jeg har også overvintret blodbeger og håper det blir fantastisk! Vi får nå se… jeg skal så litt forskjellig men har ikke startet enda. Masse tomater blir det i alle fall.

Gammel 29-01-26, 22:23   #11
Galathea

Galathea sin avatar

Standard

Vi har konfirmasjon i mai, med selskap hjemme og mange overnattingsgjester, så jeg må moderere meg litt på dyrking, kan ikke ha jungel i alle vinduskarmer... kun 2 sorter paprika og 3 sorter tomat er planen, og 1 sort agurk. Men pleier å ryke på litt mer, må vel ha litt blomster også, men de kan bo i drivhuset i mai.

Gammel 29-01-26, 22:26   #12
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Foreløpig har jeg bare tenkt på skolehagen vår. Men jeg skal så gulrot om noen uker. Lenger enn det har jeg ikke kommet. Blir noen frøsnegler/spiraler med solsikke etter hvert også. Så får jeg se hva jeg ender opp med.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:18.