Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Fluor eller ei?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-03-11, 21:11   #1
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Fluor eller ei?

Hva tenker dere etter å ha lest denne artikkelen?

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 21:18   #2
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fluor eller ei?

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Hva tenker dere etter å ha lest denne artikkelen?

Det vet jeg ikke, og jeg kommer nok ikke til å finne det ut heller, men jeg leste ingressen da, og deretter gjorde jeg et par søk i resten av artikkelen som avslørte at artikkelforfatteren ikke ser ut til å påpeke at man blir homo av å ta fluortabletter. Det syns jeg var skuffende.

Ben "face palm" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 21:22   #3
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Jeg tenker at hvis man graver gjennom 100 aar med forskning og de mest relevante referansene man finner er fra 1940-tallet samt en (selvpublisert?) obskur norsk pop.vit. bok fra 70-tallet, saa har man enten a) gjort fantastisk, diskvalifiserende daarlig kildesok, eller b) saa har man ingen serios forskning whatsoever aa stoette seg til.

Det aa ikke sitere noen undersoekelser som er uenige med de ekstremt obskure gamle tingene man har funnet (siste or i saken ble ikke sagt i 1933) tyder paa at man ikke er ute etter aa finne ut, men skraper desperat bunnen av tonna for aa finne 'stotte' for det man bare 'VET' er Sannheten med stor S.

Jeg tenker ogsaa at skrivestilen med hypertendensios spraakbruk og elendig kildeforing er i klassisk paranoid korstogsfarer -stil verdig Folkets Info. Jeg antar CIA staar bak og at de smaa chip'ene man faar inplantert naar man tar vaksiner aktiveres av fluor.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.

Sist redigert av Ulvefar : 17-03-11 kl 21:28.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 21:25   #4
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

:Humrer av Benmurphy:

Jeg fortsetter nok å gi barna fluor på tross av dette, gitt. Stoler nok mer på tannlegen min og tannhelsetjenesten enn på en "ideell pasientorganisasjon".

Gammel 17-03-11, 21:25   #5
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Murphy og Ulvefar, deres svar er registrert.

Gammel 17-03-11, 21:28   #6
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Det vet jeg ikke, og jeg kommer nok ikke til å finne det ut heller, men jeg leste ingressen da, og deretter gjorde jeg et par søk i resten av artikkelen som avslørte at artikkelforfatteren ikke ser ut til å påpeke at man blir homo av å ta fluortabletter. Det syns jeg var skuffende.

Ben "face palm" Murphy

:grinele:

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 21:28   #7
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Standard

Jeg har gitt tannkrem uten fluor til barna i perioder.

Gammel 17-03-11, 21:31   #8
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Jeg anser det som viktigere at tannhelsen er ivaretatt enn å tro på en artikkel som i beste fall er bare latterlig, utdatert og skremmende dårlig forfattet. Og hvor er dokumentasjonen?
Jeg fortsetter nok med fluor til både meg og resten av familien.

Gammel 17-03-11, 21:32   #9
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at kildekritikk er noe av det viktigste vi kan lære barna våre. Det nest viktigste er bruk av fluor for god tannhelse.

Jeg hadde gjort mine barn en stor bjørnetjeneste ved ikke å gi dem fluortilsatt tannpasta. :krystallkule:

Gammel 17-03-11, 21:32   #10
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Jeg har gitt tannkrem uten fluor til barna i perioder.

Som pålegg?

Ben "probably not as bad as marmite" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 21:33   #11
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Kjenner ogsaa en hvis mor ikke ga fluor til sine barn fordi hun hadde hoert en historie om at noen kaniner naer en gruve e.l. i USA fikk saa mye fluor i kosten at tennene deres saa sterke at de ikke ble slitt ned naturlig men vokste paa grufullt vis ned i underkjevene deres.

Det at dette a) ikke er noe problem for homo sapiens i noe fall siden vaare tenner (i motsetning til kaniners) ikke vokser uavbrutt hele livet, b) historien neppe taaler en faktasjekk, og c) den i alle fall ville vist at fluor virket for formaalet bare man fikk dosen rett var tydeligvis ikke ting hun registrerte. Tannlegeregninga og amalgamen i tenna fikk barna med paa kjoepet.

Gammel 17-03-11, 21:38   #12
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Det er vel ikke akkurat noe hemmlighet at det strides om flour? Det er som med mye annet. Jeg velger å gi ungen flour men har hatt perioder hvor jeg har grublet litt over det. Jeg spiser også abbor som det er kvikksølv i og uten tvil frukt og grønt med masse sprøytet dritt på seg, osv osv.
Idiotisk sammenligning forøvrig men jeg bare tar innover meg at jeg ikke kan forholde meg til alt som er potensielt veldig farlig.

Gammel 17-03-11, 21:39   #13
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Jeg tenker ogsaa at skrivestilen med hypertendensios spraakbruk og elendig kildeforing er i klassisk paranoid korstogsfarer -stil verdig Folkets Info.

Det samme tenkte jeg.

Jeg må likevel si at selve hjemmesiden forsåvidt framstof for meg som seriøs, rent utseendemessig,k så jeg tar meg i å lure på hvem Tenner & Helse egentlig er.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 21:40   #14
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Her kjører vi på med fluor og tror det er veien til et lykkelig tannliv!

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 21:47   #15
Ivars_mamma
We weren't born to follow

Ivars_mamma sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Ivars_mamma er litt kulIvars_mamma er litt kul
Standard

Jeg bruker heller meg selv som "dokumentasjon". Har fått flour gjennom oppveksten og i en alder av snart 40 har jeg enda ikke hatt hull i tennene mine, ei heller min søster. Og vi har ikke gener som tilsier at vi skal ha så bra tenner.

Så her gir vi flour, og kommer ikke til å slutte med det.

Gammel 17-03-11, 21:49   #16
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Standard

Virker fluor mot karies? Ja.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19772846

Er det en god ide aa innta fluor i hoeye doser over tid? Nei.
http://www.springerlink.com/content/...4/fulltext.pdf

Er det en god ide aa stole paa foreninger som paaberoper seg aa drive forskning men ikke refererer til noe gjort siden farfar gikk til skoletannlegen, ikke engang store metaundersoekelser enhver tulling kan finne paa 2 minutter med Gooogle, og ikke er i narheten av aa nevne ting som ikke stoetter konklusjonene deres? Nei.

:Not in the mood for nuanced discussions of how to best kick a dead horse today:

Sist redigert av Ulvefar : 17-03-11 kl 22:01.
Gammel 17-03-11, 21:50   #17
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har tapt i genlotteriet når det kommer til tenner og tåler ikke fluor i særlige mengder. Uslåelig kombo ... Jeg unner ingen jeg er glad i samme tannlegeskjebne, så jeg gir fluor og våger ikke leke med ungenes (tann-)helse basert på shady internettsider og obskure foreninger.

Gammel 17-03-11, 22:22   #18
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi bruker fluor alle sammen. I anbefalte doser.

Gammel 17-03-11, 22:26   #19
mina
Strikker

mina sin avatar

Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Ja til fluor!

Gammel 18-03-11, 01:02   #20
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Jeg fikk ikke fluor i oppveksten. Mine barn får så mye fluor de bare klarer å stappe i seg. (Nesten, da.)

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:29.