|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Homsene i mummiboka?Er de vaskeekte homser, sånn gutt-har-guttekjæreste-homser? Eller er det et eller annet finskt uttrykk som betyr noe annet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Forvirret
Medlem siden: Oct 2008
![]() ![]() |
![]() Sv: Homsene i mummiboka?Dette har jeg også lurt på mange ganger. Jeg tror det er et finsk uttrykk, men er ikke sikker.
![]() |
![]() |
#3 |
Palliasjonsnurse
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Homsene i mummiboka?
![]() |
#4 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Homsene i mummiboka?De er spesielt fremtredene i "Hvem skal trøste knøttet": 17 glade homser kom seilende forbi. Jeg liker å tro at de faktisk er homser - og at det ikke er noe mer ved det.
![]() |
#6 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Homsene i mummiboka?Finsk er det vel neppe. Jeg har alltid trodd at det var et uttrykk André Bjerke fant opp på norsk da han oversatte - og etterpå fikk det den betydningen det vanligvis har i dag.
![]() |
#7 |
flisespikker
|
![]() Sv: Homsene i mummiboka?Jeg har alltid trodd at det er et "oppdiktet" ord, på samme måte som hufse og filifjonke, og at "homse" som slang for "homofil" er et nyere ord. Jeg liker en teori jeg har hørt om at ordet "homse" ble adoptert av de homofile selv nettopp fordi Tove Jansson brukte det, men jeg tviler egentlig på det.
![]() |
#9 |
flisespikker
|
![]() Sv: Homsene i mummiboka?Hemul er for øvrig et svensk ord også utenfor Mummidalen, og jeg antar det er derfor dette ordet ble valgt:
![]() |
#10 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Homsene i mummiboka?Farlig midsommer ble skrevet i 1954. Jeg vet ikke om "homse" var et uttrykk som var i bruk den gang, men jeg er temmelig overbevist om at hvis det var det, og hvis Tove Jansson kunne blitt mistenkt for å snakke om homofile, ville ikke boken kommet på trykk med disse figurene i. Og om den boken hadde passert sensuren, hadde i alle fall ikke Hvem skal trøste Knøttet gjort det, for der er homsene ganske fremtredende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Ikke altetende
![]() Sv: Homsene i mummiboka?Ja, homsene er med i flere av historiene i "Den store Mummiboka". |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
flisespikker
|
![]() Sv: Homsene i mummiboka?Jeg kan virkelig ikke tenke meg at homsene i Mummidalen er ment å være homofile. Virkelig ikke.
![]() |
#13 |
Bedreviter
|
Jeg tror du er på bærtur. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Ikke altetende
![]() Sv: Homsene i mummiboka?Ok , ser at andre forklaringer kommer opp. Kanskje de ikke er riktige homser da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Homsene i mummiboka?- og på det faktum at tove jansson selv var lesbisk?...Jeg kan ikke si jeg har lest nok mummidalen til at jeg har noe kjennskap til homsene - men er boka fra femtitallet høres det unektelig litt rart ut at det faktisk er snakk om homser.
![]() |
#18 |
Ikke altetende
Men nettopp pga av tiden det var skrevet i , så tenkte jeg at det var kanskje derfor de ble nevnt i samme åndedrag som Filifjonker og andre fantasifigurer. Da anerkjente man på en måte ikke deres eksistens. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Homsene i mummiboka?Jeg fant en ok tråd om dette på Kvinneguiden: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=353698
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Altså, nesten alle lesbene jeg kjenner vil insistere på at homser er en egen type vesener. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|