Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Homsene i mummiboka?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-11-09, 14:20   #1
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Homsene i mummiboka?

Ja, homsene er med i flere av historiene i "Den store Mummiboka".

Jeg tror egentlig det er homser, som i "homofile" det er snakk om. Det første som slo meg var hvor fordomsfrie og før sin tid finskene måtte være som snakket så åpent om homser, men så slo det meg at homsene blir sidestilt med Hattifnatter, Filifjonker, Hufsa og andre fantasifigurer, så hvilke signaler sender de egentlig ut :noia: ?
Ikke det at jeg tror ungene oppfatter slike subtile sammenligninger.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 14:22   #2
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Jeg tror egentlig det er homser, som i "homofile" det er snakk om. Det første som slo meg var hvor fordomsfrie og før sin tid finskene måtte være som snakket så åpent om homser, men så slo det meg at homsene blir sidestilt med Hattifnatter, Filifjonker, Hufsa og andre fantasifigurer, så hvilke signaler sender de egentlig ut :noia: ?
Ikke det at jeg tror ungene oppfatter slike subtile sammenligninger.

Jeg tror du er på bærtur.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 14:23   #3
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg tror du er på bærtur.

Ja. det er mulig. Det var derfor jeg stilte spørsmålet .

Gammel 27-11-09, 14:23   #4
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Standard

Ok , ser at andre forklaringer kommer opp. Kanskje de ikke er riktige homser da.
Kanskje blitt forledet av min egen tolkning og illustrasjonene i boken?

Gammel 27-11-09, 14:24   #5
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kanskje blitt forledet av min egen tolkning og illustrasjonene i boken?

Ser homsene i boken spesielt homofile ut?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 14:33   #6
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Ser homsene i boken spesielt homofile ut?

Åh! Tja, med min forutintatte innbildning om at det var homofile det var snakk om, så underbygger illustrasjonene dette en smule. Men det er jo kun fordi jeg leste mine egne fordommer inn i det. Nettopp fordi jeg er klar over at dette er fordommer var det at jeg stilte spørsmålet.

Gammel 27-11-09, 14:35   #7
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Standard

Så har jeg lært noe idag også.

Gammel 27-11-09, 14:39   #8
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Åh! Tja, med min forutintatte innbildning om at det var homofile det var snakk om, så underbygger illustrasjonene dette en smule. Men det er jo kun fordi jeg leste mine egne fordommer inn i det. Nettopp fordi jeg er klar over at dette er fordommer var det at jeg stilte spørsmålet.

Ja, sitter de ikke to og to i disse båtene som seiler forbi? Skjønner at det kan ha virket villedende.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 14:25   #9
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

- og på det faktum at tove jansson selv var lesbisk?...Jeg kan ikke si jeg har lest nok mummidalen til at jeg har noe kjennskap til homsene - men er boka fra femtitallet høres det unektelig litt rart ut at det faktisk er snakk om homser.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:28.