Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Klubb/raspeball/komle

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-10-07, 16:03   #1
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Klubb/raspeball/komle

Det skal vi ha til middag i dag - gleder meg! Men, som jeg har skjønt det har det ikke bare mange navn, også mange måter å servere det på. Hva serverer du til klubben? Her spises klubb sammen med stekte middagspølser og sirup over. Skikkelig usunn mat egentlig. Vi drikker kefir attåt.

Gammel 22-10-07, 16:08   #2
Tilde
Jordbærpiken

Tilde sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Sv: Klubb/raspeball/komle

Vi kaller det komle, og det serveres stekt bacon, pølse og komlekjøtt til.
I tillegg bruker vi gulrøtter og kålrabi til.

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 16:15   #3
konemor
Erfaren

konemor sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
konemor er litt kulkonemor er litt kul
Standard

Heter potetball her.
Serveres med: saltet kjøtt, stekte kjøttpølser, bacon, gulrøtter og kålrabistappe. Kan og ha pinnekjøtt til evt mør
Drikke: kefir eller kulturmelk

konemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 16:32   #4
safran
frakoblet

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Salt lammekjøtt og kålrabistappe.

Gammel 22-10-07, 16:43   #5
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Mamma har alltid laget fiskeball eller potetball.
Tilbehør har vært stekt bacon, poteter, kålrabi, poteter etter min hukommelse. Har aldri laget det selv, må nok lære meg det snart.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 16:45   #6
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Til komler har vi salt kjøtt (knoke) hvis kraft komlene er kokt i, røkte pølser og smeltet smør.

Mannens familie har ketchup på komlene

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 16:46   #7
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Raspeballer serveres med saltkjøtt, kålrabistappe og sirup.

Gammel 22-10-07, 16:57   #8
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Ball (raspeball) bruker vi å servere sammen med enten salt fårekjøtt eller saltet og røkt knoke, pølser, kokt kålrot, gulrot og stekt bacon. Mamma bruker poteter i tillegg, det syns jeg blir å ha smør på flesket, så det bruker ikke vi.

Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 18:10   #9
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mannen spiser med rotmos, poteter (!) kokt saltet lammekjøtt, vossakorv og et salig glis. Øl til hvis vi har gjester.

Jeg er oppvokst med brunostsaus, sukker og melk å drikke.

Jeg kan forresten, for en gangs skyld, anbefale et halvfabrikataprodukt. Stangelands Mølles raspeball-blamding er veldig enkel og god. Ellers er det raspede poteter og byggmel, salt og vann som gjelder.

Jeg bruker 2 kilo finrevne poteter, 4-500 g byggmel, 1-2 ss salt. Noe av potetene kan du bytte ut med kokte, da blir de fastere.

Gammel 22-10-07, 18:11   #10
5barnsmor
ENDELIG 6 BARNSMOR!!!!

5barnsmor sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
5barnsmor er litt kul5barnsmor er litt kul
Standard

Her kalles det kompe, serveres med salt kjøtt inni eller ved siden av, smeltet smør og salt eller ...sukker...

Gammel 22-10-07, 18:18   #11
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 5barnsmor, her.

Her kalles det kompe, serveres med salt kjøtt inni eller ved siden av, smeltet smør og salt eller ...sukker...

Samme her. Jeg har alltid likt smør og sukker til, men hørte nå at tyttebærsyltetøy også går an. Egentlig synes jeg de er best dagen der på, skåret opp og stekt i panna

Det er en av få middagsretter jeg må ha melk til.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 18:20   #12
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Raspeball med flesk inni og stekt flesk evt. kokt, salt kjøtt og kålrotstappe til. Mmm... Lurer på om mannen min liker det. I så fall skal han få.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 18:31   #13
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg kan forresten, for en gangs skyld, anbefale et halvfabrikataprodukt. Stangelands Mølles raspeball-blamding er veldig enkel og god.

Jeg bruker bare den typen etter jeg oppdaget den, har ikke laget klubb fra grunnen av før..

Kan dere si hvor dere kommer fra -dvs, hvor tradisjonen deres kommer fra? Jeg er trønder, men måten vi spiser klubb på er ikke typisk trøndersk. Da er vel Mim sin variant mer lik den trønderske? Jeg er faktisk ikke sikker på hvor "min" tradisjon kommer fra.

Gammel 22-10-07, 18:36   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her heter det "komler" og det er vanligst å servere det med kålrabistappe, salt lammekjøtt, røkte pølser, baconfett og gjerne også tykk ertesuppe (det spiser jeg sjelden til men det er vanlig). Knallgodt, min favorittmiddag!

Gammel 22-10-07, 18:38   #15
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kompen, som er ganske stor og med saltkjøtt inni er fra sørlandet.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 18:41   #16
vimjer
Tante Sofie

vimjer sin avatar

Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Brunostsaus. Melk til, så klart.

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 18:50   #17
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tuneland, her.

Jeg bruker bare den typen etter jeg oppdaget den, har ikke laget klubb fra grunnen av før..

Kan dere si hvor dere kommer fra -dvs, hvor tradisjonen deres kommer fra? Jeg er trønder, men måten vi spiser klubb på er ikke typisk trøndersk. Da er vel Mim sin variant mer lik den trønderske? Jeg er faktisk ikke sikker på hvor "min" tradisjon kommer fra.

Min tradisjon kommer fra Hedemarken.

Gammel 22-10-07, 18:52   #18
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kunne ikke falt meg inn å drikke melk til noe som helst (æsj), så jeg drikker vann, saft eller brus til. Som regel brus siden komler er sjelden festmat, og da må jeg jo få lov til å drikke brus.

Gammel 22-10-07, 19:09   #19
malena

malena sin avatar

malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi kaller det potetball. Jeg synes det smaker aller best dyppet i smeltet smør og sukker.

Gammel 22-10-07, 19:15   #20
Macky
Flink jente

Macky sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi kaller det komle, og serverer det med salt komlekjøtt, kålrabi og bacon til m/smeltet smør på toppen...

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:29.