Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Legitimasjon når folk skal sjekke ting i leiligheten

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-11-07, 12:20   #1
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Legitimasjon når folk skal sjekke ting i leiligheten

Det ringte på døra her nettopp, og utenfor sto en mann fra Hafslund. Riktignok har vi fått brev om at de skulle komme og sjekke ettellerannet, men datoen og klokkeslettet i brevet er først om et par dager.

Jeg fikk litt uggen følelse og ba om legitimasjon - noe han heldigvis hadde. Lurer i etterkant på om jeg faktisk hadde nektet han å komme inn dersom han ikke hadde hatt det.

Skal alle som driver slik "oppsøkende virksomhet" ha legitimasjon tilgjengelig? Spør dere etter det om dere får slike menn eller kvinner på besøk?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 12:21   #2
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Sv: Legitimasjon når folk skal sjekke ting i leiligheten

Ja de skal ha legitimasjon, jeg spør etter det og kan de ikke bevise hvem de er så slipper jeg de ikke inn.

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 12:21   #3
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

De skal bære legitimasjon, og vise deg den uoppfordret.

Om de ikke hadde gjort det, så hadde jeg bedt om det.

Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 12:23   #4
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mikkeline, her.

Om de ikke hadde gjort det, så hadde jeg bedt om det.

Godt. Jeg følte meg litt småparanoid. Spør dere etter legitimasjon fra rørleggere, snekkere og andre innleide håndtverkere etc. også?

Gammel 27-11-07, 12:24   #5
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alltid lurt å sjekke identitet. Her en dag ringte det på opptil flere som utgav seg for monstere, hekser og spiderman (blant annet) og forlangte godteri. En rask sjekk avslørte at det bare var unger som hadde kledd seg ut!

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 12:26   #6
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Alltid lurt å sjekke identitet. Her en dag ringte det på opptil flere som utgav seg for monstere, hekser og spiderman (blant annet) og forlangte godteri. En rask sjekk avslørte at det bare var unger som hadde kledd seg ut!

Sjokkerende. Godt jeg ikke lot meg lure av byggmester Bob drakten til mannen utenfor døra mi, men faktisk fikk se papirer!

Gammel 27-11-07, 12:27   #7
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo spesielt skummelt hvis man sitter og venter på f.eks. en heks eller Spiderman, fordi man har en avtale - da kan man fort glemme å sjekke at det er den ekte som kommer, og bare rett og slett slippe dem inn. Mange som har brent seg på det.

Gammel 27-11-07, 12:31   #8
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er jo spesielt skummelt hvis man sitter og venter på f.eks. en heks eller Spiderman, fordi man har en avtale - da kan man fort glemme å sjekke at det er den ekte som kommer, og bare rett og slett slippe dem inn. Mange som har brent seg på det.

Ja, det er fort gjort. Selv om Spiderman-en på døra kanskje bare er 1,20 høy, så er det fort gjort å tenke "Hm, han ser tydeligvis høyere ut på skjermen". Regner ellers med at Madam Mim ofte sliter med å bli tatt seriøst på grunn av alle de falske heksene.

Gammel 27-11-07, 12:36   #9
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Regner ellers med at Madam Mim ofte sliter med å bli tatt seriøst på grunn av alle de falske heksene.

Ja, jeg dummet meg litt ut der første gang hun skulle komme på besøk hit.

Gammel 27-11-07, 12:39   #10
Frances
Lykkelig naiv

Frances sin avatar

Frances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populær
Standard

Jeg antar jeg er fryktelig naiv, for jeg spør aldri etter legitimasjon. Kanskje fordi jeg ser firmabilen som står rett foran inngangsdøren? :ikke tenkt over:

Frances er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 12:40   #11
bina
Ustabil

Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Helt ærlig, nei, jeg har aldri sjekket legitimasjon til noen. Men så vet jeg jo stort sett når det skal komme noen, og har vel aldri opplevd å bli overrasket av håndverkere eller kontrollører. Når det er sagt skjønner jeg ikke hva man skal sjekke legitimasjon for. Hvis man venter på en montør fra Hafslund, og en mann i Hafslund-kostyme står på døra til avtalt tid - spiller det da noen rolle for meg om vedkommende heter Jan Olsen eller Ole Jensen? Jeg vet jo ikke HVEM jeg venter på.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 12:43   #12
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Det er ikke navnet som er viktig bina, det er legitimasjon som er skrevet ut fra Hafslund på at vedkommende faktisk er ansatt der.

Det er dessverre mange som har sluppet inn folk som påstår de kommer fra ditt og datt og resultatet har vært ran, vold osv.

Hekster og troll slipper jeg ikke inn, de bestikkes med godteri for å gå til naboen.

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 12:43   #13
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Når det er sagt skjønner jeg ikke hva man skal sjekke legitimasjon for. Hvis man venter på en montør fra Hafslund, og en mann i Hafslund-kostyme står på døra til avtalt tid - spiller det da noen rolle for meg om vedkommende heter Jan Olsen eller Ole Jensen?

Poenget er jo at du skal sjekke om han faktisk er fra Hafslund. Det er klart det går an å forfalske et ID-kort, men sjekker du, er det i alle fall litt mindre sjanse for at det er en svindler.

Gammel 27-11-07, 12:47   #14
bina
Ustabil

Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Poenget er jo at du skal sjekke om han faktisk er fra Hafslund. Det er klart det går an å forfalske et ID-kort, men sjekker du, er det i alle fall litt mindre sjanse for at det er en svindler.

If it walks like a duck...

Når han kommer i Hafslund-bil, med Hafslund-kostyme, og til tidspunktet vi har avtalt med Hafslund... tja.

Har håndverkere ID-kort, da?

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 12:52   #15
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis jeg har en konkret avtale så ber jeg ikke om legitimasjon. Det være seg malere, flisleggere, gulvleggere, elektriker, rørlegger osv. osv. I de få tilfellene det har kommet noen uoppfordret så har de også vist legitimasjon uoppfordret unntatt den gangen politiet ringte på og lette etter en som hadde eid huset før oss. Da ba vi heller ikke om legitimasjon - det holdt at de kjørte en politibil og var i politiuniform.

Gammel 27-11-07, 12:55   #16
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

I de få tilfellene det har kommet noen uoppfordret så har de også vist legitimasjon uoppfordret unntatt den gangen politiet ringte på og lette etter en som hadde eid huset før oss. Da ba vi heller ikke om legitimasjon - det holdt at de kjørte en politibil og var i politiuniform.

Og i verste fall kunne det jo vært en stripper.

Gammel 27-11-07, 12:59   #17
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og i verste fall kunne det jo vært en stripper.

I beste fall hvis jeg i harry evt. marry mode.

Gammel 27-11-07, 12:59   #18
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Synes det høres greit ut å be om å få se legg dersom det kommer en som skal sjekke noe.

Føler meg ikke så veldig naiv, selv om vi slapp inn posten-mennene med sofaen vi hadde bestilt fra IKEA, uten å be om legitimasjon.

Disse heksene kom heldigvis ikke til oss i år, men det er fare for nytt innrykk på nyttårsaften - men da krever vi avsynging av julesang. Noen ganger skulle vi heller gitt dem godter for å la være å synge, men de må nesten gjøre en innsats.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 13:50   #19
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah ... Godt du avslørte dem.

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 15:13   #20
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Vi ser ikke veien fra vår leilighet, og jeg kommer til å fortsette å spørre etter legitimasjon kjenner jeg. Dette må vel ha skjedd omtrent samtidig med at "min" Hafslundmann var på besøk.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:00.