|
Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
C og bli Z
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Oslo
![]() |
![]() Vanskelig å legge jenta mi :(Føler i grunn at jeg må spørre til råds, i og med at jeg merker jeg blir frustrert over jenta vår på 9 mnd som surrer mye om kvelden. Med soving. Hun trenger visst å sove 3 ganger om dagen (tror det har sammenheng med at hun har korte lurer, ca. 30-60 min hver gang), sover ca. 10-12 timer om natta. Når hun først sovner, for det er det som er problemet. Jeg legger henne, la oss si: kl. 11, 15 og DA trenger hun en lur til. Dvs. Når jeg legger henne for kvelden, enten kl. er 18 eller 21 så sover hun 30-60 min og er lys våken igjen. Akkurat som hun tror at nattlegginga er lur nr. 3 (prøver å gå ned til 2 lengre lurer om dagen...)
![]() |
#2 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Vanskelig å legge jenta mi:(
Det fungerte aldri for mine; de sov mye dårligere hvis jeg holdt dem våkne. De er faktisk sånn fremdeles. De kan ikke være lengre oppe enn vanlig, for spesielt gutten min sover ikke lenger og bedre av det, heller tvert imot. På julaften sovna han 22.45 og våkna 6.30 dagen etter - en time før han vanligvis våkner.
2001 og 2001 Sist redigert av Stompa : 27-12-07 kl 10:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
![]() Sv: Vanskelig å legge jenta mi :(Hvis ungen trenger tre lurer på dagen, så la henne få det. Lag faste og trygge rutiner rindt kveldsleggingen slik at jenta di vet at nå er det legging for natta. Unger som legges når de er overtrøtte sover kortere og dårligere og bruker lenger tid på å sovne.
![]() |
#4 |
C og bli Z
![]() |
![]() Sv: Vanskelig å legge jenta mi :(Takk for svar! Jeg vet ikke jeg... virker som det er opplest og vedtatt at de skal sove 2 ganger i den alderen, men jeg er usikker. Hun sover akkurat nå ute i vogn, sovet 1 time... Jeg tror jeg må prøve meg litt frem. Hittil har hun fått sovet når hun vil, altså
![]() |
#5 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Vanskelig å legge jenta mi :(En ting som er lurt å huske på er at søvn avler søvn, ds jo mer hun sover dess mer vil hun sove. Jeg tror det er lurt at du gir henne et fast leggerutine om kvelden slik at hun etterhvert skjønner at nå er det natt.
![]() |
#6 |
Tåler regn
|
![]() Sv: Vanskelig å legge jenta mi :(Må bare si meg enige med noen av de andre. Pass på at leggerutinene om kvelden er de samme hver kveld, slik at hun skjønner at dette ikke er en vanlig lur, men natt. Jeg opplevde akkurat det samme som deg da Snuppa her var liten. Og det går over etter en liten stund. Tror mange har opplevd det samme som deg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
C og bli Z
![]() |
![]() Sv: Vanskelig å legge jenta mi :(
Så godt å høre! Jeg føler meg som verdens dårligste rutinemenneske (kan hende jeg er det også!!!
![]() |
#8 |
Tåler regn
|
Synes rutinene dine er helt fine jeg. Husk at hun er bare 9mnd, så at ikke alt går som man ønsker er helt vanlig |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
C og bli Z
![]() |
Nei, er klar over det, hehe
![]() |
#10 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Vanskelig å legge jenta mi :(Jeg syns du har fått mange gode tips. Vi hadde god erfaring med at søvn avlet søvn, ble han overtrøt ble leggingen helt umulig. Han sov også andre steder på dagen enn om natta, slik at senga ble forbundet med at han skulle sove hele natta. Nå gjør ha riktignok ikke det ennå, så hvor effektivt det var kan sikkert diskuteres.
![]() |
#11 |
C og bli Z
![]() |
![]() Sv: Vanskelig å legge jenta mi :(Ja, jeg skal prøve en sånn klut.
![]() |
#12 |
Trøtt
|
![]() Sv: Vanskelig å legge jenta mi :(Et annet lite tips når hun våkner etter en time om kvelden: ikke lop inn på rommet hennes og ta henne opp for å troste. Da kan hun fort tro det er dag og at hun skal opp. Gi henne et par minutter til å roe seg selv, for det er ikke sikkert hun er lys våken men bare sover litt lettere?
![]() |
#13 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Vanskelig å legge jenta mi :(Jeg fikk forresten et annet godt tips en gang, om å legge barnet på "nedtur". Det var en teori om at man ble trøttere og trøttere for å så bli våknere igjen. Denne syklusen tok omtrent en time. Vi kan kjenne det på oss selv også, at vi er trøtt og våken litt om hverandre utover kvelden. Hvis man bikket over denne nedturen kune det lønne seg å vente til neste, dvs. nesten en time senere. Derfor hjelper det ofte å legge barnet litt tidligere, en å vente til det er skikkelig trøtt.
![]() |
#14 |
Har fått nytt nick
|
![]() Sv: Vanskelig å legge jenta mi :(Vi har slittveldig med dette. Hannah har vært vanskelig å legge, ogvåknet MANGE ganger på natta. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
C og bli Z
![]() |
![]() Sv: Vanskelig å legge jenta mi :(Ja, i dag har hun sovet mer enn hun har gjort på lenge, så er rimelig spent på natta nå.
![]() |
#16 |
C og bli Z
![]() |
![]() Sv: Vanskelig å legge jenta mi :(Håper på litt flere svar. Har latt henne sove som hun vil i dag, den siste (3.) luren ble fra 20-21.15. Hun er trøtt nå (vært siden kl. 22.30), men vil ikke sove. Nå har vi badet henne, sunget, pupp i stua, pappan har prøvd å legge henne, jeg har prøvd... både i vår og i egen seng. Nix, nå sovner hun ikke før jeg går og legger meg.
![]() |
#18 |
Aktiv
Medlem siden: Oct 2007
![]() |
![]() Sv: Vanskelig å legge jenta mi :(Vi har slitt veldig med å få sønnen vår til å sove om natten. Det som har hjulpet oss er faste rutiner, dvs at vi tar han opp til samme tid hver morgen og legger ham til samme tid hver kveld. Dermed blir måltider og lurer omtrent lagt likt hver dag, selvsagt med noen justeringer basert på dagsform og program. Han har nå blitt lettere å legge, sover lengre økter på natten og sovner raskere av seg selv etter nattmating. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Passiv
|
Gode leggerutiner er viktig ja, for at hun skal skille mellom dagsoving og nattsoving. Dessuten har jeg vært bevisst på at mine ikke skal dagsove der de skal sove om natten, for at det skal bli lettere å skille. |
![]() |
![]() |
#20 |
C og bli Z
![]() |
![]() Sv: Vanskelig å legge jenta mi :(Takk for innspill!
![]() |
|
|