|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Hva mener du om nynorsk som skriftspråk? | |||
Burde avskaffes |
![]() ![]() ![]() ![]() |
15 | 12,00% |
Beholdes, men frivillig sidemålsopplæring |
55 | 44,00% |
Beholdes som i dag |
42 | 33,60% |
Nynorsk bør erstatte bokmål |
5 | 4,00% |
Nynorsk og bokmål bør smeltes sammen til ett skriftspråk |
7 | 5,60% |
Annet, forklar i tråden |
7 | 5,60% |
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 125. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Ustabil
|
![]() Nynorsk?Jeg lurer på hva som er oppfatningene rundt nynorsk her på forum. Jeg er av den oppfatning at nynorsk burde vært avskaffet som skriftspråk i det store og hele. 4 millioner mennesker trenger ikke to skriftspråk som er så like som de vi har. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Nynorsk?...og dermed held følgjetongen "Bina Kjedar Seg" fram. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Nynorsk?Jeg synes nynorsk er koselig. Hatet det på skolen, men liker det nå. Bruker det jo ikke selv, men jeg liker å lese innlegg på nynorsk, tror det gir meg litt barndomsvibber siden jeg er halvt "Stordsk". Minner meg om kakao, bestemor og den store hagen hennes.
![]() |
#5 |
Dukkar plutseleg opp ...
![]() Sv: Nynorsk?Sjølvsagt bør nynorsk framleis bestå som i dag. Det handlar om kultur, historie og tradisjon. Men først og fremst handlar det om identitet. Som nynorskbrukar skal eg ha rett til å kommunisere på ein måte som er naturleg for meg, akkurat som at du som bokmålsbrukar skal ha rett til å kommunisere på ein måte som er naturleg for deg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Superaktiv
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Nynorsk?Eg meiner at Nynorsk har ein så sentral plass i norsk skriftspråk og språkhistorie at ein burde satse endå meir på at fleire skulle kunne skrive det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Dukkar plutseleg opp ...
![]() Sv: Nynorsk?
Amen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Øyboer
![]() Sv: Nynorsk?Merket godt dette med dårlige lærere når jeg flytta fra en nynorsk skole til en byskole i Bergen. Plutselig fikk jeg mer feil enn noen gang på Nynorsken min. Er glad jeg byttet hovedmål da. Vist ikke hadde jeg sikkert strøket på nynorsk siste året på videregående når jeg har hatt det som hovedmål gjennom hele skolegangen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Ustabil
|
Vel. Da nynorsken ble skapt (for det ble den jo) så var det ut i fra et utvalg av dialekter. Ikke alle dialektene, for noen av dem var påstått å være for påvirket av dansk. Dermed ble nynorsken allerede da skapt "for de få". Nynorsk ligger nært opp til en god del dialekter spesielt på vestlandet, og jeg kan skjønne at det føles naturlig for mange på vestlandet å bruke nynorsk. Men for alle oss andre er nynorsk et fremmedelement. Ikke bare i ordvalg, men også setningsbygningen føles fremmed. Hvis det er riktig som Tinetoff skriver i en annen tråd at det er ca en halv million nordmenn som bruker nynorsk som hovedmål, så er det likevel tre og en halv million som IKKE gjør det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
strikker
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Nynorsk?Beholdes, men frivillig sidemålsopplæring.
![]() |
#11 |
Dukkar plutseleg opp ...
Det var då ei voldsom forenkling av ei komplisert språkhistorie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Ustabil
|
Ikke ta det så personlig, da, Alfa. Og ja, det var svært forenklet. Jeg ser ingen grunn til noe annet. Men realiteten er uansett at nynorsk ble basert på et UTVALG av dialekter. Ikke på "norsk talemål" som mange liker å hevde. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Nynorsk?Jeg er ikke for avskaffing av nynorsken, men jeg er ikke sånn kjempestor fan av at den er obligatorisk i undervisningen for folk som bruker bokmål heller.
![]() |
#15 |
Ustabil
|
Enig med deg i at det vil være mer nyttig å vurdere å bruke tiden og ressursene på samisk, tegnspråk, blindeskrift - eller et annet språk enn akkurat på nynorsk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
intro
|
...eller 4,2 millioner.
![]() |
![]() |
#17 |
Ustabil
|
Ja, ja! |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Dukkar plutseleg opp ...
Det var då voldsomt til hersketeknikk. Eg tek det ikkje personleg. Eg har eit temmeleg avslappa forhold til at nokre ønskar å avskaffe nynorsken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Ustabil
|
Alfa, da. Det er da ikke hersketeknikk? Jeg ber deg bare om å ikke ta ting personlig. Lengre opp i tråden spør du hvorfor jeg mener at det er rett å ta fra deg kommunikasjonen din. Hadde jeg ment å lage en tråd som omhandlet din rett til kommunikasjon, så hadde overskriften vært: "Bør Alfa ha rett til å skrive og snakke?" - men det jeg mente med denne tråden var å spørre hva folk mener om nynorsk. Som skriftspråk, og om opplæringen i skolen. Ikke hva man mener om enkeltpersoner som bruker nynorsk. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|