Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skikk og bruk på søndager

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hva er IKKE greit på en søndag?
Klippe gress. 48 22,22%
Sage med motorsag. 85 39,35%
Hogge ved for hånd. 23 10,65%
Luke. 5 2,31%
Male eget hus/garasje. 8 3,70%
Male fellesanlegg. 15 6,94%
Henge ut klær til tørk. 15 6,94%
Alt er greit, søndag er bare en dag. 75 34,72%
Alt er greit, så lenge det er etter kirketid/fyllesyketid (kl. 14). 58 26,85%
Ingenting, søndager skal man sitte inne og lese bibelen. 3 1,39%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 216. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-06-08, 01:01   #1
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Skikk og bruk på søndager

Jeg prøver etter fattig evne å være en snill og grei nabo, men blir av og til i stuss om hvor mye hensyn man skal ta.

Hva er IKKE greit å gjøre på søndager? Flervalgspoll på vei.

Gammel 01-06-08, 01:23   #2
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skikk og bruk på søndager.

Jeg synes det aller meste er greit på søndager, men bråkete arbeid (her; motorsaging og vedhogst i tettbygde strøk) synes jeg personlig at man kan ta en annen dag. :tømmermenn:

Setter også pris på at naboen venter til "etter kirketid" med å klippe plenen, vaske bilen med høytrykkspyleren, sage med den nye kapp- og gjærsaga osv.

Jeg liker å sove lenge på søndag ...

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-08, 01:25   #3
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Det vi må gjøre gjør vi, men forsøker å begrense gjøremålene i helgene, spesielt på søn- og hellilgdager. Det er både av respekt for naboene og for å skille dagene. Det er kjedelig og monotont å gjøre det samme hver dag, så klesvask hører til ukedagene, pluss en god del andre huslige sysler. Ikke rart vi stadig er på etterskudd...

ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-08, 01:41   #4
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

På søndag kan man gjøre akkurat hva man vil. I hvert fall bruker jeg å gjøre det. Kirketid bryr jeg meg ikke noe om i det hele tatt.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-08, 01:44   #5
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det meste er faktisk greit.
Vi tar hensyn i forhold til aktiviteter som støyer, så dersom det ikke har vært noe helt spesielt lar vi gressklipper og motorsagen ligge.

Men det er visst ingen som tenker over hvor mye 5-6 unger bråker på en trampoline ...

Gammel 01-06-08, 03:11   #6
konemor
Erfaren

konemor sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
konemor er litt kulkonemor er litt kul
Standard

Prøver å ikke gjøre noe som støyer og bråker på søndager. Synes det er greit at en kan sitte i fred og ro ute på terrassen.
Det som derimot gjør at jeg ikke kan stemme i pollen er at: om det har regnet i ukevis og gresset har grodd noe voldsomt og det endelig blir en søndag med opplett så ser jeg bort ifra søndagsregelen. Da synes jeg det er helt greit at naboene klipper plenen og da tar vi frem klipperen vi også (men helst etter kirketid).

konemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-08, 03:38   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av jane, her.

På søndag kan man gjøre akkurat hva man vil. I hvert fall bruker jeg å gjøre det. Kirketid bryr jeg meg ikke noe om i det hele tatt.

Enig, vi lever da ikke på 1800-tallet lenger. Borring, banking, saging og lignende bør man la være da, men det har ingenting med helligdag å gjøre men med at folk flest har fri den dagen og bør få sove ut/slappe av. Ellers bare himleknegger jeg av folk som mener man ikke engang skal få henge klær til tørk på søndager. Greit det, men da må de gjerne komme og ta all den ekstra vasken for meg på mandagen.

Gammel 01-06-08, 03:51   #8
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Alt er greit, så lenge det er etter kirketid/fyllesyketid (kl. 14).

Det samme gjelder lørdager. Liker best å gå ut på fredager.

Gammel 01-06-08, 05:00   #9
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Synes det meste er tillatt.

Sitat:

Men det er visst ingen som tenker over hvor mye 5-6 unger bråker på en trampoline ...

Eller x antall unger som tramper på plattingen utenfor soverommet mitt når jeg skal sove etter nattevakt.

Gressklipping er bare koselyden i forhold.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-08, 06:45   #10
konemor
Erfaren

konemor sin avatar

konemor er litt kulkonemor er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Synes det meste er tillatt.

Eller x antall unger som tramper på plattingen utenfor soverommet mitt når jeg skal sove etter nattevakt.

Gressklipping er bare koselyden i forhold.

Avsporing: men kanteklipper er ikke koselyd etter nattevakt. Naboen holdt på en heil dag en gang, ikke mye søvn for å si det slik.

konemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-08, 07:11   #11
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Jane sa det.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-08, 07:53   #12
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes man kan vise litt hensyn på søndager. Jeg bryr meg lite om nabobråk, men vil helst ikke at de mest støyende arbeidsoppgavene skal legges til søndagene for vår del. Mannen er ikke enig, og når jeg ber ham vente med saga eller klipperen til etter kirketid (som jeg trodde var 13), fnyser han misfornøyd. -Men når det kommer til stykket liker han å somle og late seg lenge om søndagene han også, så det er ikke ofte han forbryter seg mot søndagsfreden.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-08, 08:27   #13
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Søndag er bare en dag så alt er greit. Man tar selvfølgelig hensyn, men det har ingeting med kirka å gjøre, men at folk liker å ligge lenger enn til kl 7.

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

Jo, jeg tenker over det. Mine får ikke lov til å gå ut før kl 10.00 i helgene.

Gammel 01-06-08, 08:28   #14
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Alt er greit etter kl. 14.
*sier hun som har klesvasken ute just nu*
Prøver så godt vi kan å vise hensyn vi også vanligvis.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-08, 08:33   #15
5barnsmor
ENDELIG 6 BARNSMOR!!!!

5barnsmor sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
5barnsmor er litt kul5barnsmor er litt kul
Standard

Signerer denne her jeg!!

Gammel 01-06-08, 08:39   #16
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av konemor, her.

Avsporing: men kanteklipper er ikke koselyd etter nattevakt. Naboen holdt på en heil dag en gang, ikke mye søvn for å si det slik.

Nei, skrekk og gru. :krysser fingre for at ingen naboer skal bruke kantklipper idag:

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-08, 08:39   #17
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Skikk og bruk på søndager

Jeg vet ikke helt - er ikke religiøs, men forsøker å ikke gjøre bråkete utearbeid på søndager. Helt greit med en dag hvor det er litt roligere ute, ikke veiarbeid, byggearbeid og tusen gressklippere slik det er ellers i uken.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-08, 08:44   #18
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes alt du lister opp er ok, men jeg ville ikke gjort det før litt utpå dagen. Da tenker jeg ikke etter kirketid, men i alle fall ventet til ti-elleve-tida.
Hadde jeg vært (nær) nabo med en kirke, ville jeg også utvist hensyn og ikke saget med motorsag eller klippet plenen, og ikke jobbet idet folk kom til eller gikk fra kirka.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-08, 08:44   #19
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes 14 er vel langt på dag. For meg går vel grensen rundt kl 12 eller så.

Stusser jo når naboen driver med gressklipperen kl 08.30 men jeg blir ikke så fryktelig engasjert.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-08, 08:49   #20
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg personlig syns det meste er OK på søndager, men at man kan vente med bråkete greier til litt utpå dagen. I dagens samfunn hvor begge jobber må man ofte ta i bruk søndagen for å få ting gjort. Jeg krysset allikevel av på at man ikke bør klippe plen, bruke motorsag eller henge ut klesvask fordi jeg vet at hvis man bor i borettslag med mange eldre, så er det dette de reagerer sterkest på. :erfaren:

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:16.