Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Hjelp? Noen som har barna skrevet inn i foreldrenes pass?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-09-08, 20:48   #1
Lilleville
Superduperaktiv

Lilleville sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Lilleville er populærLilleville er populærLilleville er populær
Standard

Hjelp? Noen som har barna skrevet inn i foreldrenes pass?

Har et aldri så lite problem her... Jeg og ungene reiser med familie til Italia neste uke. Jeg var helt sikker på at passene våre var gyldige, men så viser det seg at ungenes pass var utgått i juli.
Sjekker ut UD's sider hvor det står at tross 'pass-frihet' i Schengen må alle ha pass, også barn, for legitimasjon. MEN det står at i noen land holder det at barna er skrevet inn i foreldrenes pass, forutsatt at det er små barn.
Ringer så den italienske ambasaden som bekrefter at det er greit så lenge mitt pass er gyldig. Jeg får skriftlig bekreftelse på mail.
Ringer så SAS for å bekrefte at jeg ikke får noe trøbbel på Gardermoen. Der får jeg opplyst at det går bra.

På politiet derimot får jeg beskjed om at det ikke går. De sier at barna KAN skrives inn i foreldrenes pass, men at det kun gjelder gamle pass. Problemet er at politiet's sentralbord IKKE kan svare på hvem som ev. kan skrive barna inn i passet, ev. hva av dokumentasjon som må fremvises. De kan heller ikke sette meg over til passkontoret

Derfor lurer jeg: Er det kun barnas navn og fødselsdato som står i passet, eller er det noe annet, stempel e.l.? Ev. hvem skev dem inn?

Setter stooor pris på svar!

Lilleville er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 20:50   #2
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp? Noen som barna skrevet inn i foreldrenes pass?

De passene hvor det var felt for å skrive inn barnas navn er vel så gamle at ingen kan være gyldige? Det trodde jeg i alle fall.

Tidligere, før barn behøvde egne pass var det egne felt i passet hvor barnas navn og fødselsdato stod innskrevet. Dette er det ingen felt for i nye pass og jeg var derfor overbevist om at det ikke gikk an.

Jeg trodde at man enten måtte ha pass eller som annen løsning (f.eks hos colorline) kan ha med fødselsattest på barnet.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 20:52   #3
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi fikk beskjed om at når man har nytt pass, må barna ha eget.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 20:53   #4
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Du kan få nødpass da. Dem er gyldig i ett par måneder tror jeg.

Gammel 09-09-08, 20:53   #5
Amic@
Tobarnsmor :)

Amic@ sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bor på Østlandet
Amic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populær
Standard

Hadde jeg vært deg tror jeg at jeg hadde tatt en tur på passkontoret i morgen tidlig. Da er sjansen stort for at det nye passet er på plass til dere reiser. Det er jo så kjedelig å stå på flyplassen og ikke komme med, evt. haste for å lage nødpass..

Vi ordnet nytt pass til poden i sommer, og tror det lå i posten etter et par dager så det gikk fort og det i en høysesong..

Men svaret på spørsmålet vedr. at ungene er skrevet inn i ditt pass har jeg dessverre ikke

God tur forresten!

Gammel 09-09-08, 20:54   #6
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Jeg ville definitivt tatt turen i morgen og bestillt ett hastepass til ungene.
Jeg har ikke nerver til å tenke at det "kanskje" går bra.

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 20:54   #7
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Dersom du løper ned å bestiller pass i morgen får du de mest sannsynlig innen uken er omme. De er utrulig effektive om dagen. Betillt nytt pass til både meg og storebror detter året. Gikk da to dager før de låg i postkassen. Mannen bestillte i sommer og da låg det i postkassen dagen etter!

Gammel 09-09-08, 20:55   #8
Amic@
Tobarnsmor :)

Amic@ sin avatar

Hvor: Bor på Østlandet
Amic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Du kan få nødpass da. Dem er gyldig i ett par måneder tror jeg.

Nødpass er nok bare gyldige for den ene reisen. Har ei venninne som trodde det samme, men fant ut da hun skulle bruke det igjen at det nok ikke gikk og hun måtte skaffe seg ett nytt...

Gammel 09-09-08, 20:56   #9
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Husk at du må ha med deg barna!

Gammel 09-09-08, 21:15   #10
Skytte

Skytte sin avatar

Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Var på Stovner politistasjon i september/oktober i fjor for å skaffe pass til Poden. Var på politistasjonen i max 10 minutter (hadde med bilder og fylt ut papirene på forhånd) og hadde passet i postkassa dagen etterpå.

Du kan med andre ord rekke å skaffe ordinære pass.

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 21:34   #11
Siwa

Siwa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
Siwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populær
Standard

Vi skulle reise til København torsdag 1. mai, og på søndagen før vi reiser finner vi ut at minstesnuppa vår måtte bli med oss. Dro på Politistasjonen på mandagsmorgen, og forklarte at vi pga sykdom måtte ta med snuppa. Spurte om vi rakk å fikse vanlig pass eller om hun anbefalte nødpass siden vi skulle reise 2 dager etter..

Det hele endte i at hun skrev "prioritet" på pass søknadene til barna (laget til begge i samme slengen), og dagen etter lå to pass i postkassa

Lykke til...

storesøster 96
Siwa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 21:39   #12
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Fikk skaffa oss pass i januar og hadde passen i posten dagen etterpå. Så kom deg på passkontoret/politistasjonen !

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-08, 11:33   #13
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Jeg har pass som går ut om et halvt år, der er det plass til å skrive inn barn på side 2.

Gammel 10-09-08, 11:36   #14
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde fått meg nødpass jeg; heldigvis er ikke passene så dyre som de var lenger - så selv om det er surt, så får du i allefall ikke problemer av noe slag og passene utstedt på dagen!

Gammel 10-09-08, 11:36   #15
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

De passene hvor det var felt for å skrive inn barnas navn er vel så gamle at ingen kan være gyldige? Det trodde jeg i alle fall.

Denne nye loven om at barn må ha eget pass er jo godt over ti år gammel, så jeg skjønner ikke hvilke gamle pass de skal kunne skrives inn i.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-09-08, 11:36   #16
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp? Noen som har barna skrevet inn i foreldrenes pass?

Om du går for å la barna få eget pass, så husk at begge foreldre må ha underskrevet søknaden. Husker ikke i farta om begge må være tilstede også.

Gammel 10-09-08, 11:39   #17
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville skaffet barna egne pass. Den av foreldrene som ikke er med må skrive under på fullmakten.

Gammel 10-09-08, 11:46   #18
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Peaches, her.

Om du går for å la barna få eget pass, så husk at begge foreldre må ha underskrevet søknaden. Husker ikke i farta om begge må være tilstede også.

Nei, det holder å fakse over en signert bekreftelse og kopi av legitimasjon. :erfaren:

Gammel 10-09-08, 11:49   #19
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Denne nye loven om at barn må ha eget pass er jo godt over ti år gammel, så jeg skjønner ikke hvilke gamle pass de skal kunne skrives inn i.

1. oktober 2004 fant jeg på nett. Er det virkelig ikke lenger siden?

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-09-08, 11:51   #20
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

1. oktober 2004 fant jeg på nett. Er det virkelig ikke lenger siden?

Det er ikke så lenge siden, nei. Da poden fikk sitt første pass i 2006 så var ikke loven så gammel.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:09.