Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

En tråd om Venstre

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-09-09, 12:41   #1
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En tråd om Venstre

Hvorfor stemme Venstre, egentlig? Hva gjør Venstre til et parti med bedre målsettinger enn f.eks. SV? :nærmer seg valg:

Jeg leser og leser og leser og prøver å sette meg enda mer inn i de politiske programmene. Jeg kan litt om noen, mer om andre. Venstre har virkelig fanget interessene min, og jeg lurer på hvorfor du stemmer (evt. ikke stemmer) Venstre.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-09, 12:59   #2
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: En tråd om Venstre

Jeg heller mot venstre selv, men er nokså vag på årsaken til mitt valg. Følger derfor nøye med i tråden.

Gammel 04-09-09, 13:08   #3
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Venstre er et litt sånn midt-i-mellom-parti i mitt hode.

De har en del på den solidariske siden som jeg setter pris på, men samtidig er det enkelte punkter det bare skjærer seg på - for min del altså.

Jeg kopierer fra noe jeg skrev i en kaffeblogg:

Sitat:

Venstre er ikke for lovfestet rett til heltid. De er ikke i mot heltid, men de mener at lovfestet rett ikke er veien å gå.
De vil ha et sterkt offentlig helsevesen, men er for privatisering av rusomsorg og barnevern.
Så har vi jo denne borgerlønnen som de har snakket så varmt om tidligere ...
De er for økning av foreldrepermisjon, men har en glup ide (?) om at alle skal få 65 uker som man kan ta ut frem til barnet er 12 år.
De vil ikke utsette EUs postdirektiv, for de som bryr seg om sånnt. Det er vel gjerne bare de i grisgrendte strøk som ser konsekvensene, og derfor har hørt om det.
De vil forsvare landsomfattende tariffavtaler, er for sentrale lønnsoppgjør men liker lokale potter (aka trynetillegget).
De vil myke opp adgangen til å bruke midlertidig ansettelse, og legge opp til et "mer fleksibelt arbeidsliv ved økt adgang til midlertidige ansettelser og overtid."
De er mot lovfestet rett til lærlingeplasser, men for å fjerne arbeidsgiveravgiften på lærlingeplassene.

Litt for og litt mot, slik jeg ser det - dog prøvde jeg hardt å ikke være veldig partisk når jeg skrev det innlegget.

Ja, og litt oppfølging:

Sitat:

EUs postdirektiv, ja.
Kort forklart og etter hukommelsen: Posten ut på anbud og liberalisering av postmarkedet. Det finnes forskjellige måter å gjøre det på, og visstnok er man fortsatt ikke helt sikker på om det er lov å legge ut hele landet som en postsone.
I dag har vi nemlig enhetstakst i Kongeriket Norge. Det koster nett det samme å sende postkort fra Oslo til Finnmark som det gjør å sende til Drammen. En av potensielle konsekvenser av postdirektivet, er at det koster 2,50 å sende til Drammen og 250 å sende til Finnmark. For eksempel. Du kan lese mer om det på sidene til Postkom, men de ikke akkurat nøytrale, altså.

Jeg er dog usikker på om det er noen som vil stanse dette i det hele tatt av partiene. LO er ikke enig med seg selv, tror jeg, AP vakler (de jeg har diskutert det med anyhows), men om LO blir enig med seg selv vil de nok prøve å sitte på AP for å få gjennomslag.

Sist redigert av Ru : 04-09-09 kl 13:13.
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-09, 13:15   #4
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan jeg sitere Polyanna? Ja, det gjør jeg. Dette ble skrevet i samme kaffeblogg, som jo er åpen for alle.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna

Venstre er ikke for lovfestet rett til heltid. De er ikke i mot heltid, men de mener at lovfestet rett ikke er veien å gå.
Jeg syns også at lovfestelse er relativt meningsløst uten andre tiltak.
De vil ha et sterkt offentlig helsevesen, men er for privatisering av rusomsorg og barnevern.
Jeg tror jo som kjent at private aktører OGSÅ kan være drevet av et ønske om å få til en bra bedrift som leverer faglige bra ting samtidig som man tjener penger på det. Der som i andre bransjer. Utfordringen er selvsagt for det offentlige å være en ryddig og grundig innkjøper, som setter skikkelige grundige SLAs, etc.

Så har vi jo denne borgerlønnen som de har snakket så varmt om tidligere ...Jeg vet at det ikke flyr så bra, men i utgangspunktet syns jeg faktisk ideen er veldig interessant. Men den har vel aldri vært utredet skikkelig?
De er for økning av foreldrepermisjon, men har en glup ide (?) om at alle skal få 65 uker som man kan ta ut frem til barnet er 12 år.
Den har jeg ikke tenkt over

De vil ikke utsette EUs postdirektiv, for de som bryr seg om sånnt. Nå har vi ve gjennomført ganske mye av postdirektivet allerede - det vi mangler er de laveste vektkategoriene (småbrev). Det lar seg absolutt fint regulere slik at man sikrer et ryddig prisregime i forhold til distriktene. Posten er jo også FOR denne innføringen, og har forberedt seg på den i årevis. De store forbedringene de har gjort på logistikk- og distribusjonssiden reflekterer dette. I Sverige sørget en driftig, liten gründer for å velte postmonopolet omtrent på egen hånd, tross Postens og myndighetenes mafiametoder for å unngå det, og følgene er mye bedre og billigere posttjenester for bl.a. næringslivet. Og happy ansatte i et nytt og spennende miljø som tenker annerledes om post. (Se litt om historien om Bror Anders Månsson her: http://www.citymail.se/Documents/Ext...M_maj_2008.pdf han er en veldig interessant og fascinerende fyr.)

De vil forsvare landsomfattende tariffavtaler, er for sentrale lønnsoppgjør men liker lokale potter (aka trynetillegget).
Jeg er FOR at man lokalt kan tilpasse seg lokale forhold, for eksempel mangel på spesifikke kompetanser, pressområder, etc.

De vil myke opp adgangen til å bruke midlertidig ansettelse, og legge opp til et "mer fleksibelt arbeidsliv ved økt adgang til midlertidige ansettelser og overtid."
Det er ganske godt dokumentert at slike oppmykninger medfører BETYDELIG økt sysselsetting, og at det er spesielt gunstig for grupper som ellers har vanskelig for å komme seg inn i arbeidslivet, som unge, uerfarne, og innvandrere.

De er mot lovfestet rett til lærlingeplasser, men for å fjerne arbeidsgiveravgiften på lærlingeplassene.
Å fjerne arbeidsgiveravgift må da være et mye mer konstruktivt tiltak enn en lov?

Gammel 04-09-09, 13:23   #5
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Hvorfor stemme Venstre, egentlig? Hva gjør Venstre til et parti med bedre målsettinger enn f.eks. SV? :nærmer seg valg:

Jeg leser og leser og leser og prøver å sette meg enda mer inn i de politiske programmene. Jeg kan litt om noen, mer om andre. Venstre har virkelig fanget interessene min, og jeg lurer på hvorfor du stemmer (evt. ikke stemmer) Venstre.

Jeg driver også å vurderer Venstre, og etter som jeg har fått med meg så er de for en del ting som jeg setter veldig høyt, ytringsfrihet for eksempel og personvern og står for en større grad av individets frihet enn hva SV gjør. Samtidig som at de har en viss grad av sosial samvittighet . Men dette er bare hva jeg har fått inntrykk av altså.

Gammel 04-09-09, 13:27   #6
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her står det mye, deriblant en tråd om hvorfor stemme Venstre: http://www.liberal.no/

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-09, 13:29   #7
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Nok ein som grubler over om Venstre er dei som skal få ei stemme i år.

Gammel 04-09-09, 13:34   #8
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stemmer Venstre, veldig kort sagt fordi de mener mye bra om det meste, og har med seg det beste fra velferdspolitikken fra venstresiden av politikken, samt det beste fra økonomipolitikken fra høyresiden.

For meg er det viktig at vi har en velferdsstat, men samtidig, er det også viktig å tenke på økonomi og hvordan vi best kan få til verdiskapning i samfunnet slik at vi faktisk er i stand til å stå på egne bein dersom og når oljen tar slutt. Vi er heldige og privilegerte som bor i Olje-Norge i dag, men det er ikke så utrolig mange år siden Norge var et fattig land, og vi ønsker ikke å komme tilbake dit. Vi må forvalte pengene på riktig måte for å klare å opprettholde en skikkelig velferdsstat også i fremtiden. Jeg mener at høyresiden av politikken er dem som tenker mest på verdiskapning og håndtering av penger. Jeg synes det er dumt at alt helst skal være statlig og at privatisering skal være en uting. Jeg synes det er smart å senke skattleggingen av små bedrifter slik at vi kan øke verdiskapningen (den øker ikke når man skattelegger dem så tungt at de ikke klarer å komme seg på beina og tjene penger på arbeidet). Da vil vi skape noe nytt, være utvikling og bevegelse, det vil bidra til mer inntjening på sikt, noe som vil gi mer penger inn i skatt igjen, og det vil gi mer arbeidsplasser og dermed senke arbeidsledighetstallene.

Som du ser på venstre sine egne sider, så er hoved-temaene deres Miljø, Velferd og Kunnskap.

Når det gjelder Kunnskap, så liker jeg at de ønsker at man skal ha alternativer til den offentlige skolen. Jeg ville synes det var dumt om alternative skoler ikke skulle være lov (som den Montessori-tilhenger jeg er ). Jeg liker at de innen utdanning og forskning ønsker å øke kompetansen til lærerne gjennom høyere snitt for å komme inn på studiet, og gjennom videreutdanning og kursing. Jeg liker at de ønsker å legge vekt på forskningsmidler, - noe som igjen vil være med på verdiskapning i landet.

Det jeg liker i Miljø-politikken, er at de ønsker å innføre grønn skatt, og på den måten gjøre det vanskeligere for bedrifter å gjøre forrurensende utslipp uten at det koster veldig mye, - og på den måten forhåpentligvis stimulere til nytenkning slik at man finner alternative måter å jobbe på som ikke forrurenser i lik grad. Jeg liker også at de er for å verne kysten vår og ikke drive rovdrift på oljen.

På Velferdssiden, så vil de gjøre tannleger billigere for utsatte grupper, og behovsprøve barnetrygden, styrke barneverntjenesten slik at barn blir bedre fulgt opp. Innføre GMI på 2G for langtidsmottakere av sosialstønad, øke støtte til familier med tunge omsorgsoppgaver, ha en opptrappingsplan for psykisk helse, og innføre behandlingsgaranti på 24 timer etter akuttavrusning. osv.

Og videre vil de fjerne arveavgiften, og skille stat og kirke. Når det gjelder innvandring og integrering, så ønsker de å få til hurtigere saksbehandlingstid, rett til norskopplæring (jeg trodde det var fikset nå jeg?), og at mindreårige enslige asylsøkere kommer innunder barnevernet. Samt gjøre et forsøk med anonyme søknader i statlige bedrifter (for å unngå siling på utenlandske navn).

Jeg synes Venstre har et godt verdisystem i bunn, og en helhetlig politikk der jeg er veldig enig i måten de tenker at det kan være lurt å fikse ting på og satse på.

Gammel 04-09-09, 13:40   #9
DM
Live and let live

DM sin avatar

DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lille Ru: GMI-en de snakker om nå er jo bare på 2G for langtidsmottakere av sosialstønad. Disse menneskene lever på stønaden uansett, og det er en enorm belastning for dem å måtte inn på kontorene og søke på nytt og på nytt måned etter måned. Dette vil både gi mindre saksbehandling - og frigjøre saksbehandlere til å kanskje gjøre mer konstruktive ting, som feks forebyggende arbeid i lokalsamfunnet, samt at det vil gi menneskene som mottar sosialtstønad litt mer ro, og mulighet til å kunne bygge seg selv opp og kanskje klare å klare seg selv til slutt. Slik det er nå fungerer det jo ikke noe godt. Jeg synes dette er et bra tiltak!

Gammel 04-09-09, 13:44   #10
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

GMI= Borgerlønnen, antar jeg?

Det er lenge siden jeg hørte det ble talt varmt om den, og den gang var jeg neeesten overbevist venstrevelger. 10 år senere har jeg kommet til vett.

Neisj, altså, jeg ser det positive med den, men slik jeg ser det er den kanskje ikke utredet så veldig godt? Ikke som jeg har fått med meg, de er så rosenrødt ( ) liksom ...

Jeg er ikke Venstre-velger, og kommer nok neppe til å bli det. Og jeg synes det var veldig interessant som Aarebrot sa på radioen i går, at Venstre uten Sponheim - vel, han var spent på hva det ville være.

Gammel 04-09-09, 13:45   #11
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat Petter Schjerven i gårsdagens valgsending på NRK:

Opprinnelig lagt inn av Schjerven

Venstre er rett og slett bare den litt frika lillebroren til Høyre, som har enda færre velgere, og så prøver de å veie opp med kule meninger og et enormt ego.

Gammel 04-09-09, 13:46   #12
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Veldig bra oppsummering fra DM!

Sponheim skriver i dag på Venstres sider at i følge vurderinger fra WWF er SV og Venstre best på miljøpolitikk, og i følge NHO er Høyre og Venstre best på næringspolitikk og Venstre best på kunnskapspolitikk.

Kinderegg!

Ben "liberal" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-09, 13:49   #13
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg er også på glid når det gjelder Venstre. Var på debatt i går og de gjorde det veldig bra, jeg følte meg "hjemme" der.

Gammel 04-09-09, 13:49   #14
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, men hva er argumentene for å IKKE stemme Venstre?

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-09, 13:53   #15
DM
Live and let live

DM sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

GMI= Borgerlønnen, antar jeg?

Garantert Minste Inntekt. Men i dette tilfellet, så er det snakk om bare for langtidsmottakere av sosialstønad altså. Ikke borgerlønn som i det som ligger i begrepet borgerlønn til alle, det ville jo måtte medføre en omstrukturering på så utrolig mange plan.

Gammel 04-09-09, 14:05   #16
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Petter Schjerven

Venstre er rett og slett bare den litt frika lillebroren til Høyre, som har enda færre velgere, og så prøver de å veie opp med kule meninger og et enormt ego.

Venstre er rett og slett et kinderegg, ja.

Gammel 04-09-09, 14:08   #17
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg stemmer høyre stort sett ut fra grunnleggende verdi om personlig frihet og humanistisk livssyn.

Program.

Høyre sliter med fordommer fra gammelt av med tanke på "klasseskiller", men er nok ikke spesielt konservativ i tankegangen og omfavner ikke så få grupperinger som en del i dag skal ha det til. Mye har endret seg, og litt sosialisme er like naturlig i Høyre som litt med fokus på markedskrefter i andre partier.

Høyre ønsker heldagsskole, og å gå bort fra SFO-løsningen man har i dag. Umiddelbart var jeg skeptisk, men hvis dette blir en løsning der man får pedagogisk personell og god oppfølging hele dagen, så er dette noe jeg kunne vært interessert i. At dette ble en del av skoledagen og gratis i så måte, burde egentlig vært en selvfølge.

Høyre fokuserer på mangfolk, og at likhet ikke innebærer at alt er likt for alle, men at alle får mulighet til å velge egne løsninger. Man må ikke gå gjennom samme kverna alle sammen.

Hvis ikke det offentlig kan tilby raske nok og gode nok tjenester, hvorfor kan ikke private aktører komme på banen og bidra til at samfunnet går rundt? Dessuten kan en del bedrifter fungere bedre med privat ledelse, framfor en statlig styring uten det konkrete økonomiske ansvaret nært arbeidstakerne. Å ta ansvar er noe man må føle seg forpliktet til å ta. Man eksempelvis se på private barnehagen kontra offentlig, med nær styring i forhold til de ansatte.

Dessuten kan man ikke avgiftsbelegge alt for å tro at dette skal hindre at folk skal kjøre bil. f.eks. De som har råd til å kjøpe biler kjøper biler uansett. Avgifter fører til økte klasseskiller, i tillegg til at man får en dårligere og mer forurensende bilpark. Å fjerne avgifter på en del nye biler, ville åpnet for at folk hadde råd til bedre biler, som både var tryggere og forurenset mer.

Å bygge ut kollektivt hjelper lite for alle de som skal kjøre innom 2-3 steder før jobb. Mange er avhengig av bil, og dette må ikke motarbeides på alle mulige måter. Da rammes igjen de med små barn og mange utgifter ellers.

Du tvinger ikke gjennom likhet gjennom statlig styring av alt, men ved å tilrettelegge ut fra den enkelte. Det gjelder så klart også permisjonsløsninger, skoletilbud, hjemmehjelp og lokalpolitikk.

Dessuten ønsker jeg fokus på kompetanse i skolen også. Mange synes å tolke fokus på kunnskap og kompetanse som noe som innebærer at de svake elevene ikke skal bli tatt hånd om. Men fokuset bør være på begge deler. Det er viktig å også stimulere og følge opp de flinke. At skolen ikke blir kjedelig, og at arbeidslivet også får nytt tilskudd i dyktige studenter med god nok kompetanse. Man stopper som regel opp på den "omsorgsbiten" i tilpasset opplæring, og det blir ansett som lite legitimt å vekte de som går andre veien.

5 mål:
1. En kunnskapsskole der ingen elev blir hengende etter.
Skolen er vårt viktigste verktøy for å bygge unge menneskers selvtillit. Kunnskap gir en følelse av å mestre, noe som er viktig når vi møter arbeidslivets mange utfordringer og et arbeidsmarked i endring. Vi må være trygge på at alle behersker grunnleggende ferdigheter som å lese, skrive og regne. Samtidig må vi sørge for at alle har noe å strekke seg etter gjennom hele skolegangen, også de flinkeste.
Høyre vil skape en god offentlig skole, men også gi elevene mulighet til å velge noe annet. Valgfrihet skal ikke være forbeholdt dem som har råd til det. Skolen skal gi muligheter for alle, uavhengig av sosial bakgrunn.
2. Et arbeidsliv der alle får bidra og der de som faller utenfor får en ny sjanse.
Hver fjerde person i arbeidsfør alder står utenfor arbeidsmarkedet. Mange både kan og vil bidra, men har ikke fått en ny sjanse. For dem er dette en personlig tragedie. Samtidig mangler vi arbeidskraft til å utføre viktige oppgaver og til å sikre fremtidens velferdssamfunn.
Vi skal møte mennesker med aktiv hjelp fremfor passiv trygd. Rett og plikt til aktivitet må for de av oss som har arbeidsevne ligge til grunn for alle trygdeordninger. Å stille krav er å vise at du har tro på at alle kan om de får muligheten. Å ikke stille krav, er å gi opp mennesker. Det er verken sosialt eller verdig.
3. Et nyskapende næringsliv som utløser muligheter i hele landet.
Høyre ønsker et fremtidsrettet og nyskapende næringsliv i Norge. En god næringspolitikk skaper gode arbeidsplasser i dag og bedre arbeidsplasser i morgen. Skal vi hevde oss i den globale konkurransen må vi investere for fremtiden. Foruten å investere i mennesker, må viktige satsingsområder være forskning, innovasjon, samferdsel og energi.
Dette krever også noe av det offentlige. Det offentlige må være en hjelpende hånd, ikke et hinder. Stat og kommune skal legge til rette, yte service og være tilgjengelige, forutsigbare, og enkle å forholde seg til.

4. Et offentlig velferdstilbud som sikrer hjelp når vi trenger det.
Syke eldre må få sykehjemsplass når de behøver det, og nødvendige hjemmetjenester hvis de ønsker å bo hjemme. Familier med funksjonshemmede barn må få nødvendig støtte og avlastning. Mennesker som har blitt syke eller skadet må få gode rehabiliteringstilbud og en ny sjanse til å komme tilbake til arbeids- og samfunnsliv. Det finnes ingen gjennomsnittsmennesker. Høyre mener at det offentlige systemet skal tilpasse seg det enkelte mennesket, og ikke omvendt. Mennesker som trenger hjelp til å klare dagliglivets gjøremål skal ikke umyndiggjøres, men ha frihet til å styre sin egen hverdag.
5. Et mangfoldig samfunn der mennesker møtes med respekt, åpenhet og toleranse.
Mangfold gjør fellesskapet sterkere. Et mangfoldig samfunn krever dessuten at vi anerkjenner annerledeshet. Høyres ideologi setter enkeltmennesket i sentrum- vi skal møte hver og en med respekt, åpenhet og toleranse.
Hvis frivillige organisasjoner får gode muligheter til å eksistere får vi en sunn og nødvendig maktfordeling og et åpnere samfunn.
Kultur har en egenverdi, gir oss et ankerfeste og beriker våre liv. Kultur og næring både kan og bør gå hånd i hånd, men skal ikke styres av markedet alene eller kun overleve på offentlig støtte.

Enkeltmennesket, ikke staten, i sentrum

Sist redigert av Dronningen : 04-09-09 kl 14:15.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-09, 14:10   #18
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg snuser også veldig på Venstre, og etter beskrivelsen om frika lillebror/søster med kule meninger og enormt ego er jeg jo solgt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-09, 14:12   #19
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Jeg stemmer høyre (…)

Nå skjønte jeg ikke helt hva det hadde med Venstre å gjøre, men siden du nevner disse tingene; de har altså Høyre tenkt å oppnå ved å samarbeide med FrP?

Ben "svært tillitvekkende" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-09, 14:18   #20
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Nå skjønte jeg ikke helt hva det hadde med Venstre å gjøre, men siden du nevner disse tingene; de har altså Høyre tenkt å oppnå ved å samarbeide med FrP?

Hun lurte på hvorfor man ikke stemte Venstre.
Nå synes jo Venstre og Krf å være interessert i Høyre, så blir det en slik konstellasjon så får de nok til noe i alle fall.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:24.