|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Leser
|
![]() Hva motiverer deg til å lære nye ting?Jeg har nettopp innsett at jeg ikke vet hva som gjør at en ting fenger meg og gir meg lyst til å lære mer, mens andre ting er totalt uinteressante. Noen ting vet jeg, hvis det er noe jeg ser nytten i er jeg toppmotivert, feks om jeg kan spare tusenvis av kroner eller jeg kan lage meg noe som jeg ikke kan/vil/har råd til å kjøpe.
![]() |
#2 |
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva motiverer deg til å lære nye ting?Ja, det kommer jo selvsagt an på interessen og innsatsen i forhold til uttelling. Hvis det er noe som gjøres sjelden og som er lett å sette bort, så gidder jeg rett og slett ikke å bruke energi på det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
maler
|
![]() Sv: Hva motiverer deg til å lære nye ting?Nå må jeg tenke. Hva er det som motiverer meg egentlig? Nytteverdi er et stikkord tror jeg. Enten at det er nyttig i jobb eller på privaten, eller at det er nyttig innenfor noe jeg liker å drive med fra fra før. Og så liker jeg best ferdigheter som man kan tilfredsstillende etter å ha lært dem, ikke de man må knote med en halv evighet også etter man har lært dem. For eksempel er det bedre å lære å sykle (krever endel insats, men når man kan det, kan man det) enn å sy hardangersøm (krever lite innsats for å lære, men mye innsats for å faktisk få til et ferdig arbeid som er pent). Altså jeg er villig til å jobbe ganske mye for et gjennombruddspunkt, men å slite i lange tider for å bli litt og litt bedre ligger ikke helt for meg. Og så liker jeg å se sammenhenger, få oversikt. Jeg liker egentlig å lære det meste, men sliter litt med gjennomføringa, jeg kan for eksempel synes det er kjempekult å lese om hagedrift, blomster og planlegging, men virkelig hate gjennomføringa som består av mengder luking.
![]() |
#4 |
By the Sea
|
![]() Sv: Hva motiverer deg til å lære nye ting?Utover ting man strengt tatt MÅ lære seg, er vi vel alle drevet av en indre motivasjon basert på hva vi synes er interessant og gøy.
![]() |
#5 |
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
![]() Sv: Hva motiverer deg til å lære nye ting?I jobbsammenheng liker jeg å være mest mulig selvhjulpen, så der lærer jeg kjapt nye rapporter og pc-verktøy, for å slippe å spørre andre om de tallene til stadighet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Leser
|
![]() Sv: Hva motiverer deg til å lære nye ting?Jeg liker å lære en masse om ting som er totalt irrelevante for meg, eksempelvis synes jeg det er gøy å lese om elektronikk, magnetisme, svarte hull og kvarker. Mens historie, nei, hva er spennende med det? Selv om historie er nyttigere i forhold til å skjønne dagens samfunn, som jeg er opptatt av. Svarte hull, nåja, mindre relevant.
![]() |
#7 |
By the Sea
|
![]() Sv: Hva motiverer deg til å lære nye ting?
Jeg er ingen fan av det snusfornuftige jeg da, så jeg synes det er sånn det skal være.
![]() |
#8 |
navnet sjemmer ingen
![]() Sv: Hva motiverer deg til å lære nye ting?Nytteverdi eller glede over å lære om det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Leser
|
![]() Sv: Hva motiverer deg til å lære nye ting?
Ja, vi er ikke uenige der. Jeg bare lurer på hva det er som gjør at man synes noe er interessant og noe ikke. Om det er noen som vet hva som har vekket den indre motivasjonen, for å si det slik.
![]() |
#10 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Hva motiverer deg til å lære nye ting?Som i den andre tråden så liker jeg å lære ting som har nytteverdi, spesielt ting som tar lite krefter å lære seg og som man på en måte rapser med seg i forbifarten.
![]() |
#12 |
Sliter med tastaturet
![]() Sv: Hva motiverer deg til å lære nye ting?Jeg kjenner de som med lidenskapelig iver blir helt oppslukt av emner, uavhengig av om det er nyttig eller ikke. De blir bare superinteresserte og leser alt de kommer over om temaet. Jeg er ikke sånn. Jeg kunne ønske jeg var det, jeg har sågar prøvd, men jeg kommer til et slags metningspunkt. Derimot vet jeg litt om mye og er generelt nysgjerrig. Hva som trigger meg til å gi det lille ekstra vet jeg ikke. Som regel tror jeg ikke det er nytteverdien, det er mye det hadde vært nyttig å kunne som jeg sliter med å ha interesse for, og det er mye unyttig kunnskap som fester seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Aktiv
Medlem siden: May 2010
![]() |
![]() Sv: Hva motiverer deg til å lære nye ting?Jeg har en indrestyrt motivasjon for å lære (sette meg inn i) en del ting. Det er rett og slett morsomt å lære. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva motiverer deg til å lære nye ting?Jeg vet ikke akkurat om det er "motivasjonen", men hvis jeg blir nysgjerrig på å finne ut hvordan ting fungerer, på å vite mer om en sak osv så er jeg i gang med å lære noe nytt. Hvis det derimot er ting som bare er kjedelig og uinteressant, så er det et slit å lære seg noe nytt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Passiv
|
![]() Sv: Hva motiverer deg til å lære nye ting?Jeg liker å vite hvordan ting fungerer, så i forhold til jobben min, så vet jeg nok veldig mye mer enn det som er forventet, rett og slett fordi jeg synes det er gøy. En sykdom eller et symptom f.eks - jeg må finne ut hva, hvorfor og hvordan. |
![]() |
![]() |
#16 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Hva motiverer deg til å lære nye ting?Jeg er litt nyskjerrige Nils når det kommer til duppeditter og flikle ting, paktiske ting mao. Og jeg flislegger gjerne badet selv eller broderer bunaden til frøkna (skal på kurs). Men når det kommer til f.eks. idrettslige ting - sette meg inn i Offsidereglene på ishockey type - ikke veldig engasjert. Og jeg elsker tv-kanaler som Discovery - og kan godt google opp for å lære mer om ting som er tatt opp der (type sort hull), historie syntes jeg også er spennende, og leser gjerne mye om landet jeg skal til før jeg skal på ferie, men og lese om biler og moterer - nope
![]() |
#17 |
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
![]() Sv: Hva motiverer deg til å lære nye ting?Først og fremst interesse og lyst. Når det gjelder fysiske ting så er kickfaktoren heller ikke ubetydelig. F.eks. var jeg på kurs i sommer og lærte litt fjellklatring, det var sykt moro og ga virkelig adrenalinrush! |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Leser
|
![]() Sv: Hva motiverer deg til å lære nye ting?En ting jeg kom på nå er: Motivasjonen min tiltar hvis jeg mener jeg har en reell sjangse til å klare det. jeg synes for eksempel både orientalsk dans og linedance er mye morsommere danseformer å se på enn ballett.
![]() |
#19 |
|
![]() Sv: Hva motiverer deg til å lære nye ting?Fordi jeg liker å gjøre nye ting. Mulig det kommer av at jeg kjeder meg veldig lett, og alltid trenger nye utfordringer og føle at jeg bryner hjernen på noe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Pauset
|
![]() Sv: Hva motiverer deg til å lære nye ting?Det er flere ting som motiverer meg, har jeg funnet ut. Jeg liker knekke nøtter. Påskenøtter, julenøtter, skoleoppgaver, IQ-tester osv. Skoleoppgaver som bærer preg av å være "uoverkommelige" får frem veldig mye trass og stahet, og jeg mååå liksom bare få det til. Jeg er ekstremt seig når jeg setter i gang med sånne prosjekter, og kan sitte og dille med samme lille problemstilling i ukesvis om jeg må. Jeg NEKTER gi meg, rett og slett. (Jeg kan nok være utrolig irriterende for omgivelsene... |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|