Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Bryllup: Mat til nattmat og bli-kjent-fest?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-01-12, 23:33   #1
Anikka
Snøavhengig

Anikka sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Blåsborttoppen
Anikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populær
Standard

Bryllup: Mat til nattmat og bli-kjent-fest?

Vi gifter oss til sommeren. Vi skal ha en passe uformell bryllupsfest på en skihytte, med treretters middag relativt tidlig på ettermiddagen, kaker og kaffe litt senere.

Vi er usikre på om vi skal servere nattmat, men er ute etter gode tips om hva man kan servere. Det må kunne lages på forhånd og settes fram av slekt og venner. Sodd og spekemat har vi allerede tenkt på.

I samme slengen spør jeg etter tips til mat til fredagens bli-kjent-fest. Samme sted, veldig uformell setting og vi eller slekta må kunne kokkelere det til uten alt for mye strev og oppvask, da vi sikkert har en billion andre ting som må ordnes i siste liten.

Jeg vet jo det er mange dyktige hobby-kokker på fp, og sikkert en del som har gjennomført lignende arrangement selv med større eller mindre hell, så tips tas imot med stor takk!

Dersom du vel å ikkje gleda deg over snøen, vil du ha mindre glede i livet, men same mengde snø.
Anikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 00:04   #2
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bryllup: Mat til nattmat og bli-kjent-fest?

Suppe med godt brød om fredagen. Og pølse/lompe er verdens beste nattmat, alltid. På andreplass sildebord.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 00:06   #3
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi hadde pølse m/brød til nattmat.

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 00:20   #4
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg kan sterkt anbefale denne til nattmat:

HOT KYLLINGSUPPE
2 kyllingfileter
1 eple- grovt raspet
1 løk-finhakket
1 ss karri
2 bokser hakkete tomater
3-5 dl vann
3 dl matfløte
5 ts (minst) grønnsakbuljong eller hønsebuljong
1 ts sukker

Kyllingfiletene deles i biter, stekes lett (med salt og pepper).
Eple og løk stekes også lett, alt blandes. Kokes ca 20 min

Dette er en porsjon beregnet til 4 personer, server med ris og- eller brød

Gammel 31-01-12, 00:43   #5
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv

Marla Singer sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg stemmer for pølser som nattmat. Grilling på fredag, kanskje?

Kan jeg forresten spørre litt om hvordan dere skal organisere festen? Jeg skal gifte meg neste år, og uformell fest på en skihytte høres ut som noe for oss. Men hvordan gjør dere det rent praktisk?

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 00:50   #6
Veslemøya

Veslemøya sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Kjøttsuppe til nattmat.

Enkel og god pai i langpanne på bli kjentfesten.

Begge deler kan lages på forhånd og varmes opp rett før severing.

Gammel 31-01-12, 09:59   #7
elli
Pauset

Medlem siden: Aug 2011
elli er litt kulelli er litt kul
Standard

Vi hadde spekemat på bli kjent festen. Veldig enkelt og greit!
Til nattmat hadde vi ertersuppe med saltkjøtt i.

elli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 10:01   #8
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi hadde pølse med brød + tilbehør til nattmat (agurksalat, rekesalat etc). Og det er ALLTID poplært Og mye enklere enn suppetallerkender når man er lettere beruset

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-12, 21:54   #9
Anikka
Snøavhengig

Anikka sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Blåsborttoppen
Anikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populær
Standard

Takk for tips, supert!

Opprinnelig lagt inn av Marla Singer, her.

Kan jeg forresten spørre litt om hvordan dere skal organisere festen? Jeg skal gifte meg neste år, og uformell fest på en skihytte høres ut som noe for oss. Men hvordan gjør dere det rent praktisk?

Det kan jeg godt! Moro at dere også skal gifte dere. Er litt usikker på hva du eksakt lurer på, men du får heller spørre mer. Vi leier en skihytte fra idrettslaget og må gjøre borddekking, pynting etc selv. Hytta har helt grei standard, det er en stor sal og et par små peisestuer, men utedo. Vi disponerer hytta fra torsdag til søndag. Mat bestiller vi fra et cateringfirma. De stiller med kokk og hovmester. For å slippe å betale ekstremt mye for drikke, må vi skaffe servitører selv. Det er en utfordring, da ingen av oss har bodd her på mange år og vi ikke kjenner så mange. Men vi håper det løser seg. Dersom det ikke løser seg, må kokken servere vin til restaurantpris. Ellers blir det et ganske standard bryllup med en relativt enkel meny med kortreist mat, masse kaker og muligens band. (Jeg synes det er unødvendig, men har fått mange kommentarer på at det blir for "døvt" bare med anlegg og spilleliste. Tipper vi går for en kombinasjon.)
Fyr løs om du har flere spørsmål!

Dersom du vel å ikkje gleda deg over snøen, vil du ha mindre glede i livet, men same mengde snø.
Anikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-12, 22:02   #10
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjøttpølse på gaffel, medisterkake på gaffel, med flatbrød til.
Som nattmat altså. Bare pass på at gemalens gamle tanter ikke KOKER kjøttpølsene

Suppe/grillmat/gryte med loff til bli kjent festen.

Og spør om noen i idrettslaget vil servere drikke mot litt penger.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-12, 22:16   #11
M&M
Superduper

M&M sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
M&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi hadde pastasalat som nattmat i vårt bryllup. Var veldig godt, og vi slapp å tenke på tilbereding og evt. oppvarming.

Gammel 03-02-12, 23:43   #12
dutte
fornyet

dutte sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Far out east
dutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Pasta Bolognese til nattmat.

dutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-12, 07:32   #13
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Vi hadde pølse med lompe til nattmat. Det var supert. Festen var godt i gang og folk var ikke egentlig så sultne, men syntes det var godt med noe lite salt. Vi satte frem en stor kjel med grillpølse og en med wiener. I tillegg så satte vi bare frem ketchup og sennep i tillegg til brød/lomper. Jeg synes jo sodd er supergodt så det kunne jeg fint servert på fredagen. Ev spekemat.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-12, 10:14   #14
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av dutte, her.

Pasta Bolognese til nattmat.

Huff, jeg hadde fått angst av å vite at jeg skulle koke pasta al dente til en haug mennesker i ikke-edru tilstand. :angst: Jeg er IKKE god på timing når jeg er brisen. Og dessuten krever det mye plass/gryter å koke så mye pasta uten at den klistrer seg.

Da hadde jeg heller valgt pastasalat der pastaen er ferdigkokt og klar på forhånd.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-12, 17:12   #15
Marla Singer

Marla Singer sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anikka, her.

Det kan jeg godt! Moro at dere også skal gifte dere. Er litt usikker på hva du eksakt lurer på, men du får heller spørre mer. Vi leier en skihytte fra idrettslaget og må gjøre borddekking, pynting etc selv. Hytta har helt grei standard, det er en stor sal og et par små peisestuer, men utedo. Vi disponerer hytta fra torsdag til søndag. Mat bestiller vi fra et cateringfirma. De stiller med kokk og hovmester. For å slippe å betale ekstremt mye for drikke, må vi skaffe servitører selv. Det er en utfordring, da ingen av oss har bodd her på mange år og vi ikke kjenner så mange. Men vi håper det løser seg. Dersom det ikke løser seg, må kokken servere vin til restaurantpris. Ellers blir det et ganske standard bryllup med en relativt enkel meny med kortreist mat, masse kaker og muligens band. (Jeg synes det er unødvendig, men har fått mange kommentarer på at det blir for "døvt" bare med anlegg og spilleliste. Tipper vi går for en kombinasjon.)
Fyr løs om du har flere spørsmål!

Takk! Jeg så for meg en skihytte som lå litt utenfor allfarvei, derav spørsmål om organisering og løsninger på praktiske utfordringer som frakt, mat osv. Det lureste er sikkert å finne et sted som ligger nogenlunde lettvint til.

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-12, 17:18   #16
Betty
Superaktiv

Betty sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Trøndelag
Betty er populærBetty er populærBetty er populærBetty er populær
Standard

Så koselig at du skal gifte deg, Anikka!

Jeg har ingen gode forslag angående mat, men om det er her i nærheten og jeg har fri kan jeg godt være servitør. (så lenge jeg slipper noe ansvar for laging av mat, for det blir katastrofe)

Gammel 05-02-12, 19:39   #17
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Vi valgte å ikke ha suppe som nattmat, for da ble det så innmari avbrekk i festen for å sette seg for å spise liksom. Så vi hadde pølse i lompe / brød, og det er utrolig digg på natten!

På bli-kjent-festen på fredag helgrillet vi lam.

Gammel 05-02-12, 19:40   #18
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helgrillet lam, nam! Jeg er aldri glad i pølse i brød/lompe, så jeg hadde valgt noe annet enn det. Heller en suppe eller enkel spekemat.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-12, 19:43   #19
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Vi hadde store fat med påsmurte rundstykker som ble satt fram til nattmat. Vi hadde hyret inn servitører til middagen, og de smurte på rundstykkene og trakk over plastfolie før de reiste hjem, så når det var tid for å spise nattmat gikk vi og hentet de ferdige brettene. Det var utrolig godt og metter bra, i tillegg til at man slipper å sette seg ned for å spise det.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-12, 20:22   #20
Maysen
Nyter et nytt liv

Maysen sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Lillehammer
Blogginnlegg: 45
Maysen er populærMaysen er populærMaysen er populærMaysen er populærMaysen er populær
Standard

Så utrolig koselig at dere skal gifte dere
Vi hadde spekemat kvelden i forvegen og pølser i lompe til natt mat.
Synes det var helt ok.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:37.