Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hjemmelaget yoghurt

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-01-13, 13:29   #61
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjemmelaget yoghurt

Når dere så har laget deres egen youghurt, er det da denne som brukes som starter neste gang? og gangen etter der og gangen etter der, nesten som surdeig som kan bli 100 år gammel? Eller må man starte på scratch hver gang?

Gammel 24-01-13, 13:30   #62
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Har tenkt å lage youghurt i dag + hjemmelaget granula. Og kanskje bli et frokostmenneske.

Gammel 24-01-13, 13:33   #63
TwinFusion
Møllspist

TwinFusion sin avatar

Medlem siden: Oct 2012
Hvor: På den andre siden av havet
TwinFusion er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Når dere så har laget deres egen youghurt, er det da denne som brukes som starter neste gang? og gangen etter der og gangen etter der, nesten som surdeig som kan bli 100 år gammel? Eller må man starte på scratch hver gang?

Man kan bruke den hjemmelagde yoghurten som starter, men det er lurt å bruke ny yoghurt etter noen ganger(5?).

Gammel 24-01-13, 13:37   #64
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av TwinFusion, her.

Man kan bruke den hjemmelagde yoghurten som starter, men det er lurt å bruke ny yoghurt etter noen ganger(5?).

Hvorfor det?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-13, 13:41   #65
kamp
ASD

Medlem siden: Mar 2010
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Hvorfor det?

Fordi den blir svakere.

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-13, 13:44   #66
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Fordi den blir svakere.

Det høres rart ut?
Jeg har ikke så lang yoghurt erfaring, men jeg syrner jo melk (100-200l i uka) og det er sjelden jeg må kjøpe ny kultur. Da har det skjedd noe galt og jeg har fått "villsyrning". Ellers så bruker jeg samme kultur i mnd vis av gangen.

Gammel 24-01-13, 13:47   #67
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Standard

Ungene elsker Biola - kan man lage noe ala det selv også? En tynn surmelk med smakstilsetning?

Gammel 24-01-13, 13:51   #68
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Mitt store hinder for yougurtproduksjon er at eg har ikkje sånn kjøleboks. Eg må vel skaffe meg det da - for komboen teppe-boks-glas med varmt vatn er sikkert nokså perfekt i forholdt til riktig temperatur for yougurten?

Gammel 24-01-13, 13:52   #69
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Mitt store hinder for yougurtproduksjon er at eg har ikkje sånn kjøleboks. Eg må vel skaffe meg det da - for komboen teppe-boks-glas med varmt vatn er sikkert nokså perfekt i forholdt til riktig temperatur for yougurten?

Jeg syrner i en bøtte med lunka vann jeg

Gammel 24-01-13, 13:57   #70
TwinFusion
Møllspist

TwinFusion sin avatar

TwinFusion er litt kul
Standard

Jeg har en sånn yoghurt maker som er veldig praktisk. Vet ikke om man får kjøpt den i Norge da.
Ellers kan du lage yoghurt i stekeovnen eller på komfyren. Min mor lagde yoghurt i en stor bolle på svak varme på komfyren.

Gammel 24-01-13, 13:58   #71
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jammen altså. Kva grader skal det vere da? Eg har eit stort matlagingstermometer, så eg kan fint greie å kontrollere om temperaturen er riktig.

Mannen har forøvrig lagar islandsk skyr fleire gonger med hjelp med nokre mystiske dråpar i ei flaske han fekk frå ein som jobba ved eit meieri (på island). Produktet er strengt tatt ein ost. Det var mykje arbeid, for "massen" skulle halde ein perfekt temperatur over lang tid - måtte stå over varmplate lenge.
(men dette var jo ein digresjon)

Gammel 24-01-13, 14:00   #72
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Standard

Ok, men kor varmt? Å ha det i steikovnen verkar jo praktisk egentlig. Eg har steikomn med termometer i - mulig det kunne brukast

Gammel 24-01-13, 14:01   #73
Tiwas
Nybegynner

Medlem siden: Jan 2013
Tiwas har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Du kan bruke melk med mer fett, da blir den litt tykkere. Men det er jo vanlig å sile joghurten når den er ferdig syrnet for å få den tykkere. Det gjør man f.eks. ved å la den renne av seg gjennom et klede i en sil.

Ellers er det min erfaring at den "setter" seg hvis den får stå i fred i en halv dag etter at den er satt kaldt. Men da kan den bli tynnere igjen hvis man rører hardt i den.

Takk skal du ha! Jeg får se om den setter seg litt til. Jeg har ikke smakt på den selv, men satte igjen et glass hos moren min i morges - og hun sa den var nydelig (men litt klumpete). Å sile den er nok utelukket for min del siden jeg ikke vil kaste bort noe av det deilige melkeproteinet. Da har jeg heller i gelatin

Pleier dere å røre ut klumpene før den settes i kjøleskapet?

Tiwas er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-13, 14:03   #74
Tiwas
Nybegynner

Standard

Ok, men kor varmt? Å ha det i steikovnen verkar jo praktisk egentlig. Eg har steikomn med termometer i - mulig det kunne brukast

En vanlig stekeovn kan variere med så mye som 50 grader, så jeg ville ikke tatt sjansen på å stole på den termostaten. Da ville jeg heller brukt kjøleboks eller termos - eller sous vide, som jeg prøver med. I sistnevnte varierer temperaturen med +/- 1C

Gammel 24-01-13, 14:07   #75
TwinFusion
Møllspist

TwinFusion sin avatar

TwinFusion er litt kul
Standard

Ca 40 grader celcius.

Opprinnelig lagt inn av Tiwas, her.

Takk skal du ha! Jeg får se om den setter seg litt til. Jeg har ikke smakt på den selv, men satte igjen et glass hos moren min i morges - og hun sa den var nydelig (men litt klumpete). Å sile den er nok utelukket for min del siden jeg ikke vil kaste bort noe av det deilige melkeproteinet. Da har jeg heller i gelatin

Pleier dere å røre ut klumpene før den settes i kjøleskapet?

Varmer du opp melken først til 85 grader for ca 10 min først? Det pleide jeg å gjøre, og det skal være med på å gi tykkere yoghurt. Min yoghurt ble(når jeg gjorde alt rett) skikkelig tykk, nesten som rømme.
Hvis du siler yoghurten kan du bruke det du siler av(myse?) i matlaging. Gjærbakst for eksempel.

(Jeg lager hverken yoghurt eller kefir lengre da jeg får kviser og div. andre problemer av melk)

Gammel 24-01-13, 14:11   #76
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Standard

Når eg seier termometer i steikovn, så har eg altså eit slikt som eg pluggar i sida på ovnen, og setter inn i steika. Litt usikker på om eg kan sette det ned i melk.

Takk for råd alle saman! Dette må eg snuse vidare på, både når det gjeld yogurt og kefir.

Gammel 24-01-13, 14:15   #77
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Det høres rart ut?
Jeg har ikke så lang yoghurt erfaring, men jeg syrner jo melk (100-200l i uka) og det er sjelden jeg må kjøpe ny kultur. Da har det skjedd noe galt og jeg har fått "villsyrning". Ellers så bruker jeg samme kultur i mnd vis av gangen.

Jeg leste et eller annet sted at kulturen kan forandre seg over tid. Det kommer (visst) av at det også er andre bakterier i melka enn de vi vil ha, og de trives også ved syrningstemperatur. Jeg tolket teksten jeg leste slik at melkesyrebakteriene kan klare å holde dem i sjakk eller utkonkurrere dem, men ikke nødvendigvis helt eller alltid, og det kan føre til en endring i bakteriesammensetningen over tid. Kanskje har de "dårlige" bakteriene klart å kuppe melka di fra tid til annen - er det det du kaller villsyrning? Jeg synes i allefall forklaringa høres logisk ut, jeg har jo ikke noe tro på at det ikke finnes noe annet enn melkesyrebakterier i melka.

Hundrevis av liter syrnet melk i uka - er det til de søte små i fjøset?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-13, 14:18   #78
Tiwas
Nybegynner

Standard

Opprinnelig lagt inn av TwinFusion, her.

Varmer du opp melken først til 85 grader for ca 10 min først? Det pleide jeg å gjøre, og det skal være med på å gi tykkere yoghurt. Min yoghurt ble(når jeg gjorde alt rett) skikkelig tykk, nesten som rømme.
Hvis du siler yoghurten kan du bruke det du siler av(myse?) i matlaging. Gjærbakst for eksempel.

Jeg har kjøpt meg et par mindre glass i dag og tenkte jeg skulle prøve å varme melken. Det er jo naturlig at man får tykkere yoghurt ved å redusere den litt. Selve tempereringen for å sterilisere tror jeg ikke noe på siden den alt er pasteurisert, men for å bli kvitt litt vann må det være maks.

Gjærbakst lager jeg så sjelden at det ikke er verdt det. Da har jeg heller i litt yoghurt

Gammel 24-01-13, 15:40   #79
konsulenten
Passiv

Standard

Syrin, du kan bruke dampovnen din. Bland melk med kultur osv, ha i glass med lokk (gjerne porsjonsglass). Sett de lukkede glassene i en panne (glassene må ikke berøre hverande), nederst i dampovnen. Dampkok på 47 grader i 6 timer.

Svar med sitat
Gammel 24-01-13, 16:02   #80
TwinFusion
Møllspist

TwinFusion sin avatar

TwinFusion er litt kul
Standard

Når eg seier termometer i steikovn, så har eg altså eit slikt som eg pluggar i sida på ovnen, og setter inn i steika. Litt usikker på om eg kan sette det ned i melk.

Takk for råd alle saman! Dette må eg snuse vidare på, både når det gjeld yogurt og kefir.

How to make yogurt in the oven.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:14.