|
Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Off the map.
|
![]() Sv: Hjemmelaget yoghurtNår dere så har laget deres egen youghurt, er det da denne som brukes som starter neste gang? og gangen etter der og gangen etter der, nesten som surdeig som kan bli 100 år gammel? Eller må man starte på scratch hver gang?
![]() |
#63 |
Møllspist
Medlem siden: Oct 2012
Hvor: På den andre siden av havet
![]() |
![]() Sv: Hjemmelaget yoghurt
Man kan bruke den hjemmelagde yoghurten som starter, men det er lurt å bruke ny yoghurt etter noen ganger(5?).
![]() |
#64 |
can-jur
|
Hvorfor det?
![]() |
![]() |
#66 |
can-jur
|
Det høres rart ut?
![]() |
![]() |
#68 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hjemmelaget yoghurtMitt store hinder for yougurtproduksjon er at eg har ikkje sånn kjøleboks. Eg må vel skaffe meg det da - for komboen teppe-boks-glas med varmt vatn er sikkert nokså perfekt i forholdt til riktig temperatur for yougurten?
![]() |
#69 |
can-jur
|
Jeg syrner i en bøtte med lunka vann jeg
![]() |
![]() |
#70 |
Møllspist
![]() |
Jeg har en sånn yoghurt maker som er veldig praktisk. Vet ikke om man får kjøpt den i Norge da.
![]() |
#71 |
Med tommestokk i veska
![]() Sv: Hjemmelaget yoghurtJammen altså. Kva grader skal det vere da? Eg har eit stort matlagingstermometer, så eg kan fint greie å kontrollere om temperaturen er riktig.
![]() |
#72 |
Med tommestokk i veska
![]() Sv: Hjemmelaget yoghurtOk, men kor varmt? Å ha det i steikovnen verkar jo praktisk egentlig. Eg har steikomn med termometer i - mulig det kunne brukast
![]() |
#73 |
Nybegynner
Medlem siden: Jan 2013
![]() |
Takk skal du ha! Jeg får se om den setter seg litt til. Jeg har ikke smakt på den selv, men satte igjen et glass hos moren min i morges - og hun sa den var nydelig (men litt klumpete). Å sile den er nok utelukket for min del siden jeg ikke vil kaste bort noe av det deilige melkeproteinet. Da har jeg heller i gelatin |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Nybegynner
![]() |
En vanlig stekeovn kan variere med så mye som 50 grader, så jeg ville ikke tatt sjansen på å stole på den termostaten. Da ville jeg heller brukt kjøleboks eller termos - eller sous vide, som jeg prøver med. I sistnevnte varierer temperaturen med +/- 1C |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Møllspist
![]() |
Ca 40 grader celcius.
Varmer du opp melken først til 85 grader for ca 10 min først? Det pleide jeg å gjøre, og det skal være med på å gi tykkere yoghurt. Min yoghurt ble(når jeg gjorde alt rett) skikkelig tykk, nesten som rømme.
![]() |
#76 |
Med tommestokk i veska
![]() Sv: Hjemmelaget yoghurtNår eg seier termometer i steikovn, så har eg altså eit slikt som eg pluggar i sida på ovnen, og setter inn i steika. Litt usikker på om eg kan sette det ned i melk.
![]() |
#77 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
Jeg leste et eller annet sted at kulturen kan forandre seg over tid. Det kommer (visst) av at det også er andre bakterier i melka enn de vi vil ha, og de trives også ved syrningstemperatur. Jeg tolket teksten jeg leste slik at melkesyrebakteriene kan klare å holde dem i sjakk eller utkonkurrere dem, men ikke nødvendigvis helt eller alltid, og det kan føre til en endring i bakteriesammensetningen over tid. Kanskje har de "dårlige" bakteriene klart å kuppe melka di fra tid til annen - er det det du kaller villsyrning? Jeg synes i allefall forklaringa høres logisk ut, jeg har jo ikke noe tro på at det ikke finnes noe annet enn melkesyrebakterier i melka. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Nybegynner
![]() |
Jeg har kjøpt meg et par mindre glass i dag og tenkte jeg skulle prøve å varme melken. Det er jo naturlig at man får tykkere yoghurt ved å redusere den litt. Selve tempereringen for å sterilisere tror jeg ikke noe på siden den alt er pasteurisert, men for å bli kvitt litt vann må det være maks. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Passiv
|
![]() Sv: Hjemmelaget yoghurtSyrin, du kan bruke dampovnen din. Bland melk med kultur osv, ha i glass med lokk (gjerne porsjonsglass). Sett de lukkede glassene i en panne (glassene må ikke berøre hverande), nederst i dampovnen. Dampkok på 47 grader i 6 timer. |
![]() |
![]() |
#80 |
Møllspist
![]() |
![]() |
|
|