Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hjemmelaget yoghurt

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-01-13, 14:07   #1
TwinFusion
Møllspist

TwinFusion sin avatar

Medlem siden: Oct 2012
Hvor: På den andre siden av havet
TwinFusion er litt kul
Standard

Sv: Hjemmelaget yoghurt

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Ok, men kor varmt? Å ha det i steikovnen verkar jo praktisk egentlig. Eg har steikomn med termometer i - mulig det kunne brukast

Ca 40 grader celcius.

Opprinnelig lagt inn av Tiwas, her.

Takk skal du ha! Jeg får se om den setter seg litt til. Jeg har ikke smakt på den selv, men satte igjen et glass hos moren min i morges - og hun sa den var nydelig (men litt klumpete). Å sile den er nok utelukket for min del siden jeg ikke vil kaste bort noe av det deilige melkeproteinet. Da har jeg heller i gelatin

Pleier dere å røre ut klumpene før den settes i kjøleskapet?

Varmer du opp melken først til 85 grader for ca 10 min først? Det pleide jeg å gjøre, og det skal være med på å gi tykkere yoghurt. Min yoghurt ble(når jeg gjorde alt rett) skikkelig tykk, nesten som rømme.
Hvis du siler yoghurten kan du bruke det du siler av(myse?) i matlaging. Gjærbakst for eksempel.

(Jeg lager hverken yoghurt eller kefir lengre da jeg får kviser og div. andre problemer av melk)

Gammel 24-01-13, 14:18   #2
Tiwas
Nybegynner

Medlem siden: Jan 2013
Tiwas har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av TwinFusion, her.

Varmer du opp melken først til 85 grader for ca 10 min først? Det pleide jeg å gjøre, og det skal være med på å gi tykkere yoghurt. Min yoghurt ble(når jeg gjorde alt rett) skikkelig tykk, nesten som rømme.
Hvis du siler yoghurten kan du bruke det du siler av(myse?) i matlaging. Gjærbakst for eksempel.

Jeg har kjøpt meg et par mindre glass i dag og tenkte jeg skulle prøve å varme melken. Det er jo naturlig at man får tykkere yoghurt ved å redusere den litt. Selve tempereringen for å sterilisere tror jeg ikke noe på siden den alt er pasteurisert, men for å bli kvitt litt vann må det være maks.

Gjærbakst lager jeg så sjelden at det ikke er verdt det. Da har jeg heller i litt yoghurt

Tiwas er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-13, 15:40   #3
konsulenten
Passiv

Standard

Syrin, du kan bruke dampovnen din. Bland melk med kultur osv, ha i glass med lokk (gjerne porsjonsglass). Sett de lukkede glassene i en panne (glassene må ikke berøre hverande), nederst i dampovnen. Dampkok på 47 grader i 6 timer.

Svar med sitat
Gammel 24-01-13, 19:14   #4
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av konsulenten, her.

Syrin, du kan bruke dampovnen din. Bland melk med kultur osv, ha i glass med lokk (gjerne porsjonsglass). Sett de lukkede glassene i en panne (glassene må ikke berøre hverande), nederst i dampovnen. Dampkok på 47 grader i 6 timer.

Aha! Veit du, dette skal eg prøve!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:31.