Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hund i huset på julaften

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-10-07, 10:34   #1
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hund i huset på Julaften

De gjør nok det.

Gammel 18-10-07, 12:02   #2
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hund i huset på julaften

Hunder skal uansett bli fortalt at de ALLTID er nederst på rangstigen, i ALLE situasjoner som inkluderer mennesker. Også under barn!

Folk har et underlig syn på dette, ofte. Og jeg blir matt!

Gammel 18-10-07, 12:30   #3
Beathe
thirtysomething

Beathe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mange gode råd her.

Jeg tror at løsningen for dere må være å ta det opp med hundeeierene at du/dere ønsker at hunden skal være i bur når den er hos dere. Dette bør eierene begynne å trene på allerede nå for at julaften ikke skal bli masse piping og mas. (Jeg antar allerede at hunden ikke er vant med å ligge i bur inne).
Mange hundeeiere (spesielt de uten egne barn) ser på hunden sin som et barn (been there done that ). Det betyr ikke at de ikke skal respektere at andre ikke har det samme forholdet til hunden. De må følge "reglene" der de er om hunden skal være med. Det betyr at når de er hos dere må deres regler gjelde, og hos seg selv gjelder deres egne regler. Så blir det da opp til dere om dere vil besøke dem...

Alternativt kan hunden være hjemme på julaften. Det er da ikke så skrekkelig mange timene det er snakk om - og tro det eller ei - hunder har ikke noe forhold til julaften. Den kan få en solid luftetur med lek/trening på formiddagen så den blir trøtt, sliten og fornøyd før eierene drar. Antagelig setter den mer pris på det enn å ligge i bur hos dere.

Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 12:46   #4
Line*
Expired

Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Beathe, her.

Mange gode råd her.

Jeg tror at løsningen for dere må være å ta det opp med hundeeierene at du/dere ønsker at hunden skal være i bur når den er hos dere. Dette bør eierene begynne å trene på allerede nå for at julaften ikke skal bli masse piping og mas. (Jeg antar allerede at hunden ikke er vant med å ligge i bur inne).
Mange hundeeiere (spesielt de uten egne barn) ser på hunden sin som et barn (been there done that ). Det betyr ikke at de ikke skal respektere at andre ikke har det samme forholdet til hunden. De må følge "reglene" der de er om hunden skal være med. Det betyr at når de er hos dere må deres regler gjelde, og hos seg selv gjelder deres egne regler. Så blir det da opp til dere om dere vil besøke dem...

Alternativt kan hunden være hjemme på julaften. Det er da ikke så skrekkelig mange timene det er snakk om - og tro det eller ei - hunder har ikke noe forhold til julaften. Den kan få en solid luftetur med lek/trening på formiddagen så den blir trøtt, sliten og fornøyd før eierene drar. Antagelig setter den mer pris på det enn å ligge i bur hos dere.

Ellers:

Gammel 18-10-07, 12:48   #5
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Beathe, her.

Mange gode råd her.

Så slipper den også å bli fristet av den gode matlukta.

Gammel 18-10-07, 12:51   #6
Line*
Expired

Standard

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Så slipper den også å bli fristet av den gode matlukta.

Ja!
Isack, vår 9-åring, har en erfaring med kjøpepizza han ikke glemmer.
Gubbelure hadde en gjeng kamerater på fest her, da han var ungkar, og de hadde kjøpt fire pizzaer.

De gikk gjennom kjøkkenet hver gang en av dem skulle slippe ut igjen litt øl, og falt for fristelsen å gi Isack noe. Så han stod på kjøkkenet hele kvelden, han. Og fikk stadig litt pizza.
(Gubben kunne ha vært en bedre hundeeier den kvelden, ja...).

Ikke om han glemmer det, nei. Har vi kjøpepizza, går han nesten av hengslene her.

Så faren for at hunder KAN få et forhold til julaften, er jo der!

Gammel 18-10-07, 12:57   #7
Alexy
Lykkelig nygift.

Alexy sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Alexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Synes du absolutt skal si ifra hva du mener, for det er ikke noe koselig å sitte på tå hev hele tiden!

Mine foreldre har to hunder, og den ene er ganske så vill av seg. Jeg er ikke oppvokst med hund, de fikk hundene for 4 år siden. Vi feirer jul hjemme hos oss, og de får ikke være med. I bursdager og er de heller ikke med.

Etter de fikk hund, kunne jeg faktisk ikke tenkt meg til å få hund selv..så ille er det. Regler, hva er det?! Irriterer meg grenseløst over de to, ja..

Storebror 03 og lillesøster 06.
Alexy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 13:03   #8
Line*
Expired

Standard

Vi skal ha jul her hos oss, MED begge hundene, barnebarn og det som er. Vi har hundegård.
OG hunder som hører på oss.

Gammel 18-10-07, 13:07   #9
Alexy
Lykkelig nygift.

Alexy sin avatar

Alexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Vi skal ha jul her hos oss, MED begge hundene, barnebarn og det som er. Vi har hundegård.
OG hunder som hører på oss.

Ja, da blir det jo noe annet. Når vi har vært hos mine foreldre, så er jo hundene der og, men blir puttet en del i buret da siden vi har ei lita ei..

Gammel 18-10-07, 13:09   #10
Line*
Expired

Standard

Opprinnelig lagt inn av Alexy, her.

Ja, da blir det jo noe annet. Når vi har vært hos mine foreldre, så er jo hundene der og, men blir puttet en del i buret da siden vi har ei lita ei..

Vi har ett barnebarn på 21 mnd, og ett til på vei.
Vi lærer barna og hundene å omgåes.

Gammel 18-10-07, 13:18   #11
Alexy
Lykkelig nygift.

Alexy sin avatar

Standard

Vi har ett barnebarn på 21 mnd, og ett til på vei.
Vi lærer barna og hundene å omgåes.

Kan ikke du ta deg en prat med foreldrene mine? For jeg har gitt opp..

Gammel 18-10-07, 13:23   #12
Line*
Expired

Standard

Opprinnelig lagt inn av Alexy, her.

Kan ikke du ta deg en prat med foreldrene mine? For jeg har gitt opp..

Huff, ikke noen god situasjon, altså.
Valpen vår (7 mnd) KAN være litt vill ennå, og da setter vi han ut, og lar 9-åringen bli igjen inne. For barnebarnet vårt skal få et godt forhold til dyr, også lære seg å respektere at hunden skal være i fred når den ligger, ikke lov å gå i senga hans, etc.
Hundene skal også lære at barn er over dem i rang.
Vi stoler ikke 100% på valpen ennå, ergo tar vi en sakte tilnærming, og lar eldstehunden gjøre jenta vant til hunder, mens valpen venner seg til mennesker.

Gammel 18-10-07, 13:55   #13
Line*
Expired

Standard

Hva slags hunder er det snakk om her, da?

Gammel 18-10-07, 16:08   #14
Alexy
Lykkelig nygift.

Alexy sin avatar

Standard

Hva slags hunder er det snakk om her, da?

Shibaer..

Gammel 18-10-07, 14:29   #15
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Men jeg liker rett og slett ikke under og ønsker ikke å ha dem i mitt hus.

Du mener "unger", ikke sant?

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 14:21   #16
Line*
Expired

Standard

Jeg tror det hersker fryktelig mange misforståelser og uvitenhet om hundehold. Det er utrolig trist å lese om hundeeiere som ikke respekterer familien sin en gang, fremfor hunden!
Vi elsker våre hunder, men de kommer aldri, på noen måte, foran barn og barnebarn! Før hadde jeg forlangt dem avlivet, om det på noen som helst måte gikk utover barn/barnebarn.

Gammel 18-10-07, 14:31   #17
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Electronica: Jeg felte tårer i fleng da min høyt elskede hund døde, men jeg synes likevel jeg er i min fulle rett til å ikke slappe av med en "ukjent" hund gående rundt barna mine. Spesielt hunder som blir dillet og dullet med til daglig, da jeg er redd de kan reagere med sjalusi overfor barn som får mye oppmerksomhet. Hunden til foreldrene dine er sikkert ikke vant til å være blant barn til daglig, er den?

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 14:46   #18
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Electronica: Hunden til foreldrene dine er sikkert ikke vant til å være blant barn til daglig, er den?

Nei det var en veldig nervøs 1 årig tispe de overtok. På forhånd har de hatt to andre hunder, og spesielt labrador nr.1 var veldressert, flott og en god følgesvenn fra jeg var 3-4 år til ungdomsalder. Så det er ikke det at jeg ikke er vant til hund. Men denne hunden de har nå var så underkuet og redd da de overtok den, at de på en måte skulle gjøre den supertrygg, og ikke ha så mange klare grenser. Ikke snakke bestemt til henne. Den ligger i sofaen, skal være "oppå" når det er besøk, ligger med hodet i fanget ved matbordet, og passer godt på "mor og far". Så da blir det en utfordring når vi kommer med små barn som skal konkurrere om oppmerksomheten og som får "godstemmen", og i tillegg ikke oppfører så rolig og forutsigbart som voksne.

Heldigvis er hun nå 7 år tror jeg, dvs. eldre og daffere. Hun legger seg litt mer på andre steder enn der barna er, og trekker seg unna. Blir vel sliten hunden også. Men vi må jo passe på. Hvor er hunden og hvor er barna - hele tiden.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 14:51   #19
Line*
Expired

Standard

Opprinnelig lagt inn av Electronica, her.

Nei det var en veldig nervøs 1 årig tispe de overtok. På forhånd har de hatt to andre hunder, og spesielt labrador nr.1 var veldressert, flott og en god følgesvenn fra jeg var 3-4 år til ungdomsalder. Så det er ikke det at jeg ikke er vant til hund. Men denne hunden de har nå var så underkuet og redd da de overtok den, at de på en måte skulle gjøre den supertrygg, og ikke ha så mange klare grenser. Ikke snakke bestemt til henne. Den ligger i sofaen, skal være "oppå" når det er besøk, ligger med hodet i fanget ved matbordet, og passer godt på "mor og far". Så da blir det en utfordring når vi kommer med små barn som skal konkurrere om oppmerksomheten og som får "godstemmen", og i tillegg ikke oppfører så rolig og forutsigbart som voksne.

Heldigvis er hun nå 7 år tror jeg, dvs. eldre og daffere. Hun legger seg litt mer på andre steder enn der barna er, og trekker seg unna. Blir vel sliten hunden også. Men vi må jo passe på. Hvor er hunden og hvor er barna - hele tiden.

Huff!
Husk at hunder også kan bli MER nervøse når de blir eldre. De kjenner seg "svekket" og kan bli værre.

Gammel 18-10-07, 15:08   #20
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvis denne hunden må bli med så ville jeg krevd at han var i et annet rom under middagen, julgaveåpningen og kakespising.
Så kan den heller komme litt ut i mellom slagene.

Julaften vil bli en stressende dag for hunden, det er god matlukt, lukten av andre mennesker enn eieren, fremmed hus, fremmede lyder etc..

Det vi gjorde med hunden våres var at han var i buret sitt i et annet rom hvor det var rolig og ikke så sterke lukter.
Vi sprayet DAP på pleddet hans i buret.
Det er et middel som gjør at hunden roer seg ned og føler seg tryggere fortere.
Det er samme middel som hundemor utskiller for å roe valpene og gjøre dem trygge.
Man får også dette middelet i stikkontakt slik at disse feromonene kommer over hele huset/rommet.
Dette får man kjøpt hos vetrinær.
Vi har den alltid med oss når vi er på besøk i tilfelle han må sitte på eget rom .
Fungerer utmerket.

Men en hund trenger oppmerksomhet den og, så jeg ville hatt han ute i mellom slagene med krav om at den er under oppsyn hele tiden.
Den er fortsatt en valp og må irettesettes hele tiden, ting må gjerne gjentas hundreogfjørti ganger. Akkuratt lik unger. Hehe..

Det er en stor jobb å trene en hund til å gjøre som du vil, men det er ikke gjort på en to tre, og hundene trenger en sjef.
Og menneskene er sjefene og så fort de har funnet plassen sin der så vil de roe seg.
En hund som er blitt sjef er ofte mer urolig og som sagt gjør som de vil.
Også barna er hundens "sjef" Den skal nederst i rangstigen.
En hund skal aldri ligge over et menneske i rangstigen.

Jeg tar andres hunder når vi har besøk av hund hvis eieren ikke ser hva den gjør eller ikke er i nærheten, dette gjør våre venner med vår hund også.

Kjedelig å få jula ødelagt av en vimsete og leken hund, så du burde gi beskjed tidlig at han må tilbringe noe tid alene i bur eller et rom. Be de ta med egen leke til ham eller noe den kan gnage på. Og når han er ute så forventer du at den blir passet på og irettesagt når han slikker på barna, leker etc..

Har han ikke bur som de kan ta med så får du sørge for at det rommet han skal oppholde seg alene er strippet for ting den kan ødelegge/spise opp.
Valper tygger og gnager på allt.

Håper dere får en fin jul til tross for den firbente.

Vi har lært vår hund til å være i bur fra starten av.
Den er der hele natten og når vi ikke er hjemme og han ikke kan bli med.
Han elsker buret sitt, det er hans fristed og koseplass.

Det samme buret tar vi med oss når vi er på besøk og kjører bil.

Hadde vi skullet feire julen hos venner eller familie i nærheten så hadde han fått en god og lang tur rett før vi dro så puttet han i buret og dratt fra han.
Det er faktisk bedre for han å være alene enn all den fremmede lukten, lukten av mat, ukjent sted, mye lyd etc..

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´

Sist redigert av Michayla : 18-10-07 kl 15:21.
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:35.