|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Glamorøs
|
![]() Sv: "Kresne" unger og usunn mat
Jupp, han må alltid smake. Og han liker det som regel. Men det fører allikevel ikke til at han vil spise det.
![]() |
#62 |
Glamorøs
|
Vi sier at alle må smake på maten, og at vi alle blir sittende ved bordet til alle har smakt. Og da går han glipp av barne-TV hvis vi blir sittende i evighet. Ofte hjelper det at vi forklarer hva alt er, spør om han vil ha det servert annerledes og slikt. F. eks. lagde vi grønnsakssuppe her om dagen, da fisket vi ut litt av grønnsakene, som han fikk smake på for seg, og så en skje med bare ren suppe. Det syntes han var "tryggere", blandet mat er som regel ikke en schläger. Ellers så spiller vi konkurransekortet. At jeg rekker å smake først. Da går som regel en skje kjapt inn.
![]() |
#63 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() |
![]() Sv: "Kresne" unger og usunn matJeg er av den oppfatning at ungene spiser om de er sultne. Eneste gangene jeg legger godviljen til og diller litt ekstra med maten er når de er syke, sår hals osv.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
|
![]() Sv: "Kresne" unger og usunn matMin eldste er sta. Jeg aner ikke hvor han har fått det fra. Nå har faktisk ting begynt å snu med mathelvetet, men før var det sånn at han ikke VILLE smake, og kunne sikkert blitt sittende fire timer hvis jeg virkelig hadde villet gjøre det til en jævlig opplevelse for alle parter. Det funket rimelig dårlig med den "alle MÅ smake" her hjemme, her var det først når jeg begynte å la ham bestemme selv hva han ville smake på at ting snudde. Etter en god stund. Hvilket førte til at vi har hatt noen måneder hvor han har spist to biter av en brødskive til frokost, litt frukt i barnehagen og kanskje pasta eller pølser ( |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Epikur
|
![]() Sv: "Kresne" unger og usunn matSorry Haselnøtt, men at du ikke liker å lage mat gjør det da ikke umulig å lese bakpå pakkene hvor mye fisk eller kjøtt som er i?
![]() |
#66 |
Hertuginne
|
![]() |
#67 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() |
Jeg tok utgangspunkt i hovedinnlegget og snakker om "friske" unger som ikke har spisevegring. Barn som spiser pølser til middag hver dag har gjerne ikke det sånn jeg ser det. Jeg har ikke lest det imellom og forstår selvfølgelig at det finnes matproblemer utover det at barna er kresne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Joda det sier han, men også at det ikke er ok å tvinge i unger mat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Som jeg skulle sagt det selv. Før jeg fikk Mazungen. Det var litt av en kamel å svelge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
både her og der
|
Du er gjerne velkommen til oss på middag en gang. Her i huset hopper mellombror glatt over hele middagen hvis det er noe han ikke vil spise. Han må sitte ved bordet sammen med oss under hele middagen uansett om han spiser eller ikke, og vi oppfordrer han til å smake. Akkurat som om det hjelper. Hvis han nekter å smake på maten, er det ingenting mer vi kan gjøre. Han får ikke lov til å gå fra bordet før søsknene er ferdige.
![]() |
#71 |
Kjernesnill
|
Nå legger jeg meg ut for hogg her, men jeg synes faktisk at også mødre med aldeles friske og normalspisende barn kan svare hovedinnlegger uten å bli møtt med ramaskrik!
![]() |
#72 |
tankefull
|
![]() Sv: "Kresne" unger og usunn matMellomste her i huset er veldig kresen av seg. Til middag spiser han som regel kun potet eller ris. Pølser hvis han er i rette humøret og kanskje litt gulrot. Pannekaker og risgrøt er klare favoritter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Ustabil
|
Enig. De fleste (ikke alle, men de fleste) som har svært kresne barn har brukt lang tid før de kom til det stadiet at ungen får pølse hver dag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
frakoblet
|
Likevel kategoriserte du det som "korttenkt og underlig", uten å ta noe som helst forbehold.
![]() |
#76 |
Ustabil
|
Så du har en teori om at disse finnes? De foreldrene som er så "uopplyste" så de bare serverer pølser til barna? Og du går ut i fra at mange av disse i tillegg vil hevde at barnet er kresent, mens de altså gir dem pølser fordi de er så uopplyste? |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Kjernesnill
|
Ja, ettersom jeg ikke finner noe tilleggsinfo om sykdom eller problemer, så gjorde jeg det.
![]() |
#78 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: "Kresne" unger og usunn matEn liten irritasjon som det passer å lufte her: Jeg oppfatter ikke mine unger som småspiste eller kresne, men får av og til signaler fra andre om at de oppfattes sånn. Grunnen? De to store liker ikke poteter eller kokte rotgrønnsaker. De har heller aldri måttet spise det. Storebror har ikke likt poteter siden han var baby - samme hvor kamuflert det har vært. Mellomsøster har begynt å å smaken for det nå. Storebror vil heller ikke ha "blandet" mat eller ketchup eller saus.
![]() |
#79 |
Borte
|
Jeg har et normalspisende barn selv, men det utelukker da ikke at jeg kan forestille meg at det ligger issues med spisevegring og matnekt bak scenarioet i hovedinnlegget. Det må da være lov til å si at det kan være vanskelig å lene seg bakover og vente til barnet blir sulten om barnet nekter å spise over lang tid.
![]() |
#80 |
frakoblet
|
Hun skrev da at barnet var småspist. Og jeg forsto det sånn at du uttalte deg generelt om foreldre som tok denne enkle utveien.
![]() |
|
|