|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#101 |
guru advisor
|
![]() Sv: "Kresne" unger og usunn mat
glitterchick svarte dette tidligere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
|
![]() Sv: "Kresne" unger og usunn matJa, men er det så lurt at man blir sittende i timevis ved et middagsbord fordi det ene barnet skal smake på en brokkolibit? Jeg går ut i fra at Glitter ikke mener det på den måten, hennes beskrivelse blir vel mer av typen "oppfordre til å smake", men det er det at man skriver "skal smake" som stresser meg litt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Hertuginne
|
Og det er på dette punktet jeg tror man klarer å skille mellom kresne barn og kresne barn. Min sønn er kresen, men får ikke bestemme menyen hver dag, for da hadde vi spist pølser eller kjøttkaker konstant. Men vi klarer helt fint å få han til å spise 1-2 biter av mat han påstår ikke liker. Mens noen barn er som aC sin eldste og havner i den andre kategorien kresne barn. Dem nytter det ikke tvinge eller lokke eller lure, iallfall ikke det jeg har sett av aC sin eldste.
![]() |
#104 |
Passiv
|
Jeg har en matglad jente, så vi har ikke problemer med dette. Det er noen få ting hun ikke liker, men hun har alltid godtatt at hun må smake en bitteliten bit for å finne ut om hun liker det. Jeg ville aldri brukt tvang. Får fortsatt litt vondt i magen når jeg tenker på barndomsvennen min, som satt ved middagsbordet i timesvis hver lørdag, fordi han ikke fikk gå fra før han hadde spist opp risgrøten sin. |
![]() |
![]() |
#105 |
Glamorøs
|
Ja, som du ser, trekker vi det aldri så langt. Vi har heller aldri måttet sitte i mange timer, ikke at vi hadde gjort det heller. Men vi minner om at alle må smake, og lokker og lirker.
![]() |
#106 |
Live and let live
|
Vi har latt poden være ganske mye i fred frem til han ble fem år. Han har stort sett bare spist fiskekaker, "kapteinens fyllte fisk", pølser, og karbonader frem til da. Han liker ikke kokte grønnsaker, så han har fått spise rå gulrot og agurk. (Ja, og pizza)
![]() |
#107 |
frakoblet
|
Ja, det var jo akkurat det jeg uttalte meg om - barn som har problemer med mat. Hvis barnet fikk oppleve det sosiale ved å sitte sammen og spise ved at barnet fikk medbragt mat, og slapp å føle nederlag over ikke å orke den serverte maten - ja, så har man tonet ned mat-issuet.
![]() |
#110 |
Glamorøs
|
Eller at ungene rett og slett tør å opponere mer hjemme enn borte. Det trenger ikke være foreldrenes skyld da heller.
![]() |
#111 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: "Kresne" unger og usunn matDet som dere utdyper "MÅ" med har vi da prøvd. Etter mye om og menn har vi kommet frem til at det ville medføre et traumatisk forhold til mat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
|
![]() Sv: "Kresne" unger og usunn matJeg må bare fornøyd få påpeke at min eldste er på vei fra ekstremkresen til vanligkresen-stadiet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() |
![]() Sv: "Kresne" unger og usunn matVi drar jo heller ikke dette sålangt som til hyl og skrik. Når ungene vel har smakt og ikke liker så er det greit, men som regel så faller ny mat i smak hos de. Dersom barna aldri har smakt så kan de egentlig heller ikke si at de ikke liker, det er de så gamle at de skjønner. Derfor går det også greit dette med smaking her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Glamorøs
|
Jeg syns det er litt tåpelig å sette grensen på kresen/ikke kresen ved om man spiser sunt eller ikke. Jeg har aldri snakket om saft eller nugatti og skjønner ikke helt hva det har med saken å gjøre.
![]() |
#115 |
Epikur
|
![]() Sv: "Kresne" unger og usunn matBina: MÅ du? Er du nødt til å skrive "økologisk vissvass"? Å, så irriterende og provoserende du er noen ganger.
![]() |
#116 |
|
![]() Sv: "Kresne" unger og usunn matJeg skal gi deg kred for at du sannsynligvis har gjort mye mer enn meg riktig i matveien Mim, men da vil jeg ha såpass med forståelse tilbake på at barn er like individuelle som voksne, og at man ikke nødvendigvis har gjort noen grove feil selv om man har kresne barn. Som i mitt tilfelle, jeg har et minimumsspisende barn, og ett maksimumsspisende barn. Go figure. |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette er jeg veldig enig med deg i, Maz.
![]() |
#118 |
Epikur
|
Jeg har den forståelsen. :understreker: Jeg har prøvd å si det flere ganger.
![]() |
#120 |
Epikur
|
Tsk. Jeg er ikke akkurat på noen høy hest. det er jo bare drittslenging å få for økomat, at jeg tror jeg vet hvordan ting skal gjøres og blablabla. :sår:
![]() |
|
|