Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Kresne" unger og usunn mat

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-02-08, 15:31   #11
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Kresne" unger og usunn mat

Det som dere utdyper "MÅ" med har vi da prøvd. Etter mye om og menn har vi kommet frem til at det ville medføre et traumatisk forhold til mat.

Når jeg sier datteren min ikke vil ha saus, så gjelder det også ketchup, sjokoladesaus, jordbærsaus osv. Etter mye om og men fikk vi henne til å prøve vaniljesaus.

Det er mange ting vi VET hun ville like. Syltetøy f.eks. Men hun blånekter (like greit). Hun liker bær og hun liker sukker. Selv om vi plukker bærne selv og rører dem er det ikke aktuelt.

Vi har lokket og lurt og brukt belønningsystemer for smaking. Det rare er at dess mindre vi sier hun MÅ, og bare lar henne få noe vi vet hun liker, dess mere ting spør hun selv om å smake. Hun er dessuten mer motakelig for det hun smaker når det ikke er tårevått og under press.

Jeg er ikke så sikker på at å presse i unger mat, eller sulte dem til de må smake er så veldig mye mere sunt enn å la ungen få kjøttboller, fiskeboller og de grønnsakene de liker rå. Ernæringsmessig så er det kanskje det der og da, men jeg tror det er andre ting som er like viktig for helse i det lange løp. Et naturlig og utraumatisk forhold til mat blandt annet. En opplevelse av måltider som noe positivt og hyggelig og ikke en maktkamp.

Det viser seg jo at kresenhet ikke er tillært men sansynligvis er genetisk.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:25.