Hjemmelagede kyllingnuggets med limemajones og rotmos
Glitterbarnet nekter å spise noe som helst av kjøtt eller fisk hvis det ikke har "knas" på seg, men jeg er ikke så begeistret for kjøpenuggets. Derfor lager jeg dem selv, med full kontroll på innhold. Disse har jeg funnet i en bok som heter Familymeals, en veldig fin kokebok med gode grunnoppskrifter. Anbefales!
Kyllingnuggets
olivenolje
1 dl hvetemel
1 eggehvite, lett vispet
salt, pepper, oregano, timian (evt. 1 ts hakket fersk timian, og 1 ts hakket fersk bladpersille)
1 dl revet parmesan
2,5 dl brødrasp
3 kyllingbryst
Sett ovnen på 220 grader, og smør en langpanne dekket med bakepapir med olivenolje.
Ha mel i en skål, eggehvite i en skål, og brødrasp, ost og krydder i en skål.
Skjær kyllingfileten i passe store strimler. Rull dem først i melet, deretter i eggehviten, så i brødrasp- og ostblandingen før du legger dem på det smurte bakepapiret.
Stek i 8 minutter, før du snur dem med en pølseklype og steker dem i 8-10 minutter på andre siden, til de har fått en fin gyllen farge.
Limemajones til dypping
1 eggeplomme
1 ss limejuice
ca 2/3 ts dijonsennep (Hadde ikke, så jeg brukte I Love Eco-sennep)
1,25 dl rapsolje
2 ss olivenolje (Jeg brukte 1 ss olivenolje, og 1 ss avocadoolje)
salt
Visp sammen eggeplommen og limejuicen, enten for hånd eller med stavmikser til den er kremete. Bland i dijonsennepen, og hell oljeblandingen oppi med en tynn, tynn stråle mens du visper hardt hele tiden. Smak til med salt. For sterkere limesmak, bland i 1/2 ts limeskall, evt. ett knust hvitløksfedd for hvitløksmajones.
Rotmos
Kok skrelte poteter, en liten løk, et hvitløksfedd og 1/2 blomkål i buljongvann til det er mørt, hell av vannet, smelt 1 ss smør oppi, og mos med potetmoser. Spe med melk til kremete fluffy konsistens.
Bon apetit!
Sist redigert av Tallulah : 13-10-09 kl 19:24.
|