|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#241 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: "Cubus-barn"
Nå var det ikke Hattifnatten som dro inn den sammenligningen, det var enkelte andre (Sonja S/Niobe/Minni?) som mente det var veldig relevant i begynnelsen av diskusjonen, og det var tydeligvis ikke mulig å hekte av videre diskusjon rundt det. Jeg synes heller ikke det er særlig relevant for den opprinnelige problemstillingen. : peker på overskriften :
![]() |
#242 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() Sv: "Cubus-barn"Som Ramses ganske riktig påpekte her oppe, så har i alle fall ikke jeg skrevet at "folk som kjøper dyre klær er dumme". (I tilfelle har det skjedd ved en glipp. Jeg har prøvd å være konsekvent med å si at det å kjøpe dyre klær kun pga merket er idiotisk.) Når det er sagt, så er jeg selvsagt med på alle argumenter om å for eksempel kjøpe én god men dyr ytterjakke man har i ti år, framfor å kjøpe ti masseproduserte jakker man har i ett.
![]() |
#243 |
Fortynnet
|
"Denne jakka er skikkelig god kvalitet gutten min - du kan faktisk ha den helt fra ettårsdagen og til du er ELLEVE!" |
![]() |
![]() |
![]() |
#245 |
Passiv
|
![]() Sv: "Cubus-barn" |
![]() |
![]() |
#246 |
Superaktiv
Medlem siden: Aug 2010
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: "Cubus-barn"I barnehagen til 4åringen min ble det på siste foreldremøte tatt opp motepress eller kall det hva du vil. Det var en av fedrene som stakk hull på byllen. Det var en gjeng med 5årige jenter som hadde "definisjonsmakt" om hva som var akseptabelt å ha på seg og ikke. Skulle være rosa kjoler m.m. De som ikke hadde dette ble frosset ut og stengt ute av leken. Mange av foreldrene var happy for at dette ble tatt opp, og det var en gjengs oppfatning at det var foreldrenes ansvar å ikke forgude hva barna har på seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#248 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Som oftest så er jo dyre merkeklær god kvalitet og man finner vel neppe identiske klær som er mye billigere (hvis man ikke snakker om piratkopier). Det er også noen som er opptatt av klær og design og betaler gledelig noen ekstra kroner for noe de liker ekstra godt. Hvorfor er det noe galt i det? Det er også ofte sånn at dyre klær produseres på en annen måte enn billigere klær og at samfunnsbevisste mennesker kan være opptatt av dette. Eller i det minste bruke det som et argument for å bruke noen ekstra kroner på et produkt.
![]() |
#249 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Tenkte du på deg jeg skrev om å blåse av kommentarer? Man kan jo jobbe med de som står en nærmest, men samtidig er det jo en virkelig verden der ute. Den forsøker jeg faktisk å stålsette barna for å takle. Man ønsker en annen virkelighet, men den finnes ikke 100 % der ute enda. |
![]() |
![]() |
![]() |
#250 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() Sv: "Cubus-barn"Mens jeg leste hele denne tråden, spurte jeg faktisk Storesøster hvilke klær som var de hotteste nå, hun går i 5.klasse. Ikke noe spesielt fikk jeg til svar. Jeg spurte etter spesielle jakker, sko, merker, farger? Neisj, ikke noe hun kom på hvertfall. Storesøster er riktignok en selverklært olabuksejente, som bor i basisgensere fra WOW og helst vil bruke alt hun har i stallen.
![]() |
#251 |
ihuga feminist
Beklager, men dette her tror jeg rett og slett ikke på. Dessuten føler jeg at du snakker mot deg selv. På den ene siden sier du at dyre merkeklær har god kvalitet, og man finner ikke identiske klær billigere. I neste setning sier du "bortsett fra piratkopier". Altså er det helt tydelig fullt mulig å produsere det samme mye billigere. Og følgelig at man betaler ekstra fordi det er et bestemt merke.
Folk får ta de valgene de ønsker å ta. Så får vi andre menneskene rundt (meg inkludert) gjøre meg opp mine meninger om disse valgene. For det gjør jeg faktisk. På samme måte som svært mange gjør seg opp en mening om mennesker som bruker pels, for å ta et eksempel.
Jeg er meg i alle fall bevisst den heldige situasjonen jeg er i, hvor jeg uten økonomisk bekymring kan kjøpe omtrent alt hva ungene måtte peke på av utstyr og klær. Vi lever i et samfunn hvor kjøpepresset er ganske stort, selv uten dyre moteklær. Jeg ønsker ikke å bidra til det presset, heller tvert om. Og jeg syns at andre "bemidlede" mennesker (om det er økonomisk eller på andre måter) også burde tenke på hvilke ringvirkninger deres handlinger kan ha.
Hvis Cubus har den beste vinterdressen, så syns jeg i alle fall at du burde vurdere å kjøpe den. Det høres lurt ut. Selv er jeg typen til å rådføre meg med tester før jeg foretar kjøp.
![]() |
#252 |
Metallica!!
|
![]() Sv: "Cubus-barn"Det er betenkelig at så små unger mobber hverandre på grunn av klær. Jeg synes det er nitrist å tenke på at unger på Lilles alder faktisk skal bli mobbet fordi de ikke har riktige klær.
![]() |
#253 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() Sv: "Cubus-barn"Lille Meg: Du er på bærtur om du virkelig tror at du finner eksakt samme kvalitet hos billigklærkjedene som du gjør blandt dyrere merkeklær. Det er da ikke slik at ett merke blir populært uten å stille med noe annet innenfor design,snitt, materialbruk og kvalitet enn det du får på Vero Moda. Virkelig ikke.
![]() |
#254 |
ihuga feminist
Og min datter på fire elsker den (arvede!
![]() |
#255 |
ihuga feminist
![]() |
#256 |
Fortynnet
|
Samme her. De testene stemmer ofte veldig dårlig overens med erfaringer jeg selv og andre har, jeg har også sett direkte feil eller veldig merkelige kriterier. |
![]() |
![]() |
![]() |
#257 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Men du sier jo at du ikke tror på meg når jeg hevder at det er tvilsomt at man finner billig tøy som er identiske med dyrt merketøy?
![]() |
#258 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Du er på bærtur om du tror at du får billig jakke til samme kvalitet som en dyrere med "riktig merke". De ser kanskje like ut, men de er ikke det.
![]() |
#259 |
ihuga feminist
Du sier jo selv at kopier er identiske? Da får man jo faktisk varen mye billigere. (Og, nei, dette er ikke noe forsvar av kopier eller en oppfordring til å kjøpe kopier.)
Hvis de kjøper merketøyet kun fordi det er merketøy, så syns jeg det er idiotisk. Syns ikke du? Å betale ekstra for økologisk, etisk, etc, det blir litt annerledes, tenker jeg.
Men de kjøper kanskje Kari Traa-undertøy pga merket? Hvorfor koster en Björn Borg-boxershorts flere ganger mer enn en hvilken som helst annen boxershorts? Jeg nekter å tro at kvaliteten er så mye bedre.
![]() |
#260 |
ihuga feminist
Du ser ut til å mene at det er en en-til-en sammenheng mellom hvor mye ting koster, og hvor god kvaliteten er. Jeg er ikke enig, og flere tester ser ut til å ha en tendens til å være enig med meg. Men det hjelper jo ikke med tester når du likevel ikke tror på disse, så da kan jeg jo like godt bare gi meg?
![]() |
|
|