|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#221 |
flisespikker
|
![]() Sv: "Cubus-barn"
Det tror ikke jeg heller. Men jeg reagerer på at flere i tråden uttrykker seg på en måte som jeg oppfatter som latterliggjørende overfor barn/familier med god råd. Det tror jeg er den samme mekanismen som gjør at en del er så oppsatt på å si at det er greit å være overvektig/lubben at de bikker over til å gjøre narr av og snakke stygt om dem som er undervektige/tynne - og det burde være omtrent like unødvendig når man snakker om klær som når man snakker om kropp. Og begge deler bør man i alle fall være svært bevisst på å unngå når man snakker med barn.
![]() |
#222 |
Personlig pessimist
|
![]() |
![]() |
#223 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: "Cubus-barn"Jeg synes overhodet ikke det er greit å sparke hverken opp eller ned. det er barn vi snakker om her, og de blir lei seg uansett om mamma og pappa har mye eller lite penger.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#224 |
Drømmer
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#225 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, helt slik var det på en Osloskole i 1980 også, der var vel røfflig halvparten meget velstående og resten fra midten og nedover. Uten at jeg har tall på det. Stor i kjeften har visstnok alltid hjulpet folk opp i hierarkiet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#226 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: "Cubus-barn"Vetle er litt opptatt av "merkeklær" uten at de har noe særlig greie på det, det handler om skateklær og det skal være orginalt :P Men han bryr seg ikke generelt om klærne han bruker har merker men synes det er kult å ha noen skatemerkeklær. |
![]() |
![]() |
![]() |
#228 |
Passiv
|
Var det ikke bare et eksempel på et utsagn som skulle tilsvare "Cubus er en fattigmannsbutikk" bare den andre veien? Jeg oppfattet det ikke slik at den som skrev innlegget mente dette selv, men det er mulig jeg tar feil. |
![]() |
![]() |
#229 |
Ringskrømt
|
Nei, det er derimot sagt at det er idiotisk å bruke flere tusen fordi man vil ha et merke. Så jeg tror det er handlingen det refereres til.
![]() |
#230 |
maler
|
Og så er det slik at mobbing fordi foreldrene har kjøpt dyre klær ikke nødvendigvis er gjenkjenbart som nettopp det for barnet. Foreldre som kjøper dyre klær fordi de dyre klærne er populære i gjengen skaper neppe mye mobbing med mindre det allerede er slik at barnet er stemplet som utskudd. Men foreldre som kjøper dyre klær eller dyrt utstyr fordi de mener det er bedre passform/materialer/kvalitet eller whatever som vi foreldre ofte er opptatt av når vi skal velge, risikerer å bomme fullstendig på de parametrene som er viktige i vennegjengen. Ja, foreldrene har et mindre problem med å forsøke å imøtekomme evt mobbing med å kjøpe riktige klær, men barnet har ikke nødvendigvis noe mindre problem fordi det har bemidlede foreldre. Av og til tvert imot fordi det (som man også får inntrykk av i denne tråden) er litt mer tillatt å ta ut sin misunnelse i form av sårende kommentarer hvis vedkommende er rik enn hvis det er synd på vedkommende fordi han er fattig.
![]() |
#231 |
flisespikker
|
Jeg har ikke lyst til å gå gjennom hele tråden og ta masse utsagn ut av sin sammenheng for å prøve å forklare hvorfor jeg fikk den oppfatningen - hvert enkelt utsagn er helt sikkert både greit og forsvarlig, også. Men jeg synes det er veldig unødvendig å begynne å si ting som at det er bedre å sparke oppover enn nedover og beslektede ting. For det første synes jeg ikke det er de to valgene man har å velge mellom - det blir litt som å si at det er veldig dumt at man tagger på skoler, og da er det i alle fall bedre at man tagger på bolighus (eller omvendt, hvis det er det man mener), når hovedpoenget vel må være at man ikke skal tagge i det hele tatt. Og for det andre blir det en avsporing fra diskusjonen, fordi man da fort går over til å diskutere om det ene faktisk er verre enn det andre, på individ- og samfunnsplan. (Det at det ene kanskje er et større samfunnsproblem enn det andre betyr ikke at det alltid, i enhver sammenheng, er verre for det enkelte individ. Igjen synes jeg det er lett å se paralleller til "snakke nedsettende om tykke/tynne"-diskusjonen. Fedme er kanskje et større samfunnsproblem, men det betyr ikke at det alltid er verre for enkeltpersoner å bli hetset for overvekt enn for undervekt. Men, som sagt, dette er en avsporing av hovedsaken, slik jeg ser det.)
![]() |
#232 |
Passiv
|
![]() Sv: "Cubus-barn"Jeg synes ikke denne debatten fortjener å bli en debatt om holdningen til de rike. For meg er det ikke noe likhetstegn mellom det å være rik og det å ha barn med merkeklær. Selv om merkebarneklær relativt sett er dyrt sammenlignet med barneklærne på Cubus f.eks, så er de fortsatt overkommelig å kjøpe for veldig mange. Økningen i nettbutikker har gjort at klærne er mer tilgjengelige og at det er flere som kan kjøpe dyre merkeklær til barna sine, selv med helt vanlige inntekter. |
![]() |
![]() |
#233 |
Prettiest mess ever seen
|
Det er jo ikke alltid sånn, Fnatten? De yngste aner jo ikke hva ting koster, og vil ha rosa bling og HelloføkkingsKitty. Etter hvert som de blir eldre, ønsker de ofte tilhørighet til en eller annen gjeng, og der er det helt forskjellig hva ting koster. Er du emo, for å ta et ekstremt eksempel, så skal vel ting helst ikke ha en merkelapp på. Det har også vært mange motstrømninger der det er kult med loppis og fretex og bestemors gamle kåpe.
![]() |
#234 |
weird
![]() Sv: "Cubus-barn"Jeg synes også det å ha valgmuligheter gjør en forskjell.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#235 |
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg er vokst opp med det motsatte. Min familie hadde vel ganske god økonomi sammenlignet med de jeg gikk på skole med. Jeg hadde to foreldre med jobb, ingen av dem i primærnæring, og det var ikke vanlig. Jeg fikk fornuftige, solide og praktiske barneklær. Klassevenninner hadde hjemmeværende mødre som tydelig vis tok ut sin egen prinsesse-drøm på døtrene, og kjøpte upraktiske, billige og veldig jentete klær. De kunne omtrent ikke leke i klærne sine, men det var åpenbart ikke så viktig. Jeg skilte meg kraftig ut, noe jeg både følge og fikk høre. Foreldrene mine kunne selvfølgelig kjøpt de samme klærne som jentene i klassen gikk i til meg, men jeg antar de hverken ønsket eller syntes det var riktig å gjøre det. Enda en som er med på å skape press om at alle skal være like liksom... |
![]() |
![]() |
![]() |
#236 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: "Cubus-barn"Jeg er enig i at ressurser betyr aller mest, jeg er ikke bare enig i at det alltid betyr penger. Sånn som jeg kjenner f.eks. Tally, så vet jeg at hun hadde vært en minst like god ressurs for sitt barn selv om hun hadde bodd i dollarland, der noen er mye rikere enn henne (og meg også), som hun er når hun bor i et strøk der hun kanskje er mer i øvre økonomisk segment.
![]() |
#237 |
weird
![]() Sv: "Cubus-barn"Min erfaring med fine klær er forresten at da datteren ble mobbet og noe av det som ble ropt etter henne var "fattiglus", så hjalp det lite den dagen moren min hadde tatt henne med på shoppingtur og hun kom tilbake på skolen med nye, fine klær. Da endret det seg fra "fattiglus" til at hun var en ekkel tyv som sikkert hadde stjålet og at de andre ikke ville bruke f.eks. en genser fordi datteren min hadde fått maken.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#238 |
weird
![]() Sv: "Cubus-barn"Penger ville for oss ha hatt betydning i og med at vi kunne ha flyttet tidligere og spart datteren for 4 års heavy mobbing som ga store huller i skolegangen og andre ting som måtte repareres i ettertid.
![]() |
![]() |
![]() |
#239 |
flisespikker
|
Dette synes jeg blir ren stråmannretorikk og enda mer avsporing av diskusjonen. Hvis Hattifnatten med dette har fått klargjort hva hun mener, så er det fint for henne - jeg synes fremdeles at det å i det hele tatt trekke inn sammenligningen mellom "mobbing av folk med dårlig råd" og "mobbing av folk med god råd" er litt meningsløst. Jeg vil tro de fleste er enige i at det er bedre å ha nok penger enn å ikke ha det, så hva det egentlig skulle være å være uenig i i det du sier, det ser jeg ikke.
![]() |
#240 |
Passiv
|
Nja, det blir jo noe med det med at motgang bygger karakter da. |
![]() |
![]() |
|
|