|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#161 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: "Cubus-barn"Sånn uten at det egentlig har så mye med saken å gjøre, reagerer jeg vel mest på de som til enhver tid prater om at de har så dårlig råd (og som ut fra jobb og inntekt nok har det) som kjøper barneklær "over evne" - det forstår jeg ikke.
![]() |
#162 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: "Cubus-barn"
I min oppvekst var det ofte barn av mindre bemidlede familier som var raskest ute med det nyeste innen moteklær. Jeg har en viss forståelse for det, selv om det ikke er direkte lurt.
![]() |
#163 |
Personlig pessimist
|
Ja, det handler om manglende forståelse og aksept for annerledeshet, samme hva denne måtte bestå i. Foreldre som sparker oppover bidrar også negativt i den forstand.
![]() |
![]() |
#164 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Enig. Og noen ganger har de objektivt sett en ganske pen bruttoinntekt |
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
Drømmer
|
Kutter man ut merkeklær så finner de noe annet å mobbe for. Vil man mobbe noen , så finner man alltid på noe å mobbe for også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: "Cubus-barn"Jeg har vært med i en et forum for hovedfagsstudenter innen ulike fagområder da jeg studerte - der var det sosiologene som mente at dette var på grensa til en opplest sannhet - at de "fattige" kjøpte dyre mobiltelefoner etc. Jeg husker jeg ble innmari provosert av dette da jeg studerte.
![]() |
#167 |
Er frisk!
|
Jeg synes jeg har lest dette i ganske mange diskusjoner nå.
![]() |
#168 |
Passiv
|
![]() Sv: "Cubus-barn"Oslo78, barn kan godt ønske seg noe selvom de har for eksempel dyre klær. Noe de med lite penger kanskje har, men det er aldri stuereint å foreslå solidarisk tankegang da. Solidarisk tankegang er gjerne noe som dreier seg om at de med mye penger skal la være å bruke dem, mens de med andre ressurser ikke trenger tenke på de som ikke har. |
![]() |
![]() |
#169 |
ihuga feminist
Hva betyr "respektere" i denne settingen? Må jeg for eksempel "respektere" at naboen syns det er helt greit å kaste all søpla si samfengt i restavfallet uten å kildesortere? Fordi det er hans valg, og han prioriterer å gjøre det slik? Eller kan jeg aller nådigst (eller skulle jeg skrevet "med respekt å melde"
![]() |
#170 |
maler
|
![]() Sv: "Cubus-barn"Jeg synes at dette med klær, utstyr og kjøpepress hos barn og unge like mye er et spørsmål om at det er så snevert hva som godtas som kult som at det nødvendigvis er så dyre ting. Jeg synes faktisk det bare er marginalt bedre om man MÅ ha en lue fra HM for å være in som at det pushes jakker til flere tusen kroner. Jeg skjønner at det er et problem for flere å gi barna det som "kreves" når det er dyrt, men det er et like stort problem at man må ha noe i form av ting for å få lov til å være med.
![]() |
#171 |
Bedreviter
|
Vi snakker om unger her. På hvilken måte er det bedre for et barn å bli mobbet for at mor kjøper dyre klær til deg enn å bli mobbet for at mor kjøper billige klær? |
![]() |
![]() |
![]() |
#172 |
Er frisk!
|
![]() Sv: "Cubus-barn"Smilefjes: Jeg er nok grunnleggende uenig med deg når det gjelder bruk av penger. Jeg er nok grunnleggende uenig med de fleste i landet egentlig, så det er nok meg som er rar, ikke deg.
![]() |
#173 |
Passiv
|
![]() Sv: "Cubus-barn"Jeg er ikke enig med dem som tror man kan oppdra barn fra å være opptatt av merkeklær og statussymboler. Jeg tror barn og ungdom alle steder måler hverandre ut fra ytre faktorer som klær, utseende, ferdigheter og rangerer hverandre ut fra det. Det varierer nok fra sted, gruppe og klasse hva som blir vektlagt, men jeg har vanskelig for å tro at dyre klær aldri har noe å si for hvor man befinner seg i det sosiale hierarkiet. |
![]() |
![]() |
#174 |
Passiv
|
![]() Sv: "Cubus-barn"Om man må ha noe for å få bli med er jeg helt enig i at det er et problem. Jeg tror ikke løsningen da er å fjerne tingen, man må fikse holdningen. |
![]() |
![]() |
#175 |
Passiv
|
Men hvordan fikser man holdningen til en innvandrergutt med fem søsken hvor mor handler alt på loppemarked som ser at alle rundt ham har merkeklær, dyre biler, hytter og reiser på ferier til steder han bare kan drømme om. Han blir kanskje ikke direkte mobbet, men det gjør noe med en aldri å være i nærheten av å få det alle andre har. |
![]() |
![]() |
#176 |
etterpåklokest
|
Det synes jeg er et godt poeng, nettopp at det lett blir så viktig å ha de "riktige" tingene for å føle seg med, og at det som er "riktig" er så utrolig snevert. Uavhengig av prislapp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#177 |
ihuga feminist
Jeg syns det er bedre å lære barn at det er dumt å kjøpe dyre merkeklær bare pga merket, enn å lære barna at de som kjøper Cubus-klær er fattigfolk. Det beste er selvsagt å la ungene gjøre sine egne erfaringer.
![]() |
#178 |
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
![]() Sv: "Cubus-barn"Cubusklær gjør ikke barna likere, det finnes jo mange andre sosiale/økonomiske markører enn klær. Jeg kjenner f.eks 13-åringer med loppis-sykkel til 75 kroner, jeg kjenner 13-åringer med el-sykkel til 18000 kroner. Noen barn har langrennsutstyr, slalomutstyr og snowboard. Andre barn har bare rompeakebrett når det er skidag på skolen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#179 |
Bedreviter
|
At det er bedre å lære ungene fornuftig valg av klær enn å lære dem mobbing av andre, er det vel ikke så vanskelig å være enig i.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 |
Engel med shit på vingene
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: "Cubus-barn"Jeg har heldigvis ikke merket noe på denslags her hjemme enda. 10-åringen og venninnene er klesinteressert, men det går på stil og ikke på merke. Kjedebutikklær er heldigvis akseptert.
![]() |
|
|