|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#141 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: "Cubus-barn"Problemet er vel at man finner ganske mange mennesker som synes sosial status i form av dyre materielle goder er viktig å vise fram og det gjenspeiler seg i ungene. Jeg er enig i at det ligger i gode holdninger fra tidlig alder og det som er viktig er å få med flest mulig på det, man vil alltid ha de foreldrene og de miljøene der "flashing" av dyre merkeklær, sportsutstyr og ferier er noe ungene får inn fra barnsbein av og det viser seg tydelig blant ungene på skolen. Man må kanskje godta at sånn er det enkelte steder, men jeg liker det uansett ikke. Vi har god økonomi selv og kan sikkert følge med til et visst punkt, men jeg synes det er solidaritet i å være med å et visst måtehold og ikke legge opp til at andre unger MÅ ha det samme. Man kan ikke styre alt ungene sier og gjør på skolen og et visst press på diverse vil det alltid være. Men man må ikke følge det fullstendig opp. Jeg vil sannsynligvis i framtiden gi ungene noe de ønsker seg som sikkert er et ønske skapt blant ungene på skolen, men man kan ihvertfall være med på at det ikke tar helt av.
![]() |
#142 |
Er frisk!
|
![]() Sv: "Cubus-barn"Jeg hadde ALDRI klart å se at noe er sparkjøp-klær. Jeg ser kun ting hvor merkenavnet synes tydelig, f.eks. Ilse Jacobsen.
![]() |
#143 |
maler
|
![]() Sv: "Cubus-barn"Jeg legger merke til slitte klær, klær som ikke passer, klær som er like de mine barn har og dårlig yttertøy. Ellers er jeg også rimelig ignorant.
![]() |
#144 |
Glamorøs
|
![]() Sv: "Cubus-barn"Jeg har ikke så kontroll at jeg kjenner igjen om klær er fra sparkjøp, Nille, cubus eller mexx. Sønnen min har helt vanlige klær, noe arvet, noe fra salg og noe nytt. Noen ganger velger jeg anerkjente merkevarer, men det er da ikke slik at jeg sitter på foreldremøter og legger ut om hva jeg syns er kvalitet eller ikke. Det er for meg en helt merkelig ting å gjøre.
![]() |
#145 |
Vaklende
|
![]() Sv: "Cubus-barn"
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: "Cubus-barn"Jeg synes at Hattifnatten sier mye lurt om valgmuligheter. Jeg møter mange i min jobb som har veldig dårlig råd. For dem er det veldig, veldig sårt å ikke få til økonomien. De kan ikke gi til barna sine det "alle" andre har. Jeg har kommet med råd om at det finnes veldig mye ok å kjøpe brukt på finn til "fattige" foreldre, men der jeg tenker "oh jess et kupp" over en nesten ubrukt voksipose til fire hundre så tenker de at de er dårlige foreldre som ikke har råd til å gi ungene sine det beste. Alle må jo få velge hva de bruker pengene sine på, men jeg tror at nå som før så er dette med utstyr/klær en viktig statusfaktor i en klasse/skole. Dermed også brukt som maktmiddel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Ja, sånt legger jeg nok merke til. Ikke så mye i barnehagen der datteren min går, men på jobb ser jeg jo ungdommene ganske mange timer pr uke.
![]() |
#149 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Og vi bor ikke så langt unna deg, ulik skole, men har heller ikke merket noe press i klassen. Ser at endel av jentene har Hunter støvler, men de kan jo ha kjøpt dem billig i London for alt jeg vet. Min på 6 kjenner ikke til merker og bryr seg i alle fall ikke og velger sin egen stil.
![]() |
#150 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Jeg er ikke enig. :kaste brannfakkel: Jeg syns det er utrolig mye verre å sparke nedover enn oppover. Alltid. "Blæææhæææ! Dere er så fattige at dere ikke kan kjøpe dere skikkelige klær." mener jeg er mye verre enn "Å betale flere tusen kroner bare for et merke, er rett og slett idioti.". Ikke minst fordi jeg oppriktig syns at det viktige med klær og andre ting, bør være hvor nyttig og holdbar tingen er, ikke hvem som har produsert klærne/tingen.
![]() |
#151 |
Yes, we can!!
|
Well, about bloody time, then, darling.
![]() |
#152 |
Passiv
|
![]() Sv: "Cubus-barn"Jeg for min del er lei av at det skal være så innmari likt laveste fellesnevner når det kommer til ting som kan kjøpes for penger jeg. Det er forskjeller på alt hele tiden. Skal man la være å reise på fin ferie på sommeren fordi nabobarna ikke kommer på sånn ferie og dermed kan føle seg fattige? Skal man kvitte seg md hytta fordi en i klassen ikke har hytte og dermed vil føle seg fattig? Skal alle kjøre Fiat fordi det er flere familier i klassen som ikke har råd til Mercedes? |
![]() |
![]() |
#153 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: "Cubus-barn"Jeg aner ikke hvordan Sparkjøp- klær ser ut. |
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
Superaktiv
Medlem siden: Aug 2010
![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 |
Drømmer
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: "Cubus-barn"Vi bor i nabolag med salig blanding av kommunale boliger og store eneboliger i 7millionersklassen (sistnevnte er vel ikke overrepresentert, men dog
![]() |
#158 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Det beste hadde selvsagt vært om vi alle sammen kunne sitte i ring og holde hender og være snille mot hverandre og lykkelige hele tiden.
![]() |
#159 |
Passiv
|
Da er løsningen å oppdra barn til å ikke mobbe, ikke å droppe merkeklær. Dropper man merkeklær så dukker det bare opp en annen parameter å mobbe etter. Kjøpekarusell og klær og denslags har virkelig ikke mye med mobbing og dens eksistens å gjøre altså. Det er kun et symptom, ikke en årsak. |
![]() |
![]() |
|
|