|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#121 |
Glamorøs
|
![]() Sv: "Cubus-barn"
Når man beskriver andre som snakker "høyt og skingrende" er man ikke særlig nøytral selv heller.
![]() |
#122 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: "Cubus-barn"For å snu litt på det: Vi bor i et område der veldig mange har veldig god råd. Vi vil aldri befinne oss i samme liga, fordi vi aldri vil ha noe særlig mer enn én, ganske normal, inntekt. Det vil alltid være mange rundt oss som har råd til mye mer. Hytter, ferier, biler, klær og utstyr, osv.
![]() |
![]() |
#123 |
ekstremt trøtt
|
Jeg blei ikke noe mer populær da jeg fikk levisbukse enn før det da jeg kun hadde den styggeste buksa du kunne få tak i.
Vi prater om lønn. Jeg syns det er relavant i forhold til diskusjoner om hva vi kan og ikke kan bruke penger på.
![]() |
#124 |
Superaktiv
Medlem siden: Aug 2010
![]() ![]() ![]() |
Så da er det greit at barn uten merkeklær og dyre dubbeditter mobbes og fryses ut fordi vi skal godta forskjeller? Skal vi altså lære barna våre at "du blir holdt utenfor av kameratflokken fordi de helst leker med likesinnede?". |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: "Cubus-barn"Jeg har en fjerdeklassing og har til gode å oppleve utstrakt kjøpepress. Det jo klesplagg og annet som blir en "greie", men jeg har ikke opplevd dette knyttet mot merker (ennå).
![]() |
#126 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men det er veldig lett å legge fram gode argumenter for de valgene man selv har tatt. Vi er nok sånn midt på treet økonomisk sett, men bruker allikevel penger på å kjøpe ull på nøstebarn og en og annen lekedress fra katvig for de er jo bare sååå myke og deilige og ulla på nøstebarn er så natulig og ingenting varmer som den. Vi kjøper reimadress (eller lignende i den prisklassen) til ungene fordi den liksom er aller best. Jeg hører allikevel meg selv fortelle foreldre som kommer å spør i barnehagen om barna deres er tørre i regnsettet fra europris og varme i fleece fra rema 1000. Jo, de er det.
![]() |
#127 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Ja, si det til unger på 10 år når de blir ledd av på skolen pga feil merke på jakka eller skoene...merkelig i forsvarsposissjon mange blir av dette. Er det retten til å kjøpe dyre klær til ungene som er truet? Eller kan man ta innover seg at vi har et ansvar som foreldre til å ikke bygge opp under holdninger og press mot andre. Det handler ikke om å drite i forskjeller og at noen alltid vil ha bedre råd. Det handler om unger som synes andre er/har mindreverdige ting pga pris og merke. Og som uttrykker det og som stenger andre unger ute av et fellesskap pga foreldrenes økonomi. At noen ikke har opplevd problemer i sitt nabolag eller som tror sin femåring i barnehagen er målestokk for holdninger rundt omkring beviser lizzom ikke at det ikke eksisterer. Det har alltid eksistert og med den velstanden vi har nå, i tillegg til økende forskjeller gjør det i aller høyeste grad aktuelt. Ta solidarisk ansvar, dette er en del av mobbeproblematikken som vi alle er så opptatt av.
![]() |
#128 |
Personlig pessimist
|
Selvsagt skal vi jobbe mot mobbing. Men jeg synes ikke veien å gå er å gjøre alle like. Det blir som å farge blonde og brunhårede barn rødhårede, for å unngå at rødhårede mobbes. Det mobbes i land der man bruker skoleuniform, også. Å jobbe for aksept for forskjeller handler ikke bare om aksept for at noen har mindre, men også aksept for at noen har mer. Vi snakker tross alt ikke om sultende barn/vs barn med mat i overflod her. Det finnes forskjeller vi ikke skal godta, men også noen som er en del av livet.
![]() |
![]() |
#129 |
stressmonster
Det var da ikke det hun skrev. Hun skrev at vi må lære barna våre å godta at andre har noe de selv ikke har. Hva annet skal vi gjøre da? Vi kan ikke nekte andre å bruke penger fordi vi ikke har penger selv?
![]() |
#130 |
Nek er allrighte dyr
Hvor i alle dager tar du fra at man mener alle skal bli like? Man sier at unger som er opptatt av foreldrenes lønn, riktige merker på sko og klær, hvilke fine ferier man er på og bruker det bevisst mot andre som ikke få dette er foreldrenes ansvar og at gjerne holdninger og uttrykk som kommer ut kommer fra et sted...Mener du at de som mobbes, fryses ut eller latterliggjøres (og JA, det skjer selv om noen her ALDRI har opplevd det i sitt nabolag) egentlig er misunnelige og må godta at andre har mer/prioriteres annerledes? Er det virkelig det som er poenget her?
![]() |
#131 |
Nek er allrighte dyr
Ja? Og hva annet prøver dere å si? At de som ikke kan kjøpe dyre merker egentlig er misunnelige og ikke klarer å godta at andre har mer, og at man derfor prater om mobbing/utfrysing enkelte steder for å latterliggjøre de som har kjempegod råd? At det egentlig er de ungene som blir latterliggjort som har et problem med å godta at forskjeller? Jeg skjønner virkelig ikke viktigheten av å dra fram sånt i dette temaet. Jeg tror faktisk ikke det største problemet er at noen unger blir mobbet for å ha jakker til 3000 kr.
![]() |
#132 |
stressmonster
Jeg tror ikke vi løser denne problematikken ved å få flere til å handle på cubus. Så enkelt er det ikke. Dette handler om holdninger og verdier og egentlig veldig lite om penger.
![]() |
#133 |
stressmonster
Ingen unger skal oppleve å bli latterliggjort! Det jeg sier er at når det skjer så dreier det seg om andre mekanismer enn økonomi. Jeg snakker ikke om de fattige barna vs de rike. Jeg snakker om at alle barn må få internalisert gode holdninger og verdier og dermed kunne være raus med menneskene rundt seg. Det er da ikke bare de ungene som ikke har foreldre med god økonomi som opplever å ikke få alt de vil ha. De aller fleste har begrensninger og det må ungene også lære seg å tåle.
![]() |
#134 |
Personlig pessimist
|
Jeg signerer deg i stedet for å prøve å skrive det samme. :lat:
![]() |
![]() |
#135 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: "Cubus-barn"Jeg ser ikke bort fra at mesteparten av de som har svart at de ikke tror at problemet eksiterer i særlig stor grad, (undertegnede inkludert) sier det fordi våre unger har tilstrekkelig med merkeklær til at vi ikke ser problemet. Som sagt, mine går mest i rimelige klær, men de har både Bergans og Converse og skiller seg derfor ikke ut på noen måte. Tror jeg. Jeg er generelt dårlig på legge merke til hvilke merker folk går med, men jeg legger merke til barn og voksne som bare går i Sparkjøp-klær, det må jeg innrømme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: "Cubus-barn"Jobbe mot mobbing, utestengelse og generell atal oppførsel: absolutt.
![]() |
#137 |
Pauset
|
![]() Sv: "Cubus-barn"Mine unger har både Sparkjøp-klær, ReimaTec, Cubus, H&M, Katvig og hva det nå er det heter. Noe er nytt og noe er brukt/arva. Selv handler jeg stort sett på Cubus/Ellos/La Redoute og andre billigkjeder, og trives med det sånn til hverdags. Er det spesielle plagg jeg virkelig ønsker meg til pent, kan jeg unne meg det innimellom. De siste fire årene har familiens samlede klesbudsjett i året vært kr 5 000, og vi er fem stykker, så vi bruker ikke mye penger på klær. Vinterskoene mine har jeg på femte året, de er like gode ennå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
Er frisk!
|
![]() Sv: "Cubus-barn"Holdninger er poenget. Holdninger smitter fra foreldre til barn.
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10 ![]() Sist redigert av oslo78 : 21-11-11 kl 19:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Hvordan SER du sånt? Jeg mener at jeg har relativt god oversikt over de "vanligste" merkene, både for småbarn, ungdommer og voksne, men neigu om jeg hadde spottet at folk går i Sparkjøpklær.
![]() |
#140 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|