|
Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Tenker fortsatt dobbelt
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stjørdal
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Noen som har oppskrift på tapasretter?Jeg har lyst å prøve å lage tapas. Noen som har noen gode oppskrifter og ideèr til hva man kan lage?
![]() |
#2 |
Har laget seg en tittel
|
![]() Sv: Noen som har oppskrift på tapasretter?Har noen spanske retter som jeg er veldig glad i. Det tar litt tid å lage, men jeg synes det er verdt det.
![]() |
#3 |
Har laget seg en tittel
|
![]() Sv: Noen som har oppskrift på tapasretter?Empanadas er en av favorittene mine:
![]() |
#4 |
Har laget seg en tittel
|
![]() Sv: Noen som har oppskrift på tapasretter?Spansk omelett INGREDIENSER: 4-5 poteter 6 egg 1 løk 2 hvitløkfedd 4 ss olivenolje salt pepper FREMGANGSMÅTE: Skjær potetene og løken i løvtynne skiver. Stek disse møre i pannen sammen med knust hvitløk. Når potetene er møre, helles eggeblandingen over og retten står og steker seg ferdig som en omelett på svak varme. Like før servering skal ”omeletten” snus. Bruk gjerne en tallerken til denne operasjonen.
![]() |
#5 |
Har laget seg en tittel
|
![]() Sv: Noen som har oppskrift på tapasretter?Skal du ha noe mer lettvint så kan du kjøpe forskjellige typer med chorizo/salami, diverse oster, oliven, salte kjeks og gjerne en god vin til.
![]() |
#6 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Noen som har oppskrift på tapasretter?http://www.foreldreportalen.no/forum...ad.php?t=11507
![]() |
#7 |
Ansvar for egen luring
|
![]() Sv: Noen som har oppskrift på tapasretter?Jeg fikk noe inmari godt på spansklærertreff en gang: Fiken med bacon surret rundt! Det var visst bare å hive i stekovnen, sa de. (Men jeg vet ikke om det er sant.) Utrolig godt var det i hvert fall, med den blandingen av salt og søtt.
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro, ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Har laget seg en tittel
|
![]() Sv: Noen som har oppskrift på tapasretter?
Glemte jo helt Aioli og brød. Det er nesten et must.
![]() |
#9 |
Ansvar for egen luring
|
![]() Sv: Noen som har oppskrift på tapasretter?Patatas bravas! Men jeg aner ikke hvordan man lager det, da.
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro, ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() |
![]() Sv: Noen som har oppskrift på tapasretter?Minitortillas med Masse Godt Frityrstekte mandler - Ingredienser: 250 g mandler olivenolje salt Fremgangsmåte: Om du velger vanlige mandler, altså de med et tynt brunt skall, kan du selv velge om du vil skålde dem eller ei. Best og sunnest blir de hvis skallet beholdes, og da behøver du ikke gjøre noe annet forarbeide enn å tørke godt av dem. Varm opp oljen i en panne til passe varme (175-180 grader, når oljen såvidt begynner å ryke). Ha mandlene i. Rør hele tiden. Når de begynner å bli gyldne (skåldede) eller mørkbrune (naturell), tas de opp fra oljen og spre dem godt over ett kjøkkenpapir. Strø rikelig med salt over. Gambas alioli - Reker i hvitløk Ingredienser: 250 g skrelte, ferske reker 3 hvitløkfedd 3 ss extra virgen olivenolje 3 tynne ringer av en chil finhakket koriander salt Fremgangsmåte: Skjær hvitløk i tynne skiver, legg sammen med olje og chili i en porsjonspanne i keramikk. Sett over varmen. Når hvitløkskivene blir lett gule, tilsettes rekene, koriander og litt salt. Rør godt. Legg på lokk, ta av varmen og server umiddelbart. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Noen som har oppskrift på tapasretter?
Friterte akkarringer med aioli. :sikle:
![]() |
#12 |
Ansvar for egen luring
|
![]() Sv: Noen som har oppskrift på tapasretter?*legger inn i favoritter*
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Noen som har oppskrift på tapasretter?Å, takk for mange flotte oppskrifter, skal ha 8 gjester lørdag og vurderer tapas |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Det er bare en fase
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Noen som har oppskrift på tapasretter?Denne tråden kom jo som bestilt for meg! Skal ha overraskelsesfest for mannen fredag, med et sted mellom 30 og 40 gjester. Gjestene er klar over at de kan få bidra til matlagingen, og noen har spurt etter hva de kan lage. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Noen som har oppskrift på tapasretter?Tapas er helt klart det jeg foretrekker og lage når vi har gjester. Vi skal ha påsketapas for vennene som fortsatt er i byen...
![]() |
#16 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Noen som har oppskrift på tapasretter?Jeg spiser mest ost (Manchego), brød (foccacia), aioli, gode oliven og stekt choritzopølse når jeg lager tapas. Choritzoen kan med fordel stekes i eplecidereddik!
![]() |
|
|