Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Smør eller margarin, and why?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-01-11, 16:34   #1
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Smør eller margarin, and why?

Jeg kan huske noen tråder her på FP hvor man har diskutert dette. Jeg har lest om transfett og fler, og en-umettet fett og fettsyrer og vet ikke hva.

MEN hva er det usunne fettet i margarinen? Jeg sitter her i dette øyeblikk med en pakke Brelett, en pakke Vita hjertego' Lett og en pakke Meierismør foran meg. Alle 3 i kjøleskapet mitt. Jeg sverger til Meierismør, men enkelte morgener har jeg ikke tid til å vente på at det skal bli mykt nok til å smøres på brødskiven.

Brelett:
Mettede fettsyrer: 18 g
Enumettede " : 15 g
Flerumettede " : 5 g

Vita hjertego' Lett:
Mettede : 8 g
Enumettede: 15 g
Flerumettede: 14g

Meierismør:
Her nevnes ingenting av ovennevnte.

Hva er egentlig disse 3 forskjellige fettsyrene, og hvilken er den farlige typen? Hvorfor skal man holde seg unna margarin.

Hilsen "ønsker margarin-kurs for Dummies"

Gammel 13-01-11, 17:06   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smør eller margarin, and why?

Det står hvorfor i alle disse trådene vi har hatt, det begynner vel å bli endel. Jeg synes dette forklarer mye selv om det sikkert er satt litt på spissen. Smør er mest naturlig, margarin er et kunstig søppelprodukt i mine øyne, uten at jeg legger meg oppi hva andre bruker. Men jeg skjønner ikke hvorfor man bruker det i stedet for naturlig smør, om det ikke er fordi man LIKER margarinsmaken bedre da (urk).

Men altså, vi har alltid mykt smør. Det må jo ikke stå i kjøleskapet? Jeg har smøret i brødskuffen, det holder seg veldig bra da det i hovedsak er mettet fett som er mer stabilt. Vi bruker det relativt fort opp da, men bruker du det til både steking og på skiva bruker du det jo fort uansett. Ha det i en skuff eller noe, så slipper du hardt smør.

Gammel 13-01-11, 17:11   #3
Note
Superduperaktiv

Note sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Note er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populær
Standard

Jeg er enig med Iset. Smør er greia. Problemet er at jeg ikke liker det til alt, men jeg bruker det i det jeg kan.

Note er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-11, 17:27   #4
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Jeg sverger til Meierismør, men enkelte morgener har jeg ikke tid til å vente på at det skal bli mykt nok til å smøres på brødskiven.

Derfor oppbevarer du det i skapet. Det blir ikke harskt, jeg har det stående der i minst en uke.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-11, 18:42   #5
Smoothie
lader

Smoothie sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Smoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg klarer ikke bruke smør til steking i stekepanne. Synes det lukter så stygt at jeg blir skikkelig kvalm. Kan bruke meierismør ellers, men foretrekker egentlig margarin, men bruker veldig lite av begge deler.

Sist redigert av Smoothie : 13-01-11 kl 19:55.
Smoothie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-11, 19:20   #6
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke "moderne" margarin inneholder noen farlige fettsorter, eller fett som blir til transfett når det stekes, slik det gjorde før i tiden, så det er et foreldet argument. Argumentet om at det er "industrielt" blir litt tomt, syns jeg.

Noen lærde strides om hvorvidt melkefettet skal friskmeldes, men inntil videre så regnes altså fortsatt margarinfettet som sunnere enn melkefettet.

Jeg prøver å bruke lite av begge deler, men foretrekker smør, fir smakens skyld.

Gammel 13-01-11, 20:01   #7
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg tror ikke "moderne" margarin inneholder noen farlige fettsorter, eller fett som blir til transfett når det stekes, slik det gjorde før i tiden, så det er et foreldet argument. Argumentet om at det er "industrielt" blir litt tomt, syns jeg.

Noen lærde strides om hvorvidt melkefettet skal friskmeldes, men inntil videre så regnes altså fortsatt margarinfettet som sunnere enn melkefettet.

Jeg prøver å bruke lite av begge deler, men foretrekker smør, fir smakens skyld.

Melkefettet friskmeldes? Er melkefett usunnere enn margarin-fett?
(eller hva man nå kaller det? transfett? plantefett?)

Men de som sverger til meierismør fremfor margarin da, hvorfor gjør de det dersom margarin fortsatt regnes som sunnere enn melkefett? Hvorfor er margarin sunnere?

Forvirringen er nå total.

Gammel 13-01-11, 19:26   #8
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor mange slike tråder finnes egentlig på FP?

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-11, 19:32   #9
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Smør er ikke noe mer sunt enn margarin. Men det smaker bedre synes jeg.

Gammel 13-01-11, 20:04   #10
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Smør er ikke noe mer sunt enn margarin. Men det smaker bedre synes jeg.

Der er jeg også. Jeg synes det smaker så utrolig mye bedre både på brødskiva og i matlaging.

Gammel 13-01-11, 20:04   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selve fettet som er i margarinen før den tillages, er vel regnet som sunnere enn melkefett sånn offentlig. Men etter all bearbeidingen for å lage et produkt som liksom skal etterligne naturlig smør, er det svært delte meninger om det er like sunt. Jeg er ikke kjemiker så mer info tør jeg ikke komme med, men all logikk i mitt hode tilsier i hvert fall at meierismør som omtrent kommer rett fra kua er sunnere enn "kjemisk" bearbeidet margarin. JEG mener det, men andre kan spise det de vil.

Gammel 13-01-11, 20:08   #12
Nip

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Bruker litt begge deler, smør til baking (mest oljer) mest og i panna noe, vita hjertego på brødskiva

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-11, 20:14   #13
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Selve fettet som er i margarinen før den tillages, er vel regnet som sunnere enn melkefett sånn offentlig. Men etter all bearbeidingen for å lage et produkt som liksom skal etterligne naturlig smør, er det svært delte meninger om det er like sunt. Jeg er ikke kjemiker så mer info tør jeg ikke komme med, men all logikk i mitt hode tilsier i hvert fall at meierismør som omtrent kommer rett fra kua er sunnere enn "kjemisk" bearbeidet margarin. JEG mener det, men andre kan spise det de vil.

men Iset, hva er det du mener er farlig i margarinet da? Hva gjør det for dårlig for kroppen?
Jeg kikket nettopp i kjøleskapet igjen og der står det jo bl.a. å lese på Vita Hjertego' Lett at den reduserer kolesterolet, og pakken er sågar merket med nøkkelhullet.

Gammel 13-01-11, 20:18   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Pizza Grandiosa er også merket med nøkkelhull. Jeg er ikke helt på godfot med den merkingen der. Og jeg er heller ikke fan av Vita Hjertegod.
Jeg mener det jeg skriver oppfor, at fettet i margarin ikke er like sunt som det var før det ble så bearbeidet. Flerumettet fett takler feks. oppvarming dårlig, og noen margariner blir kraftig oppvarmet under bearbeiding. Mettet fett er mye mer varmestabilt. Dårlig fett er ikke bra for kroppen, og jeg skjønner som sagt ikke hvorfor man bruker etterligninger i stedet for ekte vare.

Gammel 13-01-11, 20:38   #15
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pizza Grandiosa er også merket med nøkkelhull. Jeg er ikke helt på godfot med den merkingen der. Og jeg er heller ikke fan av Vita Hjertegod.
Jeg mener det jeg skriver oppfor, at fettet i margarin ikke er like sunt som det var før det ble så bearbeidet. Flerumettet fett takler feks. oppvarming dårlig, og noen margariner blir kraftig oppvarmet under bearbeiding. Mettet fett er mye mer varmestabilt. Dårlig fett er ikke bra for kroppen, og jeg skjønner som sagt ikke hvorfor man bruker etterligninger i stedet for ekte vare.

Smør er prosessert melk
Margarin er prosessert planteolje.

Man kan ta vakre bilder av kyr og blomster, men begge deler blir kjørt gjennom en fabrikk.

Det er ikke noe mer naturlig og ekte over smør enn margarin altså. Dessuten er vel det aller mest ekte å spise rent spekk om naturlig skal være noe man skal strebe etter.

Gammel 13-01-11, 20:19   #16
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er laaaange tråder om dette, ja, men jeg tror likevel jeg oppsummerte innholdet i dem her over. Mange syns det VIRKER mer usunt med noe som er laget i en fabrikk. NOEN forskere mener at melkefettets farer har vært overdrevne, men det er hittil ikke bevist overbevisende nok til at man endret anbefalingene om hva som er det sunneste, nemlig margarin.

Uansett inneholder fett uhorvelige mengder med kalorier, og er ikke noe man trenger å spise så mye av at man skal bruke mye krefter på å velge heeelt riktig, mener nå JEG.

Gammel 13-01-11, 20:40   #17
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

I beg to differ. Og så må jeg begynne å holde meg borte fra tråder som denne. Stønn.

Gammel 13-01-11, 20:53   #18
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

I beg to differ. Og så må jeg begynne å holde meg borte fra tråder som denne. Stønn.

Hehe. Det verste er at det gjør vi alle som har meninger om det. Det er som at katolikker og protestanter skal diskutere nattverd.

Gammel 13-01-11, 21:46   #19
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Hehe. Det verste er at det gjør vi alle som har meninger om det. Det er som at katolikker og protestanter skal diskutere nattverd.

Klarer bare ikke holde fingrene av fatet.

Gammel 13-01-11, 21:47   #20
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Klarer bare ikke holde fingrene av fatet.

By the way; jeg leser en bokserie fra 1800-tallet nå. Makan til usunt kosthold skal man jammen lete lenge etter, håhåå!

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:14.