|
HPs vevstove Forum for datasnakk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Mac vs PC til bildebehandling?Jeg har en diskusjon gående med en av mine kolleger. Vedkommende skal kanskje overta redigering av firmaets hjemmeside, samt noe produksjon av reklamemateriell. Jeg gjør dette nå, og jeg bruker pc og blant annet Photoshop til oppgaven. Det fungerer helt greit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Pauset
|
![]() Sv: Mac vs PC til bildebehandling?Jeg støtter han faktisk litt på dette. Ikke at bildene i seg selv nødvendigvis blir noe bedre, men alle Macene jeg har brukt har taklet tunge programmer som Photoshop og Illustrator bedre enn PC. De fleste Macer har også veldig bra skjerm. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Mac vs PC til bildebehandling?Eg får til mykje meir på amatør- og hobbynivå, med mac enn pc. Men eg veit ikkje om det bare er meg... Eg opplever mac som langt meir intuitiv og brukervennlig enn pc. Men nå har eg leika meg meir med program som Photoshop og indesign på mac, enn pc og. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
![]() Sv: Mac vs PC til bildebehandling?Han bruker ikke Mac nå altså. Han bruker egentlig ingenting. Han er ikke spesielt erfaren databruker i hele tatt, men han har en sønn som kan litt og som har gitt faren sin råd. Det er iallefall slik jeg oppfatter det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Off the map.
|
![]() Sv: Mac vs PC til bildebehandling?Funksjonaliteten i photoshop er lik for PC og Mac. Og ytelsen er nok god på en rask Mac. Jeg tror ytelsen kan være god også på en noe dyrere PC.
![]() |
#7 |
Off the map.
|
![]() Sv: Mac vs PC til bildebehandling?Eh, leste nå din siste post. Hvorfor i alle dager skal dere la en 'ikke så veldig datakyndig' person ta seg av produksjon av reklamemateriell og hjemmesider? Det høres helt vilt ut synes jeg.
![]() |
#9 |
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Mac vs PC til bildebehandling?
Tja. Ser jeg den grafiske avdelingen på jobben hos oss er de vel ikke så veldig datakyndige, men får jobben gjort uansett.
![]() |
#10 |
Off the map.
|
![]() Sv: Mac vs PC til bildebehandling?Hvis det er ren output av info så er jo det greit, men da vil han jo kunne gjøre det uten å ha en kraftig maskin.
![]() |
#11 |
fri
|
![]() Sv: Mac vs PC til bildebehandling?Jeg er ganske Mac-frelst (har Mac privat, men uten Adobepakka, for den har jeg ikke råd til å betale selv). Men på jobb har jeg alltid hatt PC, med Adobepakka, og har helt fint klart meg med PC. Jeg er vel det man kan kalle semiproff, siden jeg hele tiden har jobbet med Adobeprogrammer, men det har aldri vært min primæroppgave (jeg jobber redaksjonelt). |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
![]() Sv: Mac vs PC til bildebehandling?I praksis her er det ikke spesiell forskjell. Det Joika sier om bedre ytelse i disse programmene på Mac blir vås etter min mening. Ytelsesmessig blir det i praksis liten forskjell om maskinene som benyttes blir nok så sammenlignbare.
![]() |
#13 |
Pauset
|
Ventet på deg..... |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Da vil jeg være frekk nok til å si at det er noe galt med måten dere evt. drifter og setter opp dette.Hva er det du mener som egentlig er tregere?
![]() |
#15 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Mac vs PC til bildebehandling?Kan ikke tenke meg at en mac skal være nødvendig til det bruket der. Jeg vet at mange grafikere, fotografer etc. bruker mac, men å vedlikeholde internettsider er ikke helt i den ligaen der. Jeg f.eks. har tatt mange bilder, og i sommer vant jeg en ipad i en konkurranse - og jeg bruker ikke mac, og ikke en spesielt kraftig pc heller. Utstyrshysteri gjør sjelden jobben veldig mye bedre utført... |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
maler
|
![]() Sv: Mac vs PC til bildebehandling?Jeg vil påstå at en pc du trenger til den type arbeid ikke er veldig mye billigere enn en mac (gitt at dette er snakk om nærmest avisprogramvare). Det blir ganske likt, men pc og mac er ganske forskjellige å jobbe på likevel. Så en som er vant til mac bør få lov til å velge seg det om det er gjørbart. Spørsmålet er hva han skal gjøre, er det avansert bruk av photoshop med venner eller er det bare rent vedlikehold av websider?
![]() |
#17 |
![]() Sv: Mac vs PC til bildebehandling?At Mac er bedre til grafisk arbeid er noe som henger igjen fra ganske langt tilbake, hvor en del programvare var tilgjengelig for dette formålet, og man hadde fordeler i henhold til fargestyring, fonter m.m. (bl.a. knyttet til når noe skulle sendes over til trykkerier). Dette har imidlertid endret seg.
![]() |
#18 |
maler
|
Min mor jobber i avis og der har de bare pcer. Det er noen som surmuler, men det har jo ikke med ytelse å gjøre, men mer med hva man er vant til å gjøre. Det er ikke noe problem å kjøre avanserte bildegreier på pc, men man må da ha en ganske bra pc mhp skjerm og grafikkort. Og minne selvfølgelig, men det er bra nok på mye av det som selges. Det er imidlertid litt pes å bytte fra pc til mac og motsatt slik at jeg skjønner hvis noen ber om å få det de er vant til å jobbe på.
![]() |
#19 |
![]() Sv: Mac vs PC til bildebehandling?Jeg ser at jeg nok var upresis i innlegget mitt. Jeg skal forsøke å forklare behovene våre litt bedre. Sist redigert av Lhi-My : 19-08-12 kl 12:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Pauset
|
Høres ikke så avansert ut nei. Jeg tenker at du må tenke litt på signaleffekten her og. At kanskje flere insisterer på å få Mac etterhvert om han her får det. |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|