|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() "Lovlige" fordommerHei, jeg heter Scarlett, og jeg bor på vestkanten.
![]() |
#2 |
intro
|
![]() Sv: "Lovlige" fordommerEr denne tråden rettet mot meg?
Ah, "dere er bare misunnelige, dere"-teorien!
![]() |
![]() |
#4 |
intro
|
![]() Sv: "Lovlige" fordommerFor å være ærlig: Ja, jeg har masse fordommer overfor vestkantfolk.
![]() |
![]() |
#5 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: "Lovlige" fordommerOg nei, den er ikke rettet mot deg spesielt, men jeg innrømmer at jeg hadde en av dine kommentarer i bakhodet akkurat nå. Dette er noe jeg har tenkt på en god stund.
![]() |
#6 |
I tropene
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: "Lovlige" fordommerMin oppfatning om Oslo vest skriver seg fra egen barndom. Jeg hadde det ikke vondt, men det var utrolig deilig å komme vekk derfra.
![]() |
#7 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: "Lovlige" fordommer
Denne skriver jeg under på. Som en av de med mindre god råd og innflytterforeldre, var det ikke alltid like moro å vokse opp på beste vest på 60- og 70-tallet. Jeg var sjeleglad da jeg flyttet bort, og har strevd resten av mitt liv å kvitte meg med vestkantstempelet. For å oppdage at folk tok det for gitt at jeg representerte alt det jeg ble offer for i oppveksten, var ikke moro. Her for leden fikke jeg et flott komplement: en bekjent av en venn hadde vandret i mine barndomstrakter og fått høre at jeg var vokst opp der. "Det hadde jeg aldri trodd", var svaret. En liten seier for meg, må jeg si.
![]() |
#8 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: "Lovlige" fordommerMennesker som fyrer oppunder fordommer finnes på vestkanten, så vel som på østkanten, bondelandet og Nord-Norge.
![]() |
#9 |
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: "Lovlige" fordommerGenerelt er det vel sånn at det er mer lovlig å sparke oppover enn nedover, og det er jo en kjennsgjerning at det i hvert fall tradisjonelt sett har vært flere av de "oppover" på vestkanten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
*_*
|
Der sa du i grunnen det jeg tenkte også.
![]() |
![]() |
#11 |
Livsnyter
|
![]() Sv: "Lovlige" fordommerJeg er selv født og oppvokst på vestkanten og har mang en gang måtte "forklare" at ikke alle er snobbete og heter Preben. Jeg ser helt klart at endel ungdommer oppfører seg som de værste pappagutter/jenter men dette er heldigvis en minoritet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
intro
|
![]() Sv: "Lovlige" fordommerFor å ta et konkret eksempel på noe som har nørt opp under fordommene mine: I møte med hedmarkinger har jeg flere ganger hørt ellers oppegående bærumsfolk hviske med oppriktig forbauselse: Hvorfor snakker hun slik?
![]() |
![]() |
#14 |
*_*
|
Esss... Jeg er fra utkanten nordøst for Oslo, og har ofte hørt kommentarer som "Må de snakke så bredt, eller jeg skjønner jo ikke hva de sier?" og "Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor bergensere må skarre.". Så det er vel øremerket nek å si sånt noe.
![]() |
![]() |
#15 |
Epikur
|
![]() Sv: "Lovlige" fordommerJeg bor ikke fullt så langt vest som Scarlettah, men i lignende strøk. Vi er "fattige" her, som blokkbeboere med under en mill i husstandsinntekt, vi ligger over snittet høyt på utdanningsfronten med 5,5 år i snitt oss i mellom etter vgs. I vår datters klasse er foreldrene gjennomgående eldre enn oss, har noe kortere utdanning (ikke hovedfag, men NHH og NTH, feks) og mye høyere husstandsinntekt.
![]() |
#16 |
Epikur
|
![]() |
#17 |
Prettiest mess ever seen
|
Men i all verden. Skriver jeg det?
er der jeg finner at fordommene mine blir oppfylt. Og ja, de kjører SUV. Argumentet med levealder kom jeg med fordi jeg følte at "priviligert"-statusen ble utfordret av Elinblu.
![]() |
#18 |
intro
|
Tja, jeg vet ikke helt om jeg skjønte hvor du ville med den setningen der. Jeg tenkte mer på argumenter som ofte dukker opp i debatter om snobberi - at alle ville ha bodd i villa på Vestkanten og kjørt SUV hvis de hadde råd, og at alle fordommer og erting utelukkende bunner i misunnelse. Det er klart at forskjellen i forventet levealder provoserer meg, men den bidrar ikke til mine fordommer i den forstand. (Dessuten er jeg dum nok til å tro at jeg ikke dør 10 år før dere selv om jeg bor i Groruddalen - med mindre eksosen fra Østre Akervei, Trondheimsveien og E6 tar kverken på meg, da.
![]() |
![]() |
#19 |
Smugleser
|
![]() Sv: "Lovlige" fordommerJeg kommer nok til å sjekke innom diskusjonen i morgen for å se hvor den lander, jeg er ikke ved PC'en mer i kveld.
![]() |
#20 |
|
![]() Sv: "Lovlige" fordommerTja. |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|