|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Vaklende
|
Negersparemannen min - gjemme eller fremme?Besteforeldrene mine hadde en sparebøsse ved telefonen sin, og når noen lånte telefonen for å ringe noe sted puttet de på en krone eller to som takk for lånet. Det var slik man gjorde det på mine trakter, helt frem til jeg var tenåring. Sist redigert av Balanse : 28-01-11 kl 20:13. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Negersparemannen min - gjemme eller fremme?Hvorfor skulle du ikke ha den fremme? :missing the point: |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Flax
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Sv: Negersparemannen min - gjemme eller fremme?Jeg synes den var superkul, og hadde ikke stusset på å ta den frem.
|
|
|
#8 |
|
Vaklende
|
Sv: Negersparemannen min - gjemme eller fremme?
En "karikert" mørkhudet som står og tigger etter penger som han så svelger? Noen blir jo veldig støtt, noe jeg ikke er uten forståelse for. Vi har også i omgangskretsen to adopterte fra Etiopia, og moren deres er veldig vàr. Den eldste gutten der er også veldig opptatt av å finne positive rollemodeller med mørk hud for tiden.
Kona til han her? Sist redigert av Balanse : 28-01-11 kl 20:27. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Sv: Negersparemannen min - gjemme eller fremme?Jeg ville ikke hatt den framme - jeg kunne sikkert hatt ei fin dame på hylla, men en tiggende kar som dette synes jeg er mer problematisk. Men det er meg. *kjedelig PK-dame*
|
|
|
#12 |
|
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
Samme tenkte jeg. Jeg syntes dessuten den var stygg
|
|
|
#14 |
|
med tunga på styret
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Negersparemannen min - gjemme eller fremme?Denne så jeg på et program som heter Cash in the attick. Den ble vurdert til å ha en verdi på mellom 60 til 80 pund. Den gikk til auksjon og ble solgt for 10 pund. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Det er jo problematisk fordi den representerer en rasistisk stereotypi. Allikevel synes jeg ikke det nødvendigvis er problematisk å ha den framme så lenge en er reflektert over dette. Du har den jo framme som et minne og en antikvitet. Den forteller en historie på godt og vondt og kan få oss til å reflektere over hvor vi står i dag og at det samtidig ikke er så lenge siden rasisme var så uttalt og "hjemmekoselig".
|
|
|
#17 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
En med hvit hudfarge hadde vel neppe blitt laget. Problemet er jo at den representerer et stereotypisk bilde av den svarte, sultne afrikaner som trenger våre almisser. Som en kuriosa for voksne mennesker som kan sin historie, er det ikke noe problem å forholde seg til denne som kul med en ironisk distanse, men ovenfor små barn som ikke har de tolknigsrammene men tenker konkret, er det ikke like ukomplisert. Jeg ønsker ikke å reprodusere slike sterotypier for mine barn. Men jeg kunne tatt den fram og brukt den som et pedagogisk verktøy for å fortelle noe om hvordan verden så ut for bare kort tid siden. Vi har en liten afrikansk mann i hvit kjortel som nikker når han får penger etter mine besteforeldre et eller annet sted, og jeg kommer sikkert til å vise dem den en gang. Men jeg vil ikke ha den framme til daglig.
|
|
|
#18 |
|
Vaklende
|
Det er hovedsakelig det Tangina klargjør over som gjør at jeg ikke har den fremme. Både av hensyn til mitt barn og av hensyn til hans lekekamerater som fortjener å identifisere seg med helt andre og positive rollemodeller med mørk hud. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Yes, we can!!
|
Ja. Det var forklaringen på ubehaget.
|
|
|
#20 |
|
Impulsiv innimellom
|
Sv: Negersparemannen min - gjemme eller fremme?Jeg hadde ikke hatt den fremme. Ser for meg den forsvarstalen hver gang det hadde kommet nye folk på besøk, spesielt afrikanske venner.
|
![]() |
|
|