|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Vaklende
|
Negersparemannen min - gjemme eller fremme?Besteforeldrene mine hadde en sparebøsse ved telefonen sin, og når noen lånte telefonen for å ringe noe sted puttet de på en krone eller to som takk for lånet. Det var slik man gjorde det på mine trakter, helt frem til jeg var tenåring. Sist redigert av Balanse : 28-01-11 kl 21:13. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Negersparemannen min - gjemme eller fremme?Hvorfor skulle du ikke ha den fremme? :missing the point: |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Flax
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Sv: Negersparemannen min - gjemme eller fremme?Jeg synes den var superkul, og hadde ikke stusset på å ta den frem.
|
|
|
#8 |
|
Vaklende
|
Sv: Negersparemannen min - gjemme eller fremme?
En "karikert" mørkhudet som står og tigger etter penger som han så svelger? Noen blir jo veldig støtt, noe jeg ikke er uten forståelse for. Vi har også i omgangskretsen to adopterte fra Etiopia, og moren deres er veldig vàr. Den eldste gutten der er også veldig opptatt av å finne positive rollemodeller med mørk hud for tiden.
Kona til han her? Sist redigert av Balanse : 28-01-11 kl 21:27. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Sv: Negersparemannen min - gjemme eller fremme?Jeg ville ikke hatt den framme - jeg kunne sikkert hatt ei fin dame på hylla, men en tiggende kar som dette synes jeg er mer problematisk. Men det er meg. *kjedelig PK-dame*
|
|
|
#12 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Hvor: Buskerud
Sv: Negersparemannen min - gjemme eller fremme?Den er kul. Hvis man ikke forstår at det der er et klenodium og skal bli støtt av det, enten man nå er lys eller mørkhudet, så syns jeg man heller bare får bli det.
|
|
|
|
#14 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Negersparemannen min - gjemme eller fremme?Oldefaren til barna min hadde en slik. Svigersøster som er rundet 50, husker denne fra hun var ei lita jente. Så da hun fant igjen en slik i en antikvitetsbutikk i Praha måtte hun bare kjøpe den. Hun betalte ca 500 kr. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Negersparemannen min - gjemme eller fremme?Jeg synes alldeles ikke den er kul, og finner den litt støtende.
|
|
|
|
#16 |
|
Wooohhoooooo
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Negersparemannen min - gjemme eller fremme?Den var veldig kul syns jeg og hadde hatt den stående fremme.
|
|
|
|
#17 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Negersparemannen min - gjemme eller fremme?
Det er jo problematisk fordi den representerer en rasistisk stereotypi. Allikevel synes jeg ikke det nødvendigvis er problematisk å ha den framme så lenge en er reflektert over dette. Du har den jo framme som et minne og en antikvitet. Den forteller en historie på godt og vondt og kan få oss til å reflektere over hvor vi står i dag og at det samtidig ikke er så lenge siden rasisme var så uttalt og "hjemmekoselig".
|
|
|
#18 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Negersparemannen min - gjemme eller fremme?Jeg forstår at den er problematisk, og hos meg vekker den ubehag.
|
|
|
#20 |
|
På (opp?)tur
|
Sv: Negersparemannen min - gjemme eller fremme?Hadde ikke kastet den. Gjemt den på loftet, tenker jeg. I gangen ville jeg ikke hatt den. Blir ikke glad av å se på den.
|
|
![]() |
|
|