Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Negersparemannen min - gjemme eller fremme?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-11, 20:12   #1
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Negersparemannen min - gjemme eller fremme?

Besteforeldrene mine hadde en sparebøsse ved telefonen sin, og når noen lånte telefonen for å ringe noe sted puttet de på en krone eller to som takk for lånet. Det var slik man gjorde det på mine trakter, helt frem til jeg var tenåring.

Jeg har arvet sparebøssen, og for meg er den et fint minne om besteforeldrene mine og "svundne tiders nøysomhet". Imidlertid synes jeg det er vanskelig å ha den fremme, så den har stått gjemt i et skap. Nå har den yngste generasjonen begynt å raide skuffer og skap for skatter, og vil gjerne ha mannen fremme. Jeg er veldig usikker, og synes det hadde vært interessant å høre hvordan dere reagerer? Hva synes dere?

(Angående bruken av bruken av ordet "neger" i overskriften, så beklager jeg på forhånd til de som reagerer - en modde kan eventuelt bare ta det vekk? Jeg så Bornholm museum brukte uttrykket og valgte å sette det i overskriften nettopp fordi det også avspeiler hele bakgrunnen for hvorfor jeg gjemte sparebøssen.)

Sist redigert av Balanse : 28-01-11 kl 21:13.
Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 20:15   #2
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Negersparemannen min - gjemme eller fremme?

Jeg skjønner dilemmaet. Tror ikke jeg ville hatt den fremme.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 20:15   #3
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor skulle du ikke ha den fremme? :missing the point:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 20:16   #4
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde ikke nølt med å ha den fremme. Jeg har en aldeles nydelig, Tallulah-godkjent, 50-talls "negerdame" på bokhyllen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 20:17   #5
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du sa neger!

Jeg synes gamle rare ting er morsomme og hadde hatt den fremme.

Gammel 28-01-11, 20:18   #6
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg hadde også satt den fram. Den var kul!

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 20:19   #7
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg synes den var superkul, og hadde ikke stusset på å ta den frem.

Gammel 28-01-11, 20:21   #8
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

En "karikert" mørkhudet som står og tigger etter penger som han så svelger? Noen blir jo veldig støtt, noe jeg ikke er uten forståelse for. Vi har også i omgangskretsen to adopterte fra Etiopia, og moren deres er veldig vàr. Den eldste gutten der er også veldig opptatt av å finne positive rollemodeller med mørk hud for tiden.

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg hadde ikke nølt med å ha den fremme. Jeg har en aldeles nydelig, Tallulah-godkjent, 50-talls "negerdame" på bokhyllen.

Kona til han her?

Sist redigert av Balanse : 28-01-11 kl 21:27.
Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 20:23   #9
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Kona til han her?

Nja, nei. Min er en naken dame, sittende på kne, med store øreringer. Mulig det er oldemoren fra Afrika.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 20:24   #10
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg ville ikke hatt den framme - jeg kunne sikkert hatt ei fin dame på hylla, men en tiggende kar som dette synes jeg er mer problematisk. Men det er meg. *kjedelig PK-dame*

Gammel 28-01-11, 20:28   #11
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hadde det vært mindre problematisk hvis han var hvit, Tangina? Og isåfall, hvorfor?

Gammel 28-01-11, 20:28   #12
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Den er kul. Hvis man ikke forstår at det der er et klenodium og skal bli støtt av det, enten man nå er lys eller mørkhudet, så syns jeg man heller bare får bli det.

Gammel 28-01-11, 20:29   #13
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Ser ikke problemet med å ha den framme.

Gammel 28-01-11, 20:33   #14
Frost

Frost sin avatar

Hvor: Tromsø
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Oldefaren til barna min hadde en slik. Svigersøster som er rundet 50, husker denne fra hun var ei lita jente. Så da hun fant igjen en slik i en antikvitetsbutikk i Praha måtte hun bare kjøpe den. Hun betalte ca 500 kr.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 20:36   #15
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes alldeles ikke den er kul, og finner den litt støtende.

Jeg skjønner det historiske perspektivet, men nettopp fordi de tidene er over nå ville jeg ikke hatt dem fremme.

Gammel 28-01-11, 20:38   #16
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Den var veldig kul syns jeg og hadde hatt den stående fremme.

Gammel 28-01-11, 20:40   #17
AprilRyan

Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fryd, her.

Hadde det vært mindre problematisk hvis han var hvit, Tangina? Og isåfall, hvorfor?

Det er jo problematisk fordi den representerer en rasistisk stereotypi. Allikevel synes jeg ikke det nødvendigvis er problematisk å ha den framme så lenge en er reflektert over dette. Du har den jo framme som et minne og en antikvitet. Den forteller en historie på godt og vondt og kan få oss til å reflektere over hvor vi står i dag og at det samtidig ikke er så lenge siden rasisme var så uttalt og "hjemmekoselig".

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 20:40   #18
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg forstår at den er problematisk, og hos meg vekker den ubehag.

Gammel 28-01-11, 20:41   #19
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er jammen ikke helt sikker?

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 20:42   #20
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Hadde ikke kastet den. Gjemt den på loftet, tenker jeg. I gangen ville jeg ikke hatt den. Blir ikke glad av å se på den.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:47.