|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#2 |
Bladibladiblaah!
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Nye regler om oppfølging av sykemeldteEg trur også dette er bra. Vil det i tillegg verte lagt nokon form for mildt press på legane om å forsøke gradert framfor 100 % sjukmelding? Det er jo ofte noko ein kan gjer, nokre timar eller dagar i veka. Sjølvsagt ikkje med alle diagnoser.
![]() |
#3 |
Metallica!!
|
![]() Sv: Nye regler om oppfølging av sykemeldteGradert skal være hovedregel nå. Og det skal ikke nødvendigvis være gradert på tid, men på arbeidstempo/evne etc. Altså om man er 50 % sykemeldt er det ikke gitt at man skal være hjemme i 50 % av tiden, man kan være på jobb 100 % av tiden men jobbe bare 50 %.
![]() |
#4 |
grand multipara
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Nye regler om oppfølging av sykemeldteJeg skjønner ikke hvorfor aktiv sykemelding skal fjernes til fordel for gradert sykemelding. Hvordan skal det fungere bedre? Greit nok i noen yrker, men det finnes yrker hvor gradert sykemelding ikke er et godt alternativ til enhver tid. Da tenker jeg ikke minst på at det vil gå ut over resten av arbeidsflokken.
![]() |
#5 |
Metallica!!
|
![]() Sv: Nye regler om oppfølging av sykemeldteMen når aktiv sykemelding ikke fungerer etter hensikten, at det stadig viser at den sykemeldte faktisk gjør den jobben h*n er sykemeldt fra og liksom ikke skal gjøre?
![]() |
#6 |
maler
|
![]() Sv: Nye regler om oppfølging av sykemeldteJeg tror at dette presset på dialogmøter er veldig mye viktigere enn å legge press på leger for å ikke sykmelde 100%. Det er nemlig veldig vanlig med samtaler av typen "Hva sags oppgaver kan du gjøre, tror du arbeidsgiver kan tilrettelegge noe for deg slik at du kan få gjort noe av jobben"? "Nei, hos oss er arbeidsgiver så steil at tilrettelegging kan jeg bare glemme. Enten er man på jobb og går fullt eller så må man være helt hjemme". At arbeidsgiver og lege snakker sammen tror jeg er lurt. Spesielt med holdningsendringen at utgangspunktet er at man skal være på jobb.
![]() |
#7 |
Metallica!!
|
![]() Sv: Nye regler om oppfølging av sykemeldte
Jaaa, åh det er så viktig!
![]() |
#8 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Nye regler om oppfølging av sykemeldteDa jeg var langtidssykemeldt og gravid med Pjokken ble alt av møtevirksomhet ifht. NAV droppet. Jeg hadde nok annet å følge opp og bruke energien min på, så det var jeg veldig glad for.
![]() |
#9 |
Metallica!!
|
Sykemelding er sykemelding uavhengig av om det er gradert eller ikke. Så sanksjoner får de om de ikke møter helt uavhengig av hvilken type sykemelding de har skrevet ut.
![]() |
#10 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Nye regler om oppfølging av sykemeldteSer for meg lange legekøer om legene skal reise rund på møter med arbeidstager. Selv om kan være godt med en utenfra innimellom. Jeg er langtidssykemeldt nå, og kommer nok til å være sykemeldt frem til fødsel. Gruer meg til oppfølgingsmøter fordi sjefen min er så vanskelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
maler
|
Jeg tror ikke gravide kommer til å være hovedsatsningsområde for å si det sånn. Heller ikke kortvarige lidelser. Men det er kjempeviktig med samarbeid mellom fastlege, NAV, arbeidsgiver og arbeidstaker og evt andre behandlere når det gjelder langtidssykmeldinger.
![]() |
#12 |
maler
|
Det kan likevel være fornuftig å snakke sammen. Men i et sånt tilfelle vil det nok bare være snakk om ett møte eller en telefonsamtale. Man bør jo også i et sånt tilfelle stadfeste at det faktisk er nødvendig å være hjemme og inaktiv 100% i ventetiden.
![]() |
#13 |
Metallica!!
|
De eksisterer i fullt monn, dessverre. Og jeg klarer ikke for mitt bare liv å skjønne hvorfor.
Men det er jo viktig å holde kontakten med arbeidsplassen for det om man skal operere, slik at terskelen kanskje blir lavere for å faktisk komme tilbake. Det er jo knalltøft å komme seg tilbake på jobb når man har vært lenge borte, og det blir jo verre og verre jo lengre man er borte.
![]() |
#14 |
Metallica!!
|
Der jeg jobber er det like mye fokus på det å ha kontakt med arbeidsplassen som arbeidsevne. Men jeg har jo skjønt at det ikke er det samme alle steder.
Arh ja, jeg kjenner til noen sånne sykemeldere, det er jo ekstra frustrerende når de sykemelder for småting, særlig når man jobber i en IA og attføringsbedrift og faktisk skal utrede mennesker i et attføringsløp på restarbeidsevne og stabilitet etc. Da blir man ergerlig på en lege som sykemelder for en vond finger altså.
![]() |
#15 |
Metallica!!
|
Hvorfor skal man være helt inaktiv og borte fra jobb bare fordi man vanter på en operasjon? Det er jo kjempeviktig å holde kontakten med arbeidsplassen så det ikke blir så vanskelig å komme tilbake i jobb igjen.
![]() |
#17 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Fantastisk!
![]() |
#18 |
heimføing
|