|
|||||||
| Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
flisespikker
|
Nyere norske bøker: Hva er dine favoritter?Jeg fant tilbake til en over 5 år gammel tråd der vi stemte på våre favoritter blant norske romaner, og slikt er alltid morsomt å lese, synes jeg.
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002) Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it. Sist redigert av Skilpadda : 08-08-12 kl 12:53. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Nyere norske bøker: Hva er dine favoritter?Jeg er ikke så flink til å lese nye norske bøker. Men i sommer har jeg lest Helga Flatlands to korte romaner om en liten bygd der tre unge menn reiser til krigen i Afghanistan. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Nyere norske bøker: Hva er dine favoritter?Kor grensa bør gå? Forfattarar som ikkje er med i førsteutgåva av Per Thomas Andersen si litteraturhistorie, men er med i den nyaste? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Leser
|
Sv: Nyere norske bøker: Hva er dine favoritter?Ikke nålevende (eventuelt kan vi utvide til: nålevende eller døde en unaturlig død. Kan bli mye krimbøker!
|
|
|
#5 |
|
flisespikker
|
Sv: Nyere norske bøker: Hva er dine favoritter?Jeg er selv litt for å sette grensen basert på når bøkene kommer og ikke på når forfatteren ble født (eller døde). Bøker gitt ut etter 1980, ja, som him sier.
|
|
|
#6 |
|
flisespikker
|
Sv: Nyere norske bøker: Hva er dine favoritter?Så da ber jeg om 5 romaner (eller romansykluser) gitt ut etter 1980.
|
|
|
#7 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Nyere norske bøker: Hva er dine favoritter?Det er vanskeleg å plukke ut fem, sånn... Det er jo så mange gode bøker. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
intro
|
Sv: Nyere norske bøker: Hva er dine favoritter?Her skulle jeg sitere Kasia og låne masse titler fra henne, men plutselig er innlegget borte!
I’m out of here. Sist redigert av Bluen : 08-08-12 kl 13:04. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Borte
|
Sv: Nyere norske bøker: Hva er dine favoritter?
Jeg var for kjapp og måtte lese tråden skikkelig.
|
|
|
#11 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nyere norske bøker: Hva er dine favoritter?Det er alltid vanskelig å svare på slikt, for man leser bøker i forskjellige faser i livet, og i forskjellig alder. Jeg leser gjerne bøker flere ganger, med unntak av de som virkelig griper tak i meg, da vil jeg ikke ødelegge følelsen ved å lese boka om igjen ti år etter. Men tankene mine får du aldri av Sverre Asmervik er ei slik bok. Var kanskje rundt 13-14 år da jeg leste den, det er absolutt en av de bøkene som virkelig satt merke i meg. På samme måte som Tarjei Vesaas har gjort det, men han er for gammel til å komme med i denne tråden. Sist redigert av Darth : 08-08-12 kl 18:12. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Leser
|
Sv: Nyere norske bøker: Hva er dine favoritter?Må komme (sterke) tilbake, men "Historien om Pi" og "Engelen på det syvende trinn" er i alle fall med på min liste.
|
|
|
#13 |
|
kamerat
|
Norske, him.
|
|
|
#14 |
|
Leser
|
Nrosk ja ...
|
|
|
#15 |
|
Leser
|
Sv: Nyere norske bøker: Hva er dine favoritter?Levi Henriksen: "Snø vil falle over snø som har falt"
|
|
|
#16 |
|
intro
|
Ja, og så disse. Det ser ut til at vi har veldig lik smak, Darth! Morsomt.
|
|
|
|
#17 |
|
kamerat
|
Sv: Nyere norske bøker: Hva er dine favoritter?Jeg er fortsatt ikke noen stor leser av norsk skjønnlitteratur, men jeg klarer det så vidt – mye av dette leste jeg inspirert av forrige tråd, for øvrig:
|
|
|
#18 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Nyere norske bøker: Hva er dine favoritter?Raskt tenkt. Og det kunne nok blitt andre. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
flisespikker
|
Sv: Nyere norske bøker: Hva er dine favoritter?Jeg synes det er veldig vanskelig selv, og det er vanskelig å komme på bøker på stående fot. Jeg likte også Beatles veldig godt (og nevnte den også i den gamle tråden, uten kronologisk begrensning), og så liker jeg Bringsværd veldig godt, men synes ikke egentlig noen enkeltroman av ham hører hjemme på listen. (Unntatt de første to Ruffen-bøkene, og de er for gamle i denne sammenhengen.) St. Croix-trilogien til Gerd Brantenberg bør kanskje med. Og så har jeg ikke lest noe av f.eks. Tore Renberg og Frode Grytten, som jeg tror jeg burde.
|
|
|
#20 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nyere norske bøker: Hva er dine favoritter?Jeg kan jo gjenbruke noen titler fra den andre tråden:
|
![]() |
|
|