Sv: Nyere norske bøker: Hva er dine favoritter?
Det er alltid vanskelig å svare på slikt, for man leser bøker i forskjellige faser i livet, og i forskjellig alder. Jeg leser gjerne bøker flere ganger, med unntak av de som virkelig griper tak i meg, da vil jeg ikke ødelegge følelsen ved å lese boka om igjen ti år etter. Men tankene mine får du aldri av Sverre Asmervik er ei slik bok. Var kanskje rundt 13-14 år da jeg leste den, det er absolutt en av de bøkene som virkelig satt merke i meg. På samme måte som Tarjei Vesaas har gjort det, men han er for gammel til å komme med i denne tråden.
Men som voksen så tror jeg at en av de desidert beste norske bøkene jeg har lest er Beretninger om beskyttelse av Erik Fosnes Hansen. Den har jeg heller aldri lest igjen, av frykt for å oppdage at den kanskje ikke var så fantastisk som jeg opplevde den.
Jeg likte også godt Seierherrene av Roy Jacobsen. Huset med den blinde glassveranda av Herrbjørg Wassmo er nok ei bok som jeg lite godt - for en tittel. Sammen med Av måneskinn gror det ingenting er tittelen til Wassmo en av de jeg liker best.
Jeg likte Beatles, som ofte blir trukket frem i slike sammenhenger,men jeg gikk liksom lei av Saaby Christensen, og Beatles har derfor bleknet en god del for meg og hører ikke til i favorittlista mi, det er jeg litt lei meg for egentlig.
Og sånn som jeg koste meg da jeg leste Bikubesong av Sigurd Grytten. Har du ikke lest den, så gjør gjerne det.
Er det lov å hviske Harry Hole i et slikt selskap også? Jeg liker Harry, lurer på hvordan det går med han, jeg kjøper neste bok på utgivelsesdagen.
Egentlig et umulig spørsmål - jeg vet enda ikke hvilken norsk forfatter, eller hvilke bøker, som er min(e) favoritt(er).
Redigerer inn liste:
Beretninger om beskyttelse av Erik Fosnes Hansen
Bikubesong av Frode Grytten
Trilogien om Tora av Herbjørg Wassmo
Seierherrene av Roy Jacobsen
Her vipper jeg mellom Ingvar Ambjørnsen, både bøkene om Elling og novellesamlingene, og Jo Nesbø - for jeg liker godt bøker som er enkle å lese, har en god del dialog, jeg vil bli underholdt og engasjert. Ingvar Ambjørnsen har en lett penn, og jeg liker han utrolig godt. Jeg liker også krim, og jeg fordi jeg lurer på hvordan det går med Harry så får de dele femteplassen min.
Sist redigert av Darth : 08-08-12 kl 19:12.
|