|
Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
fornøyd
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Får noen spesialkost på SFO?Sønnen min spiser 100% melkefritt. I barnehagen lagde de tilpasset mat til han som lignet det de andre barna fikk.
![]() |
#2 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Får noen spesialkost på SFO?Her må man handle inn selv, og jeg synes at det bare skulle mangle. Med de begrensede ressursene SFO har, kan man ikke forvente samme service i matveien som en hvilkensomhelst restaurant. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() Sv: Får noen spesialkost på SFO?
Helt uenig. Hvis man tilbyr mat så tilbyr man mat, da må de ha noe til allergikerne også. Hvis ikke så får de la være å ha mattilbud syns jeg.
![]() |
#6 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Får noen spesialkost på SFO?SFO hos oss tilrettelegger for allergier. En av snuppas beste venninner tåler ikke gluten, og får glutenfri kost på SFO. En kompis skal ikke ha melk, og får dermed mat tilpasset dette. Når det lages ekstrating som vafler til tur, så kan det hende at de ikke får vafler, men de får noe annet som er like stas (sikkert kjeks eller noe). De betaler vanlige kostpenger.
![]() |
![]() |
#7 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Får noen spesialkost på SFO?Her tilrettelegger de tror jeg, men jeg er usikker på i hvilken grad. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Får noen spesialkost på SFO?På vår SFO får ikke barna så mye som et kjøleskap til å matpakkene sine i. Mat og drikke får de ihvertfal ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() Sv: Får noen spesialkost på SFO?
Det er jo ikke snakk om mat som ligner, det er jo snakk om mat overhodet? Skal man ikke få mat på SFO da, hvis man har antydning til allergi?? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() Sv: Får noen spesialkost på SFO?Hvis de ikke klarer å lage allergitilpasset mat, burde de ikke servere mat til noen.
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Får noen spesialkost på SFO?Det skulle da bare mangle at alle barn på SFO får mat dersom SFO har en ordning der ungene ikke har med matpakke, men får mat som personalet tilbereder. Jeg har vanskelig for å tro at de i hele tatt har lov til å nekte å tilpasse kosten til barn med påviste allergier. De kan ikke nekte en rullestolbruker å bli med på tur heller bare fordi det blir ekstra arbeid for personalet. På samme måte mener jeg at de ikke kan nekte et barn med melkeallergi å få mat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() Sv: Får noen spesialkost på SFO?Lillegutt har vært på 2 SFO-er med sin melkeallergi og cøliaki og begge steder har de vært villige og istand til å tilrettelegge |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
![]() Sv: Får noen spesialkost på SFO?Dette synes jeg var et litt for enkelt svar fra SFO. Hadde sikkert vært flott for de om du var en av de som godtok det uten å mukke.
![]() |
#14 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Får noen spesialkost på SFO?Jeg synes hvertfall at de skal klare å holde brømat. Hvor vanskelig er det å kjøpe inn makrell i tomat, skinke, gul leverpostei, kaviar, fårepølse og blå smør. Og brødet fra butikken er jo i 95% av tilfellene og melkefrie. Altså de må kjøpe inn et blått smør og lære seg hvilke pålegg de kan kjøpe inn som alle barna kan spise av. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
![]() Sv: Får noen spesialkost på SFO?Dersom problemet er at han ikke rekker å bruke opp f.eks. en pakke med Blå Soft, kan vel alle ungene spise Blå Soft? Det gjør de på avdelingen i barnehagen vår.
![]() |
![]() |
#16 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() Sv: Får noen spesialkost på SFO?Jeg synes i utgangspunktet at dette ikke bør være et problem, men etter å ha "samarbeidet" med barnehagen i ett år angående minstefrøknas melkeallergi så er det spørs om jeg hadde orket å styre med det på sfo også og heller bare sendt med matpakke. Særlig om de som jobber der er motvillige i utgangspunktet.
![]() |
#17 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Får noen spesialkost på SFO?På SFO'en LilleVenn gikk på tilrettela de for ulike allergier. Det ble der sett på som en selvfølge! |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Får noen spesialkost på SFO?Unger i skolealder holder jo litt oversikt selv også. Ved brødmat så får de brød eller knekkebrød de kan spise og velger selv pålegg de tåler. Når det lages pasta, så kokes det en liten kjele med glutenfri pasta i tillegg. Ved salat er det jo bare å plukke de delene man selv tåler og liker (salat er en gjenganger på vår Sfo).
![]() |
![]() |
#19 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Får noen spesialkost på SFO?Blå soft kan alle spise og det smaker helt greit. Det kan og stekes i. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|