|
Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Får noen spesialkost på SFO?Nei, men de skal begynne med et smøremåltid i høst. I løpet av de fem årene vi har hatt Sfo-barn, har det ikke vært matservering overhodet. Vi har alltid med to matpakker. Den ene til skolen (kl 11) og den andre til Sfo (ca 14, tror jeg). |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() Sv: Får noen spesialkost på SFO?
Helt uenig. Hvis man tilbyr mat så tilbyr man mat, da må de ha noe til allergikerne også. Hvis ikke så får de la være å ha mattilbud syns jeg.
![]() |
#44 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Får noen spesialkost på SFO?....
Storebror 01, mellomsøster 02 og lillesøster 05. ![]() Sist redigert av Pesten : 13-11-12 kl 19:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Får noen spesialkost på SFO?Hva med de som er allergiske mot melk på søndag og gluten på torsdag og der foreldrene prøver ut alskens dietter fordi poden hadde løs mage en gang i forrige uke? En allergiker er ikke det han en gang var, og SFO burde krevd legeattest før de smurte en eneste skive, spør du meg. :blir bare mer og mer "ignorant": |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
|
Gjør du deg dummere enn du er nå rine? |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Hekta
Jeg har aldri opplevd at foreldre krever at barnehage eller sfo skal tilrettelegge for kanskje-allergier. Og jeg blir på vegne av mitt ganske så allergiske barn litt indignert her. At det finnes folk som går og mistror at han er allergisk mot alt han er allergisk mot legger en ekstra sten på den byrden det allerede er å ha et så allergisk barn.
![]() |
#48 |
|
Ja det gjør det. Jeg har heldigvis ikke møtt på slike holdninger på skole eller i barnehage, men jeg har hørt fra "allmuen" at "folk er jo allergiske mot alt for tida". |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Hekta
Jeg har møtt voksne som er slik, men jeg har ennå ikke opplevd noen som holder på slik med barna sine. Håper det ikke er for vanlig, og uansett syns jeg ikke det at noen få holder på slik skal gi slike holdninger overfor allergikere.
![]() |
#50 |
|
Jeg krevde at barnehagen skulle tilrettelegge for kanskje-melkeintolleranse, fordi det å se om symptomene forsvinner er en del av å diagnostisere. Men jeg tipper det ikke er det rine mente.
![]() |
![]() |
#51 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() Sv: Får noen spesialkost på SFO?Vår SFO har ofte servering, helst frukt og vafler/kaker (i tide og utide). Det blir tilrettelagt for jenta mi som har cøliaki, men kostnanden er det gjerne vi som tar sjølv. SFO er ikkje pålagt å kjøpe inn særskild mat for allergikerar. Skulen er det, i den grad dei har mat, fordi skulen er pålagt å følge prinsippet om at alle barn skal kunne gå der, ha likeverdige forhold, og det skal vere gratis for foreldra. SFO er noko heilt anna, er f.eks frivillig.
Jente 2003 og gut 2005 Sist redigert av Syrin : 15-08-12 kl 18:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Nybegynner
Medlem siden: Aug 2012
![]() |
Det er sånne holdninger som ødlegger for de virkelige allergikerne. Jeg er selv allergisk, mot hvete, og har opplevd den holdningen mange ganger desverre. Har også opplevd at folk som tror jeg bare er overhysterisk har servert meg mat som inneholder hvete, bare for å skjekke.... Jeg skulle gjerne delt mine smerter ved inntak av mat jeg ikke tåler til alle dere som mener vi allergikere er noen overhysteriske mennesker... Jeg er overlykkelig for at begge mine barn er så heldig å ikke vise tegn til noen som helst allergier enda. Jeg er voksen, og det går greit for meg å bare si nei takk til mat som blir servert som jeg ikke tåler. Jeg er vant med å se andre spise kaker, og de gangene folk har husket på meg blir jeg veldig rørt. Men jeg mener at det er viktig at barn med allergier får tilnærmet lik mat som de andre, for det er viktig at barn føler seg som en del av fellesskapet, som SFO er. Det er ikke fryktelig vanskelig å få til om man setter av tid til å lytte og ta lærdom fra foreldre!! Og en ting mange ikke allergikere kan lære seg er at det er ikke farlig å spise allergiker mat, det er helt trygt for alle ikke allergikere også |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Får noen spesialkost på SFO?Fy faen, så råttent, sikkasso! Det er det slemmeste jeg har hørt! |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() Sv: Får noen spesialkost på SFO?Sikkasso: det minner meg om historien om jenta med cøliaki som overnatta hos veninna si. Pappaen som var heime tok det der allergiker-hysteriet med ei klype salt, og serverte pizza til cøliakeren, og sa at dette var glutenfritt. Han fekk ei travel natt med oppkast på barnet han hadde lånt - og fekk vel erfare at allergi i høgste grad er reelt ja
![]() |
#55 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Får noen spesialkost på SFO?Jeg vet ikke helt hva de gjør siden mitt barn ikke har allergier, men jeg regner med at de tilrettelegger.
![]() |
#56 |
Nybegynner
Medlem siden: Aug 2012
![]() |
Det er helt utrolig hvor respektløse folk kan være. I tilfelle du forteller om så fikk han jo ihvertfall se konsekvensene, men tragisk at ett voksent menneske kan gjøre sånt mot ett barn!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
awesom
|
![]() Sv: Får noen spesialkost på SFO?Jeg skjønner ikke at det skal være så stort problem for SFO. Vi har en liste i barnehagen der navnet på allergikerne står og hva det er de ikke tåler. De som har cøliaki har egne påleggsbokser slik at ikke de andre skal blande brødsmuler i deres mat. Det samme har de barna som ikke tåler melk. Egne bokser med pålegg de tåler og rismelk. Samme med de som spiser halal. Det koster meg ikke en kalori ekstra å plukke frem disse når jeg dekker på til de andre. Noen foreldre har stekt opp vafler og annet so ligger i fryseren som vi kan ta opp dersom vi har slikt, men som regel svinger vi i hop en liten bolle med alternative rører. Det hender at vi ikke klarer å lage akkurat de samme til allergibarna, men da prøver vi å gi dem andre fullgode alternativer. Hvor gøy er det å sitte å spise skive når resten av gruppa koser seg med nissegrøt?!?
![]() |
#58 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Får noen spesialkost på SFO?Gud bedre, så stygt gjort Sikkasso!
![]() |
#59 |
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Som mor til et barn med hyperallergi (må ha med seg epi-penn) og et med cøliaki er jeg faktisk veldig enig i dette.
![]() |
#60 |
-Holy macaroni-
Medlem siden: Sep 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
(har ikke lest mer enn h.i)
![]() |
|
|