|
Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Får noen spesialkost på SFO?Hva med de som er allergiske mot melk på søndag og gluten på torsdag og der foreldrene prøver ut alskens dietter fordi poden hadde løs mage en gang i forrige uke? En allergiker er ikke det han en gang var, og SFO burde krevd legeattest før de smurte en eneste skive, spør du meg. :blir bare mer og mer "ignorant": |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Får noen spesialkost på SFO?
Gjør du deg dummere enn du er nå rine? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Jeg har aldri opplevd at foreldre krever at barnehage eller sfo skal tilrettelegge for kanskje-allergier. Og jeg blir på vegne av mitt ganske så allergiske barn litt indignert her. At det finnes folk som går og mistror at han er allergisk mot alt han er allergisk mot legger en ekstra sten på den byrden det allerede er å ha et så allergisk barn.
![]() |
#4 |
|
Ja det gjør det. Jeg har heldigvis ikke møtt på slike holdninger på skole eller i barnehage, men jeg har hørt fra "allmuen" at "folk er jo allergiske mot alt for tida". |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Jeg har møtt voksne som er slik, men jeg har ennå ikke opplevd noen som holder på slik med barna sine. Håper det ikke er for vanlig, og uansett syns jeg ikke det at noen få holder på slik skal gi slike holdninger overfor allergikere.
![]() |
#6 |
|
Jeg krevde at barnehagen skulle tilrettelegge for kanskje-melkeintolleranse, fordi det å se om symptomene forsvinner er en del av å diagnostisere. Men jeg tipper det ikke er det rine mente.
![]() |
![]() |
#7 |
Nybegynner
Medlem siden: Aug 2012
![]() |
Det er sånne holdninger som ødlegger for de virkelige allergikerne. Jeg er selv allergisk, mot hvete, og har opplevd den holdningen mange ganger desverre. Har også opplevd at folk som tror jeg bare er overhysterisk har servert meg mat som inneholder hvete, bare for å skjekke.... Jeg skulle gjerne delt mine smerter ved inntak av mat jeg ikke tåler til alle dere som mener vi allergikere er noen overhysteriske mennesker... Jeg er overlykkelig for at begge mine barn er så heldig å ikke vise tegn til noen som helst allergier enda. Jeg er voksen, og det går greit for meg å bare si nei takk til mat som blir servert som jeg ikke tåler. Jeg er vant med å se andre spise kaker, og de gangene folk har husket på meg blir jeg veldig rørt. Men jeg mener at det er viktig at barn med allergier får tilnærmet lik mat som de andre, for det er viktig at barn føler seg som en del av fellesskapet, som SFO er. Det er ikke fryktelig vanskelig å få til om man setter av tid til å lytte og ta lærdom fra foreldre!! Og en ting mange ikke allergikere kan lære seg er at det er ikke farlig å spise allergiker mat, det er helt trygt for alle ikke allergikere også |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Får noen spesialkost på SFO?Fy faen, så råttent, sikkasso! Det er det slemmeste jeg har hørt! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Som mor til et barn med hyperallergi (må ha med seg epi-penn) og et med cøliaki er jeg faktisk veldig enig i dette.
![]() |
#10 |
Er frisk!
|
Jeg har vært borti et tilfelle hvor foreldrene krevde at barnet ikke skulle ha melk og ikke ha mel - for de mente at barn ikke hadde godt av det. Det toppet seg da de krevde at hun ikke skulle være i et rom hvor det fantes mel i det hele tatt. Da ble det lett å ha mat og helse.
![]() |
#11 |
Nybegynner
Medlem siden: Aug 2012
![]() |
Det finnes selvfølgelig noen som ikke er seriøse, men er det ikke bedre å tilrettelgge for en for mye enn en for lite? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Er frisk!
|
Ville du forlangt at 55 elever skulle la være å lage noe som helst mat med mel fordi du ikke HADDE LYST TIL at barnet ditt skulle være i kontakt med mel. Uten spor av allergi. Og at jeg som lærer skulle bruke så mye tid på å tilpasse til ditt barn at det ble fint lite igjen til å planlegge god og riktig matlaging i timene?
![]() |
#13 |
|
Som mor til en cøliakiker - det finnes veldig mange ting å lage i matlagingstimer som _ikke_ involver 55 elever som virvler og søler med mel også da. Sånn hvis man ønsket å møte melintorelansen eller hva det nå var på halvveien... |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Er frisk!
|
Man er 16 elever i rommet samtidig - men det er greit at alle gruppene får lage det samme med tanke på forberedelser og sånt.
![]() |
#16 |
-Holy macaroni-
Medlem siden: Sep 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
Men hvordan ser du forskjellen på reell intoleranse og hysteriske/fikserte foreldre?
![]() |
|
|