|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Demokrati i barneskolenVært på foreldremøte.
![]() |
#2 |
Tatt på
|
![]() Sv: Demokrati i barneskolenJa, skolen vår har en slik ordning. Men der er det satt opp "vaktlister" og det er elever fra 4. og 5. klasse som rullerer både på uker og hvilke aktiviteter trivselslederne har ansvaret for. Om det er alle elevene eller om det bare er frivillige er jeg ikke sikker på. Dette er en relativt liten skole, stort sett bare under 30 elever per trinn.
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Demokrati i barneskolenJa, vi har trivselsleder-ordning på vår skule og eg syns det fungerer greit.
![]() |
#4 |
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
![]() Sv: Demokrati i barneskolenVi har også dette. Men det er ikke bare avstemming som avgjør hvem som får være TL, læreren har også noe h*n skal ha sagt. Jeg vet ikke hvordan det praktiseres, men meningen er at ikke de mest populære barna skal være TL, men at det er barn som er ok og som alle kan stole på.
![]() |
#5 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Demokrati i barneskolenVi har samme opplegget på vår skole, og selv om jeg ikke har hørt at det fungerer like dårlig som på deres skole, er jeg grunnleggende skeptisk og motstander av opplegget. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Demokrati i barneskolenSamme opplegget her også |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Boler'o?
Hvor: The edge of glory
![]() Sv: Demokrati i barneskolenHer er det fra programmets nettside om hvordan valget skal foregå:
![]() |
#8 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Demokrati i barneskolenVi har samme opplegget på vår skole. De prater mye om det i forkant og jeg vet at det er felles forståelse for at "de som mobber eller stenger ute, kan ikke bli trivselsleder" Her er de for et halvår av gangen. På vårparten var det ingen av de som var på høsten som ble valgt på nytt.
![]() |
#9 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Demokrati i barneskolenMine barn har vært trivselsledere, begge to, og så vidt jeg vet, har de blitt stemt på av de andre i klassen. Jeg kjenner ikke helt igjen beskrivelsen din av at den rollen blir brukt til å herske i friminuttet, min 12åring var ikke helt happy med opplegget rett og slett fordi han fikk for lite tid til å leke selv. Jeg vet at det fulgte noen goder med, men kan ikke huske hva, og fikk iallfall ikke inntrykk av at det var en stor kamp om å bli TL pga disse. Che: slik var det her også, det var en del populære som ikke fikk bli TL, rett og slett fordi de ikke var inkluderende nok. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Demokrati i barneskolenHos oss har dette fungert bra. Ja, elevene stemmer, men lærerne styrer i etterkant og sørger for at det er elever som er gode til å inkludere som blir valgt og at det blir en god fordeling. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Bokglad
Hvor: Agder
![]() Sv: Demokrati i barneskolen
Sånn er det her også. Fin ordning. Mine tre gutter har vært/er trivselsledere og syntes det var veldig ok. Lærene styrer valget med hård hånd, etter det jeg har skjønt.
![]() |
#12 |
In love with a fairytale
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sånn er det der jeg jobber også. Elevene nominerer - de stemmer ikke. Nominasjone er hemmelig og læreren bestemmer hvem som skal være TL. Elevene våre er mer aktive og positive i friminutt etter at vi begynte med TL, noe som igjen fører til mindre lediggang og konflikter. Jeg er veldig positiv til ordningen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Demokrati i barneskolenJepp, tiltaket er flott og fungerer, men dessverre kan jeg signere alle Imma's erfaringer.
![]() |
![]() |
#14 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Demokrati i barneskolenVår skole har også trivselsledere, og der er lærerne helt åpne på at de går inn og overstyrer klassens stemmer om de ser at det er behov for det. Det har dog ikke hindret at det kan oppleves som fryktelig sårt for dem som semester etter semester ikke blir valgt, storebror gav opp å stille til valg etter to år, for han innså at han aldri kom til å bli trivselsleder (og nå er han så stort at det ikke er noe kult å være det uansett).
![]() |
#15 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Demokrati i barneskolenDe har også den ordningen på barnas skole. Jeg må innrømme at jeg ikke har klart for meg om det fungerer etter hensikten, eller hvordan valget foregår, og det til tross for at mitt barn ble valgt til TL i fjor, da de startet opp med det.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 26-08-15 kl 14:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
i tåkeheimen
|
Godt observert.
![]() |
#17 |
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
Hos oss ble dårlige resultater i elevundersøkelsene forklart med at barna er for små til å svare på undersøkelser. At de lever for mye i nuet til å kunne svare generelt, at de ikke hadde forståelse for hva spørsmålene spurte om etc.
Say you don't want it This circus we're in But you don't you don't really mean it Sist redigert av Imma : 26-08-15 kl 17:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
|
![]() Sv: Demokrati i barneskolen"Jeg fikk ingen stemmer denne gangen heller, mamma." Offentlig avstemming på tavlen er skikkelig, skikkelig kult. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Hertuginne
|
Det er nettopp det jeg kjenner på også. Nå er ikke avstemmingen hos oss offentlig, og elever som allerede har vært trivselsleder får ikke være det igjen, men alle vet jo hvem som stemte på hvem og hvor mange stemmer de andre fikk. Storebror fikk ikke mange stemmer, for å si det sånn, mens lillesøster vant med stor margin på første forsøk (noe som igjen gjorde hele opplegget ekstra sårt for storebror, som prøvde fire semester på rad uten å være i nærheten av å bli valgt).
![]() |
#20 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Demokrati i barneskolenVi har også trivselsledere, men jeg kjenner meg ikke igjen. Her er det læreren som har bestmt hvem det skal være, også skal man bytte etter et halvt år. Trivselslederne får ingen fordeler, bortsett fra kurset.
![]() |
|
|