|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ordførere på 17 og 19 år - Er det ok?... ja er det ok at unge i 18-20 års-alderen evt kan bli valgt til ordførere?
|
|
|
#2 |
|
<*(((<
|
Sv: Ordførere på 17 og 19 år - Er det ok?
Ja, det er helt ok at de *kan* bli valgt. Men jeg tviler på at de er de mest egnede i kommunen sin til å fylle en slik rolle, i og med at man helst bør ha noen års erfaring fra bystyre/formannskapsarbeid som faglig ballast. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Ekvilist
|
Sv: Ordførere på 17 og 19 år - Er det ok?Når Søviknes kan bli ordfører, kan vel like gjerne en 18-åring bli ordfører.
|
|
|
#4 |
|
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Ordførere på 17 og 19 år - Er det ok?I følge mine medborgere i kommunen er søviknes en god ordfører... jeg har ikke helt bestemt meg etter 2 år i kommunen enda |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Hvor: Akershus
En av mine kolleger bor også i kommunen til Søviknes og hun sier han er kjempeflink - og det til tross for at hun selv stemmer SV. Han har jo sittet en del år, så noe er det vel...
|
|
|
#6 |
|
awesom
|
Hun på 19 er vel fremskrittspartist om hun er 19 eller 39 spiller for min del ingen trille, det er like ille uansett.
|
|
|
#7 |
|
padawan
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ordførere på 17 og 19 år - Er det ok?Jeg ser jo at slikt må har lov til å skje i vå form for politisk styresett. Men om det er optimalt med pur unge mennesker uten så altfor mye erfaring fra styre og stell er en annen sak.
|
|
|
#8 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Sv: Ordførere på 17 og 19 år - Er det ok?De er jo valgbare, men jeg synes ikke noe om det. Ordførerjobb anser jeg for å være en jobb det kreves erfaring til, både innen arbeidsliv, studier og livserfaring.
|
|
|
#9 |
|
Frøken
Hvor: Østlandet
Signerer
|
|
|
#10 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Ordførere på 17 og 19 år - Er det ok?Jeg er helt enig med lykkeliten m.fl. i at dette er en jobb som passer for folk som har litt mer erfaring enn hva en tenåring kan oppvise. At tenåringen ikke selv ser det er helt normalt ville jeg tro. Vi får bare håpe at partiene de representerer har gangsyn nok til å finne noen kandidater som er litt tørrere bak ørene.
|
|
|
#11 |
|
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Sv: Ordførere på 17 og 19 år - Er det ok?Jeg tror livserfaring er veldig viktig å ha i et ordførerembete. 17-18 åringer har derfor ingenting som ordfører å gjøre. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ordførere på 17 og 19 år - Er det ok?Selvfølgelig skal man ikke lage lover og regler som forbyr så unge å bli ordfører. Men jeg ville syntes det var helt horribelt om vi fikk en 18 åring som ordfører i min kommune... Ordfører må vel regnes som en slags lederstilling? Jeg ville ramla av stolen hvis bedriften jeg jobber i hadde kommet med en 18 åring i topplederstilling - og dette er da ikke mye forskjell? |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Trøtt
|
Sv: Ordførere på 17 og 19 år - Er det ok?Norge er et demokratisk land, så om velgerne mener at disse to er de som er best skikket for jobben og stemmer på de, så er det selvfølgelig ok at de blir ordførere. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Audacious
|
Sv: Ordførere på 17 og 19 år - Er det ok?Dette er jo ikke et veldig reelt "problem". Som det står i artikkelen er det bare 9% av listetoppene/ordførerkandidatene som er under 30 år - det synes jeg er lite! Store partier med sannsynlighet for å få ordføreren etter valget velger sjelden nittenåringer, er det gode odds for makt tyter femtiåringene fram. Å være ordførerkandidat betyr jo bare at hvis det partiet får ordføreren er man aktuell, det sier ingenting om hvor sannsynlig det er at man blir ordfører. Jeg synes egentlig det er verre at det er så mange gamle gubber rundt om i kommunestyrene som aner fint lite om hvordan det er å være ungdom i dag og pga. sin "livserfaring" ikke blir kritisert for manglende kontaktflate med de de skal representere.
|
|
|
#15 |
|
Frøken
Hvor: Østlandet
Må bare si at det var et fint på siden innlegg Acsa, jeg er enig med deg i det
|
|
|
#16 |
|
Ustabil
|
Sv: Ordførere på 17 og 19 år - Er det ok?Nei, jeg syns ikke det er ok med ordførere som knapt er over fjortis-stadiet. Ordføreren er den øverste politiske lederen i kommunen, og har stort ansvar også for den administrative delen i kommunen. Om de er aldri så fremmelige for alderen så mener jeg at "småripsa" ikke er kvalifiserte for en så omfattende jobb. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
Sv: Ordførere på 17 og 19 år - Er det ok?Det finnes 16 åringer jeg gjerne kunne hatt som ordfører eller statsminister og 16 åringer som jeg aldri ville hatt i nærheten av politisk makt. Om man passer som ordførerkandidat når man er 17 har med modning og evne til ledelse å gjøre. Om denne eller andre unge mennesker er rede for jobben er faktisk opp til velgerne å avgjøre. Stemmes hun inn så er det fordi folk har ønsket henne i den posisjonen. Stemmes hun ikke inn så er det fordi hun ikke vises tillit fra nok mennesker.
Personlig synes jeg det er flaut at Norge er et av landene i verden med dårligst utdannete politikere.
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero) Sist redigert av Pamina : 29-06-07 kl 14:28. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Ja, da hjelper det ihvertfall ikke med ordførere på 17 og 19 år…!
|
|
|
#19 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Ordførere på 17 og 19 år - Er det ok?Når folk kan stemme kaffekonger og andre brødhuer (les: Søviknes) inn som ordfører, så kan jammen meg en 16 åring også duge.
|
|
|
#20 |
|
Øyboer
Sv: Ordførere på 17 og 19 år - Er det ok?Synes ikke det er helt ideelt, men de kan kanskje gjøre en god jobb.. |
|
|
|
![]() |
|
|