Sv: Ordførere på 17 og 19 år - Er det ok?
Dette er jo ikke et veldig reelt "problem". Som det står i artikkelen er det bare 9% av listetoppene/ordførerkandidatene som er under 30 år - det synes jeg er lite! Store partier med sannsynlighet for å få ordføreren etter valget velger sjelden nittenåringer, er det gode odds for makt tyter femtiåringene fram. Å være ordførerkandidat betyr jo bare at hvis det partiet får ordføreren er man aktuell, det sier ingenting om hvor sannsynlig det er at man blir ordfører. Jeg synes egentlig det er verre at det er så mange gamle gubber rundt om i kommunestyrene som aner fint lite om hvordan det er å være ungdom i dag og pga. sin "livserfaring" ikke blir kritisert for manglende kontaktflate med de de skal representere.
Litt på siden, men jeg klarer ikke å la være: Når det gjelder harselleringen over 17-åringens framtidsplaner synes jeg ikke det er på sin plass i det hele tatt. I den posisjonen hun er i nå som lokalpolitiker ønsker hun å tale ungdommens sak. Seinere, når hun skal ta seg en videre utdanning ønsker hun å studere jus, kanskje jobbe internasjonalt. Jurister jobber i FN, i UD, i UDI osv., dette er ikke "når jeg blir stor ønsker jeg å bli brannmann. Eller kanskje baker", det er ingen motsetning å studere jus og å hjelpe andre i andre land eller jobbe i FN.