Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er idealismen borte og bare egoismen igjen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-07-07, 19:02   #1
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Er idealismen borte og bare egoismen igjen?

Ja, det jeg spør om er: Er idealismen borte og bare egoismen igjen?

Bakgrunnen for at jeg spør er at jeg er en idealistisk person. Jeg har valgt å gå Natteravn fordi jeg vil bidra med noe i lokalmiljøet og være en synlig voksen. Ikke bare for mine barn, men også for andres barn/ungdom.

Jeg har også vært med som speiderleder i noen år. Til tross for at mine to barn sluttet så fortsatte jeg. Jeg likte det fordi jeg så hvor bra det var for mange barn å oppleve mestring i speidern. Det var min betaling for det jeg gjorde der. Dessverre måtte jeg ta en pause av helsemessige årsaker, men bare pause..... håper jeg...

Natteravnene har nettopp startet opp etter å ha lagt nede over lengre tid. Vi skulle vært flere og derfor nevner jeg Natteravnene til foreldre jeg vet har barn i målgruppen for Natteravnene. Nå har jeg flere ganger fått høre begrunnelsen for ikke å gå Natteravn og den sjokkerer meg.

Ei sa til meg at hun ønsket ikke å gå Natteravn, fordi sønnen hennes på 17 år var aldri ute i byen. Skulle han i byen her så ble han kjørt til og fra. Han fikk ikke lov å være i byen her om han ikke hadde noe spesielt å gjøre i byen. Så derfor så hun ikke noe behov for å gå Natteravn.

Ei anna jeg kjenner har meldt seg som Natteravn. Nå ble hun satt opp slik at hun skal gå Natteravn i nabokommunen. Når det er spesielle arrangementer som tiltrekker ungdom så hjelper vi hverandre over kommunegrensene. Min venninne syns ikke noe om at hun skulle gå Natteravn i nabokommunen for hun var Natteravn for å bli kjent med hva som skjer i vår kommune. Begrunnelsen var at ved å bli kjent i vår kommune kunne hun beskytte ungdommene sine mot uheldige ting. Hun hadde null interesse av å gå i nabokommunen. Nå sa jeg til henne at plutselig en dag kommer dine barn og sier at de vil på fest i den parken i nabokommunen. Da kan du jo ha glede av at du vet litt om hvordan det er der.... jo da hun var jo enig i det. Så nå skal hun gå der likevel....

Er det ingen som føler at de har et ansvar for lokalsamfunnet eller samfunnet generelt? Tenker dere kun på hva dere kan ha nytte av?

Må bare spørre....

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-07, 19:19   #2
konemor
Erfaren

konemor sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
konemor er litt kulkonemor er litt kul
Standard

Sv: Er idealismen borte og bare egoismen igjen?

Folk er nok blitt mer egoistiske enn før, men vi må ikke glemme at det finnes mange som deg rundt om også. Jeg jobber selv som frivillig (med barn) og merker at det er vanskelig å rekruttere nye (flere) frivillige.Alle har så mye på programmet at de ikke prioriterer slike ting. Min oppmuntring er at jeg får så mye igjen, akkurat som du i speider sammenheng.

konemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-07, 19:23   #3
Jessica
Pauset

Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av konemor, her.

Folk er nok blitt mer egoistiske enn før, men vi må ikke glemme at det finnes mange som deg rundt om også. Jeg jobber selv som frivillig (med barn) og merker at det er vanskelig å rekruttere nye (flere) frivillige.Alle har så mye på programmet at de ikke prioriterer slike ting. Min oppmuntring er at jeg får så mye igjen, akkurat som du i speider sammenheng.

Ja, heldigvis er det mange som ikke tenker slik, men jeg blir litt sjokkert over den holdningen. Hva slags verdier lærer vi våre barn? Hva slags samfunnsborgere blir de?

Jeg skjønner at de fleste har et tett program. Det er mange som ikke har rom for mer i hverdagen. Det har jeg full forståelse for. Det må man respektere.

Gammel 28-07-07, 19:57   #4
konemor
Erfaren

konemor sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
konemor er litt kulkonemor er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Ja, heldigvis er det mange som ikke tenker slik, men jeg blir litt sjokkert over den holdningen. Hva slags verdier lærer vi våre barn? Hva slags samfunnsborgere blir de?

Tenker ofte på dette selv også. Hvordan blir den oppvoksende generasjonen?
Er også ganske rystet over at så mange ned i 12- 13 års alderen er usanselig fulle på byen. Hva tenker foreldrene på?
Har hørt historier der politiet har kommet over 12 åringer som har vært ekstremt fulle. Da politiet har ringt foreldrene har de vært på fest og gjerne drukket selv. Synes sånn er utrolig egoistisk.

konemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-07, 19:22   #5
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er ganske egoistisk å ikke tilby ungdommen prevensjon.

Gammel 28-07-07, 20:13   #6
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg syns det er ganske egoistisk å ikke tilby ungdommen prevensjon.

Det der var teit og unødvendig Sitron.

Gammel 28-07-07, 20:22   #7
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Det der var teit og unødvendig Sitron.

Aldeles ikke. Overskriften var idealisme og egoisme. Hun ser på noe som egoistisk, jeg ser på noe annet.

Gammel 28-07-07, 20:26   #8
DM
Live and let live

DM sin avatar

DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Aldeles ikke. Overskriften var idealisme og egoisme. Hun ser på noe som egoistisk, jeg ser på noe annet.

Det er helt unødvendig å blande andre tråder inn slik. Du diskuterer på grunnlag av person og ikke sak når du gjør slik.

Gammel 28-07-07, 20:46   #9
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det jeg spør om er: Er idealismen borte og bare egoismen igjen?

Bakgrunnen for at jeg spør er at jeg er en idealistisk person. Jeg har valgt å gå Natteravn fordi jeg vil bidra med noe i lokalmiljøet og være en synlig voksen. Ikke bare for mine barn, men også for andres barn/ungdom.
[...]
Er det ingen som føler at de har et ansvar for lokalsamfunnet eller samfunnet generelt? Tenker dere kun på hva dere kan ha nytte av?

Må bare spørre....

Ja, det er selvsagt bare du som er idealist. Alle andre er egoister, som bare vil mele sin egen kake.

Hvis jeg skal gå ut i fra at innlegget ditt ikke var ment riktig så nedlatende som det fremsto og svare seriøst på det, så må svaret bli at jeg regner med at graden av idealisme og egoisme er omtrent som den alltid har vært. Og det at du er engasjert i en sak av uselviske grunner, ikke gir deg automatisk grunn til å dømme andre som ikke er engasjert i det samme eller ut i fra samme grunn som deg.

Jeg synes det er helt uproblematisk at folk ikke vil prioritere tid som natteravner hvis de selv ikke føler at det er relevant for deres egen situasjon. Jeg er for eksempel en av dem som har vurdert å melde meg som natteravn når mine egne barn når tenårene. Det er ikke det samme som at jeg er en anti-idealistisk superegoist. Det kan ganske enkelt være fordi jeg ikke har tid eller overskudd til å holde på med absolutt alle tenkelige verdige, idealistiske aktiviteter. Jeg velger kanskje bare å prioritere andre verdige, idealistiske ting enn deg.

Jeg synes det er flott at folk velger å være natteravner, og jeg synes ikke innsatsen blir noe mindre verdifull selv om man gjør det fordi man har personlig interesse av at jobben blir gjort.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-07, 20:51   #10
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror generelt sett at du har rett. Samfunnet har blitt mer fragmentert og det er færre saker som "samler" folk. Derfor er det sjeldnere at folk jobber for lokalsamfunnet. Selv opplever jeg ikke at jeg bor i et lokalsamfunn, og jeg hjelper som regel folk personlig ikke pga av et generelt samfunnsansvar.

Gammel 29-07-07, 01:34   #11
Jessica
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Ja, det er selvsagt bare du som er idealist. Alle andre er egoister, som bare vil mele sin egen kake.

Hvis jeg skal gå ut i fra at innlegget ditt ikke var ment riktig så nedlatende som det fremsto og svare seriøst på det, så må svaret bli at jeg regner med at graden av idealisme og egoisme er omtrent som den alltid har vært. Og det at du er engasjert i en sak av uselviske grunner, ikke gir deg automatisk grunn til å dømme andre som ikke er engasjert i det samme eller ut i fra samme grunn som deg.

Jeg synes det er helt uproblematisk at folk ikke vil prioritere tid som natteravner hvis de selv ikke føler at det er relevant for deres egen situasjon. Jeg er for eksempel en av dem som har vurdert å melde meg som natteravn når mine egne barn når tenårene. Det er ikke det samme som at jeg er en anti-idealistisk superegoist. Det kan ganske enkelt være fordi jeg ikke har tid eller overskudd til å holde på med absolutt alle tenkelige verdige, idealistiske aktiviteter. Jeg velger kanskje bare å prioritere andre verdige, idealistiske ting enn deg.

Jeg synes det er flott at folk velger å være natteravner, og jeg synes ikke innsatsen blir noe mindre verdifull selv om man gjør det fordi man har personlig interesse av at jobben blir gjort.

Det var overhodet ikke meningen å framstille det som om jeg var idealist og andre egoister. Den syns jeg var usaklig fra deg, men mulig jeg måtte ha skjønt at det ville bli oppfattet slik.

Jeg er helt enig med deg og vil ikke sette meg på min høye hest og dømme andre. Definitivt ikke. Jeg har, som sagt, full forståelse for at mange ikke orker etter ei full uke med jobb.

Det jeg prøver å si er at (glem Natteravner osv.) tenker vi kun på hva vi selv har nytte av? Ser vi ikke lenger at vi er en del av et samfunn og har et ansvar? Er det det offentlige som skal ta seg av alt?`

Gammel 28-07-07, 20:18   #12
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

De fleste har et tett program og involverer seg saker som har med barna å gjøre. Har man barnehagebarn, er det ting som angår barnehagen. Med skolebarn interesserer man seg for skolensaker. Men ungdommer blir det mere ungdomsproblematikk. Jeg har all respekt for de som går natteravner, men man skal ha overskudd for å gjøre dette. Etter en lang arbeidsuke vil de fleste slappe av i helgene.

Gammel 28-07-07, 20:34   #13
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Jeg diskuterer på grunnlag av en persons meninger, ja. Selvsagt, dette er et forum.

Gammel 28-07-07, 20:52   #14
DM
Live and let live

DM sin avatar

Standard

Jeg diskuterer på grunnlag av en persons meninger, ja. Selvsagt, dette er et forum.

Og jeg synes du kan la være å være etter Jessica.

Gammel 29-07-07, 14:03   #15
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Også er det noen som rett og slett har mer overskudd enn andre.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-07, 14:59   #16
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leste også hovedinnlegget på samme måte som Teofelia.

Alle prioriterer ut i fra deres situasjon, og nå, med en fireåring og en ettåring er det ikke f. eks. Natteravnene som ligger meg nærmest. Nå er det de lokale lekeplassene, barnehagen og ting som berører mine barns (og min) hverdag som engasjerer mest.

Vi har faste trekk til hjelpeorganisasjoner, men jeg setter ikke det på visittkortet.

Idealismen er fortsatt til stede i samfunnet, men kanskje den nå kommer til syne på andre måter enn de tradisjonelle? Jeg tenker på en økende bevissthet om klimaspørsmål, at man forandrer på ting i sin egen hverdag, at man er klarere på standpunkt i fht. rasisme osv. generelt uten å nødvendigvis melde seg inn i organisasjoner?

Kanskje jeg er helt på bærtur. *peker på tittelen*

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-07, 11:45   #17
Bequita
Walking in the air

Bequita sin avatar

Hvor: Oslo
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, jeg tror idealismen har måttet vike for indivdualismen enn så lenge. Håpet er jo at vi snart får en ansvarlig og idealistisk individualisme i stedet for den varianten det er mest av i dagens samfunn.

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:06.