Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Lær av andres feil - elbil edition

Autofil Bilsnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-10-25, 12:46   #1
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Lær av andres feil - elbil edition

Hjelp!

Vet ikke hva som gikk av meg, men kjøpte plutselig ren elbil i går.
Og jeg som har sverget på at det skulle jeg ALDRI ha.

Men før jeg går meg helt bort i jungelen og laster ned hundre apper jeg aldri kommer til å bruke, spør jeg dere, kloke orakel, hva ville du ha rådet en fersk elbilist til å tenke på? Når lade? Når lader man ikke?

Jeg har byttet ut min 8 år unge vakre RAV4 hybrid som begynte å knirke og skrike litt om fiksing her og der med en Toyota bZ4X og må lære meg å elske den. Har en Zaptec hjemmelader, en mann med Volvo ex90 som også må lades i ny og ne, og norgespris om det innvirker på saken.

Sa jeg hjelp?!

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-25, 12:53   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær av andres feil-elbil edition

Pust med magen, for dette kommer til å gå helt fint.

Vi lader stort sett hjemme. Men hvis vi er på lengre turer, så må vi hurtiglade. Det aller meste av dette lar seg fikse via et slikt dongel som vi har fått utdelt og opprettet en bruker på. Den henger på nøkkelknippet til bilen. Men det hender jo at det ikke fungerer, og da laster vi ned app på den laderen vi ikke får til. Da tar det bittelitt lenger tid, men det er snakk om minutter.

Du har kjøpt lik bil som både min mor og min far har kjøpt i høst (de har ikke bodd sammen på over 40 år). De har passert 70, og mener at de får til denne nye bilen selv om det er litt å sette seg inn i.

Gammel 21-10-25, 12:54   #3
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Det første du må gjøre er å puste med magen. Så vil du oppleve at dette er helt problemfritt. Så kommer du til å elske den.

Kommer du til å måtte hurtiglade mye?

Vi hurtiglader bare når vi kjører mellom øst og vest. Har faste plasser vi lader for de ee barnevennlige og der er der de samme lade stasjonene. Flere og flere tar kort og vipps.

Vi har tesla så satser på de, da slipper vi noen app. Men jeg har hatt elbil siden 2016 og bare tesla siste årene. Er generelt lite styr og ekstremt problemfritt

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-25, 13:18   #4
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Tipper 95% av lading vil skje hjemme, og jeg kan lade på dagtid mens mannen er på jobb dersom vi slumper til å trenge lading samme dag. Min kjøring er mest «taxivirksomhet» med barn til og fra skole og andre aktiviteter, tipper jeg kommer til å bruke Volvoen på langturer da den har mer plass til folk og saker.

Så ja, puste. Det blir sikkert bra. Fort.

Gammel 21-10-25, 13:52   #5
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Aha, den bilen som har navn som et passord. Gratulerer med ny bil!

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-25, 14:02   #6
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner ikke helt hva som føles stressende, for jeg er antakelig helt blond på dette. Vi kjøpte bare bilen, og så stapper jeg inn laderen hvis jeg føler den må lades (som med en mobil, liksom), og så kjører jeg.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-25, 14:06   #7
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg skjønner ikke helt hva som føles stressende, for jeg er antakelig helt blond på dette. Vi kjøpte bare bilen, og så stapper jeg inn laderen hvis jeg føler den må lades (som med en mobil, liksom), og så kjører jeg.

Samme her Det har funket fint i ganske så mange år.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-25, 14:25   #8
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Aha, den bilen som har navn som et passord. Gratulerer med ny bil!

Haha, ja, navnet var ikke på pluss siden på lista, men så ble jeg så fnisete av å ha et bilskilt som begynner med EH at det mer enn veide opp for bzzzingen.

Gammel 21-10-25, 14:11   #9
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har jo kjøpt meg en Renault Zoe, og føler litt på det samme. Det er litt mer styr med hjemmelading med en Zoe, men det visste vi når vi kjøpte den. Den omformer-tingen vi fikk med bilen passer ikke til hjemmeladeren vi har, så vi må kjøpe en Zaptec. Inntil videre må jeg lade borte.

Jeg har lastet ned et par apper. På søndag kjørte jeg og mannen rundt der vi bor for å sjekke hvor det er ok å lade.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-25, 14:11   #10
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Høres ut som 99% av lading vil skje hjemme. Plugg den inn når den er 50% eller hva du finner ut passer for deg. Jeg plugger inn når vår er på 100-120km igjen.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-25, 14:12   #11
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skaffet meg elbil i vår, og som flere tråder her inne kan bevitne, lurte jeg på det aller meste. Jeg vet ikke noe om når det lønner seg å lade ift strømpris, men de fleste batterier har det såvidt jeg skjønner best mellom 20 og 80%. Derfor forsøker jeg holde meg mellom der.
Jeg ladet en del på veien i sommer. Har appen Elton, men brukte også kort direkte flere ganger. Noen ganger virker ikke alle ladere, men jeg fant fint ut av det.

Sist redigert av apan : 21-10-25 kl 15:31.
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-25, 14:16   #12
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Det har blitt lettere å lade, nå kan man ofte enten scanne en qr-kode, eller bruke vipps, så det er ikke veldig nødvendig med mange apper for å lade lenger.

Når det gjelder hjemmelading, vi har tibber, og har ofte en bil tilkoblet laderen, og får "grid-rewards" av og til når vi lader, og av og til når vi ikke lader.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-25, 14:21   #13
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Da jeg eide egen lader var det bare å sette i støpselet, bilen var programmert til å lade med lavt inntak og være nyladet innen kl 07. Slik ladet den billig når strømmen var billigst. Jeg har 30 kWh batteri, lader 99% hjemme.

Gammel 21-10-25, 14:31   #14
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Når det gjelder hjemmelading, vi har tibber, og har ofte en bil tilkoblet laderen, og får "grid-rewards" av og til når vi lader, og av og til når vi ikke lader.

Hm, det må jeg sjekke hva er. Har også tibber og det er kjekt å kunne følge med på om mannen må lade når jeg skal velge hvor jeg parkerer. Hans bil er for stor for garasjen så det blir en litt festlig bil-tetris på oss noen dager.

Gammel 21-10-25, 15:01   #15
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes at Elton er en fin app for lading hvis jeg ikke kan bruke dongel eller app jeg allerede har, den funker på tvers av ladeselskaper.

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-25, 15:04   #16
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

sindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de fleste
Standard

Det er greit å vite str på batteriet, hvor mange kwh, synes jeg.

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
Gammel 21-10-25, 18:25   #17
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av sindrome, her.

Det er greit å vite str på batteriet, hvor mange kwh, synes jeg.

Som i noe jeg burde vite på lik linje med regnr?

Gammel 21-10-25, 19:55   #18
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

På damme måte som.det er greit å vite hvor langt du kan kjøre på en tank. Eller hvor langt du kommer på en kvart tank. Så er det greit å vite hvor stort batteriet er regnet over i kilometer, regner jeg med menes. Min bil sier hvor mange % det er igjen på batteriet 8g hv8r mange kilometer. Dette endrer seg fra kjøremønster, fart, utetemperatur, antall passasjerer osv. Jeg bruker appen til elbilforeningen hvis jeg skal langt. Den kan regne ut omtrent hv8r lamgt jeg kommer og når jeg kan lade. Det er en kjekk pekepinn.

Gammel 21-10-25, 23:56   #19
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

På damme måte som.det er greit å vite hvor langt du kan kjøre på en tank. Eller hvor langt du kommer på en kvart tank. Så er det greit å vite hvor stort batteriet er regnet over i kilometer, regner jeg med menes. Min bil sier hvor mange % det er igjen på batteriet 8g hv8r mange kilometer. Dette endrer seg fra kjøremønster, fart, utetemperatur, antall passasjerer osv. Jeg bruker appen til elbilforeningen hvis jeg skal langt. Den kan regne ut omtrent hv8r lamgt jeg kommer og når jeg kan lade. Det er en kjekk pekepinn.

Ah. Ja, det står hvor mange % batteri det er på displayet, så jeg trenger ikke regne på det. I opplysningene jeg har er det batterikapasitet på 71kWh men det sier meg ikke stort, for å være ærlig.

Gammel 23-10-25, 15:44   #20
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

Ja, litt sånn. Da vet du hvor stor bensintank du har og det er greit å ha i hodet dersom du skal låne andres/kjøre andre elbiler/kjøpe ny for å vite hva du er vant til å ha.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:59.