Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Lær av andres feil - elbil edition

Autofil Bilsnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-10-25, 18:04   #21
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær av andres feil-elbil edition

Ikke vi heller. Vi kjøpte opprinnelig elbil som bil nummer to. Det ble raskt hovedbil

Gammel 21-10-25, 18:25   #22
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av sindrome, her.

Det er greit å vite str på batteriet, hvor mange kwh, synes jeg.

Som i noe jeg burde vite på lik linje med regnr?

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-25, 18:50   #23
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær av andres feil - elbil edition

Vi har bare en elbil da, så det er super enkelt, jeg stapper inn laderen når jeg parkerer hjemme, også lader den når det trengs. Vi har tibber og tibber pulse og grid award, så den lader når prisen er lav og ikke mer enn at ne holder seg under en grensterksel jeg har satt fo total bruk i huset så vi ikke får høyere nettleie. Vi har ikke norgespris, så den lader stort sett bare om natten, og egentlig bare når den får "gratis" overskuddsstrlm i markedet via den grid award-greia. Vår trenger ikke lading hver natt uansett, en har grei rekkevidde i forhld til kjøredistanse, så den "tvalgslader" om den ahr under 40% og stopper på 80. Somregle ligger den og vaker op 60-70 tallet et sted og det er helt fint.

Vi har altså ikke norgespris fordi vi bor på sunnmørelog da vi var på en lenger tur i helga fullladet vi den, og kom hjem med 12% strm, vi kan hurtiglade langs veien men det har vi vel bare gjort en gang forå teste, det er ikke super avansert det heller akkurat så det får vi til når det trengs.

Vi har diesldrog som vi benytter på lanturer mellom øst og vest grunnet plass både i baksete og baggasjerom.

Men det å eie og lade elbil anser jeg som uproblematisk og når eldste har tatt lappen en gang etter neste sommer har jeg ikke noe mot å bytte diesldroget i en elbil om vi finner enn med god nok plass. (men han tar lappen på manuet gir så greit å ha til øvelse), reelt beholder vio den sikekrt til dne dør, men ja, elbil erikke vanskelig

Gammel 21-10-25, 19:09   #24
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Naboen gjorde samme bytte som deg og er veldig fornøyde.

Gammel 21-10-25, 19:55   #25
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

Som i noe jeg burde vite på lik linje med regnr?

På damme måte som.det er greit å vite hvor langt du kan kjøre på en tank. Eller hvor langt du kommer på en kvart tank. Så er det greit å vite hvor stort batteriet er regnet over i kilometer, regner jeg med menes. Min bil sier hvor mange % det er igjen på batteriet 8g hv8r mange kilometer. Dette endrer seg fra kjøremønster, fart, utetemperatur, antall passasjerer osv. Jeg bruker appen til elbilforeningen hvis jeg skal langt. Den kan regne ut omtrent hv8r lamgt jeg kommer og når jeg kan lade. Det er en kjekk pekepinn.

Gammel 21-10-25, 20:18   #26
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg elsker el-bil! I sommer var jeg på roadtrip med pøbelprinsessen og da brukte vi elton-appen til ruteplanlegging, da foreslo den ladestopp også - funket superfint.

Bilen vår er god på å beregne hvor mange km som er igjen, og den oppdaterer seg kjapt når føreforhold og temperatur endrer seg.
VI lader stort sett alltid hjemme hvis vi ikke er på langtur. PÅ fjellhytta har vi også hjemmelader, det er gull om vinteren.

Jeg kommer neppe til å kjøpe fossilbil igjen noen gang.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-25, 20:21   #27
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Bilen vår foreslår ladestop om vi bruker gps'en, men jeg har brukt a better routplanner appen på en langtur iogså, den var ikke dum den heller altså. Ikke brukt bilen mye på langtur, så ikke hatt behov for det egentlig.

Gammel 21-10-25, 21:17   #28
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Elton er bedre enn bilens eget GPS-system hos oss, spå da bruker jeg elton mest.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-25, 21:27   #29
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Takk for tips, da skal jeg sjekke Elton.

Gammel 21-10-25, 22:23   #30
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har Circle K, Elton og Elbilappen. Da dekkes jeg av det meste som er rundt meg her. Men jeg tipper det er Elbilappen jeg kommer til å bruke mest til å lade med.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-10-25, 23:56   #31
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

På damme måte som.det er greit å vite hvor langt du kan kjøre på en tank. Eller hvor langt du kommer på en kvart tank. Så er det greit å vite hvor stort batteriet er regnet over i kilometer, regner jeg med menes. Min bil sier hvor mange % det er igjen på batteriet 8g hv8r mange kilometer. Dette endrer seg fra kjøremønster, fart, utetemperatur, antall passasjerer osv. Jeg bruker appen til elbilforeningen hvis jeg skal langt. Den kan regne ut omtrent hv8r lamgt jeg kommer og når jeg kan lade. Det er en kjekk pekepinn.

Ah. Ja, det står hvor mange % batteri det er på displayet, så jeg trenger ikke regne på det. I opplysningene jeg har er det batterikapasitet på 71kWh men det sier meg ikke stort, for å være ærlig.

Gammel 22-10-25, 01:17   #32
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gratulerer med ny bil!

Lad når du kan og ikke når du må, var mitt mantra når jeg hadde ren elbil. Det deilige er at man får "full tank" hjemme. Jeg hadde en RFid brikke hvor jeg la inn ulike ladestasjoner. Jeg brukte stort sett Fortum og Circle K, begge kunne lastes inn på den brikken. Også den på Strømmen Storsenter og Ikea Furuset, husker ikke hva de stasjonene heter, de har blå logo... Min bil kunne også lades på Tesla ladere, men der måtte jeg bruke app. Hør med Toyota om de har en RFid brikke til bilen din, ellers får du kjøpt sånne på Circle K f.eks. Eller bestill fra Fortum

Hurtiglader er litt dyrere, men av og til er det greit å få fylt opp på 20 minutter. På hurtigladere står det 150 eller 300 kwt. Står det 50 kwt, tar det vinter og votter av år.

Edit! Den blå logoen er "Mer"

Jeg kom langt og lengre enn langt med de 3 på en brikke.

Sist redigert av Fløyel : 22-10-25 kl 01:29.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-25, 01:24   #33
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Hva som står i displayet kan jo endres. Har kjørt mange elbilen, ingen hvor km ikke er er valg. De utvikler seg også ekstremt raskt. Man kan ikke sammenligne zoe med den TS har kjøpt. Der er en super god bil med alle mulige finesser og god app. Dette kommer til å gå smertefritt.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-25, 08:21   #34
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Signerer Isolde her. Jeg foretrekker å se hvor mange kilometer jeg omtrentlig «har på tanken», så jeg kjører med km-visning i displayet i tillegg til prosent. Husk likevel at det er en omtrentlig angivelse, men det er ikke et problem med mindre du gambler veldig på rekkevidde og ladestopp.

Den raske utviklingen på elbiler for tiden, er både gøy og et problem på samme tid. Det har virkelig blitt noe annet å kjøre på strøm enn det var for ikke så veldig mange år siden. Men den store utviklingen medfører også at bilene fort framstår gamle og utdaterte. Det gir seg utslag på innbyttepris den dagen du eventuelt skal selge bilen. Vi solgte en 2022 modell nå og leaser en 2026 modell. Verditapet på innbyttebilen er så stort at det ikke føles forsvarlig å kjøpe den nye, så da ble det leasing. Så får vi se hvordan erfaringer vi gjør oss med det.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-25, 10:11   #35
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns forresten Google er mye bedre til å estimerere rekkevidde på langturer enn bilen er. Den er nesten helt nøyaktig. Bruker google bygget inn i bilens system, vet ikke om de snakker sammen.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-25, 10:17   #36
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Det kan godt være. Vi har en gammel Tesla (2018), og den er veldig god både til å beregne, samt å finne ut hvor vi bør lade. Den legger lading automatisk inn i kjøreruten.

Men den har mange mangler i forhold til 23 modellen vi hadde fra KIA. Jeg kjenner behov for å bytte den ut må som vi ikke like ofte kjører med 4 barn og tvillingvogn lenger.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-25, 10:54   #37
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Lås ladekabelen sånn at ingen stikker av med den, og koble den til hver gang du parkerer hjemme i tilfelle du finner ut at du trenger å lade. Det tok litt tid før jeg skjønte at det var lurt.
Her står det litt om kwh og sånn.
https://www.naf.no/elbil/bruke-elbil...tterikapasitet
Høyere tall betyr at det er plass til mer strøm og derved lengre rekkevidde, og det koster mer å fullade.

Sist redigert av frukt : 22-10-25 kl 10:59.
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-25, 20:00   #38
Høns

Medlem siden: Mar 2009
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Altså, vi var på tur til Tyskland med elbilen. Det var et sant helvete. Eller det gikk jo bra, men mye stress med å få ladet. Jeg ville følgelig ikke dratt på bilferie til Europa. Danmark derimot fungerte bra

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-25, 20:19   #39
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi var på biltur i Sverige (3000 km) uten et eneste problem. Danmark går også fint. Men vi har ikke kjørt sørover i Europa. Et vennepar har derimot kjørt Tesla til Spania uten problemer.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-25, 21:51   #40
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Standard

Vel, akkurat nå har jeg koblet bilen til laderen og låst den fast, men etter to minutter sier zaptec «lading stoppet» og jeg kjenner på en stor dæsj angst. Uansett hvor mange tilganger mannen gir meg fra sin zaptec app vil ikke min bil ha noe av dette i det hele tatt.

Angrer litt nå ja.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:57.