Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det suspekt å ønske seg 3 eller flere barn?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-08-07, 10:39   #1
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det suspekt å ønske seg 3 eller flere barn?

Folk mener så mye om så mangt, og ofte er de ikke så tilbakeholdne med å si hva de mener heller.

Men det er en ting som jeg har begynt å irritere meg bittelitt over.

Det virker som om veldig mange tenker at å ønske seg to barn (helst en av hvert kjønn) er det normale.

Ønsker man seg ett eller tre-fire ( eller gud forby ingen eller sju!), så forventes det at man forklarer seg, eller til og med forsvarer seg.

Jeg har to gutter, og ønsker meg ett barn til. Helt fra jeg begynte å tenke på barn, har jeg ønsket meg tre barn.

Selv synes jeg dette er et helt greit og temmelig normalt ønske.
Men forundringen er stor over hvor mange som krever en forklaring på et slikt ønske. Akkurat som om det hadde vært noe helt utenom det vanlige.
Skulle tro jeg ytret ønske om å gå i kloster eller friste en eneboertilværelse på en fjelltopp!

Det er da vitterlig ikke så unormalt å ønske seg flere barn enn to?!

Jeg blir nok også litt lei meg når flere av venninnene mine sier "Det er nok med to. De skal jo følges opp også" - akkurat som om det skulle være en komplett umulig oppgave å følge opp flere enn to barn. Og at jeg da om jeg valgte å få et tredje barn, samtidig valgte å ikke følge opp barna mine så godt som andre med to barn gjør.

Har dere andre lik oppfatning om dette?

Jeg har ihvertfall ingen planer om å forsvare et i mine øyne helt normalt ønske overfor dem som reagerer.
Men jeg lurer litt på om et slikt syn er gjengs.

Gammel 31-08-07, 10:42   #2
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det suspekt å ønske seg 3 eller flere barn?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Jeg blir nok også litt lei meg når flere av venninnene mine sier "Det er nok med to. De skal jo følges opp også" - akkurat som om det skulle være en komplett umulig oppgave å følge opp flere enn to barn.

Jeg har jo hele fire barn, så det sier seg selv at oppfølgingen blir bare halvparten så god som om jeg hadde hatt to.

Nei, jeg er helt enig med deg. Det er ikke unormalt å ville ha mer enn to barn.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-07, 10:42   #3
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg synes det virker som om mange synes det er nok med to, ja. Vi har ikke fptt kommentarer på at vi må prøve å lage ei jente, faktisk har mange heller kommentert at nå er vi vel ferdige, som har fått to gutter. Lurer på om mange mener vi har fått nok i og med at de kom såpass tett?

Selv synes jeg faktisk vi har nok med to, og begrunner det faktisk i at vi skal klare å følge opp de to vi allerede har. Jeg ser at det overhodet ikke er noe problem å følge opp tre eller flere barn, men for oss tror jeg det vil bli vanskelig å få fulgt opp slik vi ønsker (og så innrømmer jeg at jeg synes det er praktisk med to - en i hver hånd, liksom. )

Jeg er full av beundring for de som har mange barn, og ser at de har det helt supert som stor familie. Jeg håper du får det tredje barnet du ønsker deg.

Sist redigert av Beckett : 31-08-07 kl 10:44. Årsak: Tilføyelse og endring av setning.
Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-07, 10:42   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har alltid sagt at jeg vil ha 3 barn, det samme ønsker min mann. Det har vi vært åpne om, og jeg kan ikke huske å ha fått noen negative reaksjoner på det, egentlig. Noen får jo hakeslepp og mener det blir altfor travelt, men som regel synes folk det er koselig. Mulig det har å gjøre med miljøet jeg vanker i.

Gammel 31-08-07, 10:49   #5
mammamia
Superaktiv

Medlem siden: Jan 2007
mammamia er litt kulmammamia er litt kul
Standard

I min omgangskrets er det tre barn som er trenden. Jeg går og fabler med tanken på et fjerde barn, og har jo da fått kommentarer som "hva er vitsen med det?" Men vi har et vennepar som ikke vil ha flere enn et barn og de får nok gjennomgå, ja.Hele tiden spørsmål om de ikke tenker på flere, og når de sier nei må de forsvare dette ønske.

mammamia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-07, 10:51   #6
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mammamia, her.

I min omgangskrets er det tre barn som er trenden. Jeg går og fabler med tanken på et fjerde barn, og har jo da fått kommentarer som "hva er vitsen med det?" Men vi har et vennepar som ikke vil ha flere enn et barn og de får nok gjennomgå, ja.Hele tiden spørsmål om de ikke tenker på flere, og når de sier nei må de forsvare dette ønske.

Ja, hva er vitsen med å ønske noe andre ikke ønsker seg!

Jeg slutter ikke å forundre meg over mennesker som tydeligvis er helt overbevist om at de valg en de selv tar i eget liv burde være en mal for andres valg.

Gammel 31-08-07, 10:51   #7
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har aldri fått reaksjoner på at jeg har sagt at jeg ønsker meg 3 barn.
Men kan se for meg at noen ville ha reagert om jeg sa 4.
Det har de selvsagt ikke lov til.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-07, 11:08   #8
Noba
🎈

Noba sin avatar

Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

I min krets er det litt motsatt. De fleste av våre venner har 3 barn og mange av de skjønner ikke helt hvorfor vi stopper her, særlig siden vi begge ønsker oss det tredje barnet. Jeg bruker argumentet med at vi skal ta oss av ungene og følge de opp, og jeg mener det. Men det er selvsagt for vår del. Jeg betviler ikke et sekund at mine venner med 3 barn tar seg mer enn godt nok av barna sine. Jeg liker å være i jobb og trives med å ha litt tid til andre ting enn barnestell også, og siden jeg ikke er noe overskuddsmenneske er jeg redd 3 barn blir litt for overveldende. Hadde vi vært yngre og hatt tid til å vente noen år så hadde det definitivt blitt en tredjemann, men ikke nå siden vi da i så fall må få to tette.

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-07, 22:24   #9
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg fikk endel heftige reaksjoner da jeg sa vi prøvde på nr. 3 ja, særlig fra familien. Tåpelige utsagn som " skal dere befolke verden selv eller ?" fikk vi også høre.

Da veslemor kom til verden var det ikke en eneste negativ lyd noe sted, heldigvis, og vi er veldig, veldig glade for at vi valgte å få nr. 3

Lykke til !!

Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-07, 22:42   #10
Albertine
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.

Da veslemor kom til verden var det ikke en eneste negativ lyd noe sted, heldigvis, og vi er veldig, veldig glade for at vi valgte å få nr. 3

Som jeg skulle ha sagt det selv.

Svar med sitat
Gammel 31-08-07, 10:45   #11
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har også opplevd det noen ganger, ja.
Det virker som om enkelte sliter litt med å forstå at det ikke er så veldig annerledes å ønske seg #4 osv. enn å ønske seg #1.

For min del har jeg lært meg å skille mellom velment interesse/nysgjerrighet og fornærmelser. Jeg tror at man lett kan bli litt for hårsår når det er et såpass personlig valg det handler om. Bare det at folk føler seg berettiget til å få vite om bosituasjon, parforhold, religiøs tilhørighet, prevensjon osv. føles lett som en invadering, men ofte er det rett og slett en svikt i de sosiale antennene som gjør at folk synes det er greit å grave i det. På samme måte som gravide mager ofte blir fritt vilt.

I tillegg har jeg vel kommet frem til en konklusjon om at de som har det med å stikke nesa i andres saker på en dømmende, belærende osv. måte gjør det omtrent uansett hvilke valg man tar. Enten det er å være barnløs, kun ha 1 barn, ha stor aldersforskjell mellom barna, liten aldersforskjell osv. i det uendelige.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-07, 10:47   #12
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

I tillegg har jeg vel kommet frem til en konklusjon om at de som har det med å stikke nesa i andres saker på en dømmende, belærende osv. måte gjør det omtrent uansett hvilke valg man tar. Enten det er å være barnløs, kun ha 1 barn, ha stor aldersforskjell mellom barna, liten aldersforskjell osv. i det uendelige.

Sant nok!

Gammel 31-08-07, 10:47   #13
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En annen ting jeg lett tror kommentarer som "det holder nå" osv. kan bunne i er at folk på en måte halvveis begrunner sine egne valg i forhold til de som avviker. De uttaler seg kanskje om deg, men repeterer muligens argumentene de selv har for sine egne valg? Som om den samme sannheten gjelder for deg også, liksom?

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
Gammel 31-08-07, 10:49   #14
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En annen ting jeg lett tror kommentarer som "det holder nå" osv. kan bunne i er at folk på en måte halvveis begrunner sine egne valg i forhold til de som avviker. De uttaler seg kanskje om deg, men repeterer muligens argumentene de selv har for sine egne valg? Som om den samme sannheten gjelder for deg også, liksom?

Store hjerner tenker likt ser eg

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-07, 10:56   #15
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Store hjerner tenker likt ser eg

Jah!

Gammel 31-08-07, 10:54   #16
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Vi har jo tre barn. Utrolig mange "negative" kommentarer da vi ventet nummer tre. Herrlighet, orker dere begynne på nytt? Er dere ikke fornøyd med de to dere har? Og andre "teite" kommentarer.
Hallo,hva svarer man på slikt. Nei, vi er ikke fornøyd med de to eldste, men håper vi klarer å lage et prakteksemplar på tredje forsøk?

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-07, 11:25   #17
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Vi har jo tre barn. Utrolig mange "negative" kommentarer da vi ventet nummer tre. Herrlighet, orker dere begynne på nytt? Er dere ikke fornøyd med de to dere har? Og andre "teite" kommentarer.
Hallo,hva svarer man på slikt. Nei, vi er ikke fornøyd med de to eldste, men håper vi klarer å lage et prakteksemplar på tredje forsøk?

Sånn sier moren min og... "Er du ikke fornøyd med det du har" og andre ting.

Nå vet hun forsåvidt ikke at vi prøver, heller, da, fordi hun vil ikke at vi skal ha flere barn, jeg kunne vel egentlig skrevet side opp og side ned om dette med min mor og flere unger hehe, men skal ikke kuppe tråden.

Gammel 02-09-07, 21:41   #18
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Nei, hva svarer man på sånt?
"Nei, vi orker ikke å begynne på nytt, så denne skal vi selge"
Man skulle svart noe de overhodet ikke var forberedt på, bare for å få se hakeslippet.
Vi er 4 søsken, og gubbe har 2 søsken, og veldig mange i bekjentskapskretsen har 3 el. flere barn. Vi har to, og er fornøyde med det. Det må vel være opp til hver enkelt.
Skulle gått bort til naboen og kommentert at de har to biler? Er det virkelig HELT nødvendig??! Det blir jo forferdelig dyrt, med serviceutgifter på TO biler?! Eller naboen som har digert hus med 5 soverom, men bare ett barn. HVA i all verden skal dere med det digre huset??!

Mye ubetenksomhet ute og går. Om folk passet sine egne saker, og tok ansvar for seg selv, så hadde verden vært et bedre sted. Kanskje.

Svar med sitat
Gammel 31-08-07, 10:48   #19
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Etter mi meining er dette eit personleg valg som ingen har noko med. Eg trur nok kanskje at hovudgrunnen til at nokre har eit stort behov for å kommentere andre sine valg botnar i ei usikkerheit i forhold til eigne valg. Ofte kan det beste svaret på slike kommentarar vere: "Er det meg eller deg sjølv du prøvar å overbevise?" .

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-07, 19:38   #20
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Etter mi meining er dette eit personleg valg som ingen har noko med. Eg trur nok kanskje at hovudgrunnen til at nokre har eit stort behov for å kommentere andre sine valg botnar i ei usikkerheit i forhold til eigne valg. Ofte kan det beste svaret på slike kommentarar vere: "Er det meg eller deg sjølv du prøvar å overbevise?" .

Nå følte jeg meg ikke truffet.

Jeg har en gutt og en jente som er kommet til verden etter to ganske slitsomme svangerskap, og vi tør rett og slett ikke prøve på flere, det vil nok ikke psyken min tåle. Så jeg bruker alle slike floskelargumenter så godt jeg kan og er krampepositiv med at det holder med to. Hvis jeg sier det mange nok ganger så blir jeg kanskje enig med meg selv, også.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:01.