|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Epikur
|
![]() Myter om barnevernet hindrer familier og barn i å få hjelpI Nrk idag har vi hørt at mange familier som har mistet kontroll over ungene eller der ungene sliter med adferdsvansker ikkekontakter barnevernet, Myten om barnevernet lever i beste velgående, nemlig at dersom man tar kontakt med dem, enten for å få hjelp selv eller melde bekymring, så kommer de for å stjele barn.
![]() |
#2 |
Skrekkøgle
|
![]() Sv: Myter om barnevernet hindrer familier og barn i å få hjelpJeg vet ikke noe om MST, men vi holder på med PMTO, som vel muligens er forløperen til MST, fordi PMTO går fra barna er rundt to år, og fram til 12 år, slik jeg har skjønt det.
![]() |
#3 |
aldrende
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Myter om barnevernet hindrer familier og barn i å få hjelpJeg har en venninne som jobber i barnevernet, og jeg spurte henne en gang om hun mistet nattesøvnen i de tilfellene der barn må hentes med makt fordi foreldrene protesterer.
![]() |
![]() |
#4 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Myter om barnevernet hindrer familier og barn i å få hjelpJeg vet det skal MYE til før barna hentes av barnevernet ja. Det er rett og slett tragisk og merkelig at jeg og min bror IKKE ble hentet, det hadde virkelig spart oss for et helvete.
![]() |
#5 |
Skrekkøgle
|
![]() Sv: Myter om barnevernet hindrer familier og barn i å få hjelpNår jeg leser en del historier rundt på nett, så virker det som barnevernet sitter med telefonkatalogen, og slår opp og sier "elle melle, hvilken familie skal vi gjøre livet surt for i dag? Ah, Pettersens, ja, jeg så jenta deres ute uten lue i fjor en gang, la oss gå og ta henne nå, skal vi ikke?".
![]() |
#6 |
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
![]() Sv: Myter om barnevernet hindrer familier og barn i å få hjelp
He he, jeg skjønner hva du mener.
Sist redigert av Enhjørning : 05-11-07 kl 12:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Nysgjerrig
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
#8 |
Whatever, never mind
|
![]() Sv: Myter om barnevernet hindrer familier og barn i å få hjelpForunder meg ikke at myten fortsatt lever. Alt som kommer fram i avisene er "Dette grusomme barnevernet som sniker i buskene og kaster seg over barna mine og stikker av med dem". Alt dreier seg om å selge mest mulig og historier om hvordan barnevernet egentlig jobber selger vel ikke bra nok. I stedet brukes det ukritisk en liten del av hele saken i store bokstaver. Ta f.eks. Svanhild-saken. Det ble jo framsatt i aviser og tv som om barnevernet tester folks IQ vilkårlig og så tar barna fra de som får lav resultat! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Come what may...
|
![]() Sv: Myter om barnevernet hindrer familier og barn i å få hjelpTrodde også en stund selv at barneverne var slik at dem kom for å ødellege familier. Men har bare positivt å si om barnevernet. Dem er der for å hjelpe, bare synd dem har fått stempel på at dem er skumle.
![]() |
#10 |
weird
Bekymringsmeldinger som er sendt i sjikanehensikt er selvsagt forferdelig. Særlig fordi man da "stjeler" ressurser fra barn som trenger barnevernet.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou Sist redigert av kie : 05-11-07 kl 12:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Tankefull
|
![]() Sv: Myter om barnevernet hindrer familier og barn i å få hjelpDe fæle historiene brenner seg alltid hardest fast.
![]() |
#12 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Myter om barnevernet hindrer familier og barn i å få hjelpJa det er jo idiot-media som ødelegger (som vanlig), og selvfølgelig sårede og sinte foreldre som sitter "uskyldige" igjen. Barnevernet kan jo ikke akkurat gå ut i media og fortelle SIN versjon, så det blir jo til at det kun er familien som får fortalt sin historie og høster sympati.
![]() |
#13 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Myter om barnevernet hindrer familier og barn i å få hjelpDette var et viktig innlegg, statistikken for barnevernsbarn er jo nitrist. Hvordan kan man få ned terskelen for å kontakte barnevernet da?
En vei å gå er kanskje å øke naturlige kontaktpunkt mellom barnevernet og foreldre for å avmystifisere barnevernet. Kanskje ting burde vært organiser på en helt annen måte, barnevernet kunne vært integrert med f.eks PPT (er det det det heter mon tro?) og dermed vært representert på skoler og i barnehager for eksempel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Epikur
|
Dette føyer seg inn i en lang lang rekke saker fra 70-, 80- og 90-tallet hvor redselen for tidligere tiders fryktelige institusjoner (nei, det er ikke uten grunn at så mange barnehjemsbarn får erstatning!) og det at barneoppdragelse var så privat gjorde at det ble meldt for lite bekymring og bekymringene ble for dårlig fulgt opp. Nesten alle saker jeg har jobbet med som gjelder vår generasjon handler om unnlatelse, dvs ikke at barnevernet gjorde for mye eller gjorde feil, men at de ikke gjorde noe eller ikke gjorde nok. de gikk ikke høyt nok opp på tiltaksstigen, eller de fulgte ikke oppmeldinger fra skole eller privatpersoner. Det at så få gikk i barnehage begrenset også antallet bekymringsmeldinger tidlig.
Veldig bra innlegg, Umuriel.
![]() |
#15 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Myter om barnevernet hindrer familier og barn i å få hjelpDet er tragisk at de som ber om hjelp ikke får det. Det er jo ofte små ting som skal til og som er langt mindre kostbart for samfunnet enn om situasjonen blir helt fastlåst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Muligens verdt å vente på
|
Er det mange som gjør det? Hva slags mennesker er i tilfelle dette?
![]() |
#17 |
Epikur
|
![]() Sv: Myter om barnevernet hindrer familier og barn i å få hjelpJeg har bare hørt om falske bekymringsmeldinger i forbindelse medskilsmisse/barnefrdeling, jeg. Tror ikke dette er veldigutbredt, det ble i hvertfall ikke snakket om som et problem i etaten eller direktoratet.
![]() |
#18 |
Gal kattedame
|
![]() Sv: Myter om barnevernet hindrer familier og barn i å få hjelpJeg er av dem som har et veldig godt inntrykk av barnevernet. Hva media hauser seg opp om leser jeg med gaffel.
![]() |
#19 |
Skrekkøgle
|
Etter hva jeg har lest rundt på nett, er det feks sjalu eks'er av ymse slag, forumbrukere eller nabokjerringer som mistolker situasjoner eller generelt bare er bitch. Foregår ofte i litt "lugubre" vennekretser/boligområder/whatever, hvor det er mye preget av feks festing, alkohol eller sosiale problemer.
![]() |
#20 |
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Myter om barnevernet hindrer familier og barn i å få hjelpDe som vil vite litt mer om hvordan omsorgsovertakelse foregår, lovmessig, kan lese litt om det her. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|